Bekymret...

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
scorpious

Bekymret...

Indlæg af scorpious » 27.06.2011 10:05:49

Hej till alle!

Tiden går, men min kone har endnu ikke modtaget et svar fra MV
Vi søger om familiesammenføring i Sverige fra februar 2011.
I mellemtiden havde jeg et job, de første to måneder af vores ophold i Sverige, og derefter registreret som arbejdsløs i A kassen i Sverige, og nu har jeg mulighed for at blive en selvstændig forretningsmand i DK igen ..
Min kone fik den 4-cifrede ID Kort i Sverige, men det bekymrer mig, hvorfor er der ingen respons endnu fra MV.
Mit jobskifte, arbejdsløshed, og nu et selvstændigt forretning i DK på nogle måder er det ikke tilstrækkelig finansiering, når vores sag er behandlet af MV, på grund af min "ustabile" finansielle situation eller...??
Begyndelsen af min selvstændig virksomhed i Danmark, skulle være 01.07.2011, det tage nogen tid, indtil jobbet begynder at tjene penge, og vores første 6 måneder af at vente på et svar understreger 20.avgust 2011.
Mit spørgsmål er, om dette er tilstrækkeligt til en positiv respons på familiesammenføring i Sverige, fordi jeg hørte, at den maksimale ventetid i sager om familiesammenføring, er 6 måneder.
. Selvstændige arbejde begynder i vores femte måned af ventetid på vores anmodning om familiesammenføring i Sverige ..?

På forhånd,Tak!

fundiver199

Re: Bekymret...

Indlæg af fundiver199 » 27.06.2011 11:37:59

Sagsbehandlingstiden ved nationale svenske regler kan være op til 9 måneder, så umiddelbart er 4 måneder overhovedet ikke noget at bekymre sig om. Hvis I ønskede, at det skulle gå hurtigt, så skulle I have søgt efter EU-reglerne i stedet.

scorpious

Indlæg af scorpious » 27.06.2011 20:42:10

Du må undskylde mig, jeg måske undladt at nævne, at vi søger familiesammenføring i Sverige efter EU-regler .. ikke efter de svenske nationale regler ..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.06.2011 05:24:10

Efter EU-regler, så må de være op til 6 mdr. om at udstede opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2011 07:24:51

Så længe du har en indtægt, der ikke kommer fra socialkontoret, og så længe den er på mindst 6.000 SEK, når skat, husleje og transport er betalt, så opfylder du kravene til at være "person med tilstrækkelige midler". Hvis opholdskortet ikke er kommet efter 6 måneder, er det tid til at skrue bissen på.

Men indtil da er det nok bedre, at du koncentrerer dig om, hvad I skal leve af fremover. For det har Migrationsverket naturligvis lov til at bede om dokumentation for. Ydelser fra en A-kasse er dog for så vidt fint nok, og du kan jo få svenske dagpenge i 12 måneder. Så det er vel først, hvis du ikke når at finde et nyt job, før de 12 måneder er gået, at I har et problem.

PS. Og ja du har jo postet dit indlæg i et forkert forum, da I ikke søger familiesammenføring i andre lande end Danmark men benytter retten til fri bevægelighed i EU. Jeg har derfor flyttet dit indlæg til det rigtige forum. Når vi har lavet forskellige forum, er det netop for at undgå forvirring ved, at EU-regler og alle mulige landes nationale regler blandes sammen.

Besvar