Advokat Rådgivning

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
joscmac

Advokat Rådgivning

Indlæg af joscmac » 28.06.2011 09:28:13

Hej ÆUG,

Hvor er det dejligt at se at der stadigvæk er folk som søger en partner udenfor DK,
Jeg har en skøn Brasiliansk forlovet og nu har vi besluttet os at vi vil giftes.
Jeg bor i tyskland men arbejder i DK, vi vil gerne have at vores ægteskab er gyldigt i DK og Brasilien da vi har et ønske om at bosætte os fast der.
Men der er nogle ting her som først må afsluttes først så planen er at vi vil bo her et par år end til vi kan flytte.

Spørgsmål : kan man henvende sig til en advokat (hvilken) som kan ordne alle de papier som det kræves for at blive gift i DK, så det samtidigt er gyldigt i Brasilien ?

Det jeg kan læse mig til her er at det kræver en del dokumenter oversat og legaliseret af den brasilianske ambassaden.

Hvis der er nogen som har nogle gode råd eller en kontakt til en som kan yde professionelt rådgivning vil vi være taknemlige.

Med Venlig hilsen
Den rådvilde

fundiver199

Re: Advokat Rådgivning

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2011 10:10:57

En advokat burde altså ikke være nødvendig bare for at gifte sig. Man skal kunne bevise, hvem man er (f.eks. pas), at man er myndig (fremgår også af ens pas), og at man ikke er gift i forvejen. Det sidste hedder civilstandsattest på dansk og certificate of non-marriage på engelsk.

Når man er blevet gift i et eller andet land, så skal ens vielsesattest enten legaliseres eller apostillepåtegnes for at kunne bruges i andre lande, og i nogle tilfælde skal den også oversættes. I Danmark accepteres i hvert fald vielsesattester på dansk og engelsk, men er den f.eks. på portugisisk, så vil en oversættelse nok være nødvendigt.

I Tyskland accepteres naturligvis tysk og sikkert også engelsk, men det må I spørge de tyske myndigheder om, hvis I gerne vil bo i Tyskland. Tilsvarende for Brasilien og så videre.

Legalisering eller apostillepåtegning er typisk noget, der ordnes på en ambassade eller et konsulat. Altså f.eks. den brasilianske ambassade i Danmark, hvis man er blevet gift i Danmark og gerne vil have sit ægteskab registreret i Brasilien. Eller den danske ambassade i Brasilien, hvis det forholder sig lige omvendt.

Der er tale om simple administrative procedurer, som de relevante myndigheder både kan og skal vejlede jer om og guide jer igennem.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.06.2011 15:55:38

Brasilien er ikke et apostille-land. Du kan læse om legalisering her: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalisering/

Her er en guide til englændere, som sikkert næsten præcis også gælder for en dansker, der bor i Tyskland :wink: http://brazil.angloinfo.com/countries/b ... rriage.asp
mh
Rådgiver for ÆUG

joscmac

Indlæg af joscmac » 29.06.2011 10:46:48

Mange tak for hjælpen, vi er gået igang med at få det på plads.

Besvar