Jeg vil på forhånd sige tak for jeres hjælp, en del indlæg herinde har hjulpet til en bedre forståelse af reglerne. Jeg har dog nogle spørgsmål som jeg er lidt usikker på og ikke har kunnet finde svar på umiddelbart, og som jeg håber i kan svare på. I får dog lige en kort baghistorie:
Jeg har boet i Irland med min amerikanske kone siden oktober 2009 og jeg har haft fuldtidsarbejde hele den periode. Hun har ophold på baggrund af EU retten herovre. Pga sygdom i min familie føler vi et behov for at flytte tilbage til Danmark så hurtigt som muligt. Derfor har vi valgt bare at tage hoppet og indlevere familiesammenføringsansøgningen personligt i Danmark i forbindelse med vi rejser. Vi regner med at rejse om ca en måneds tid fra nu (pga opsigelse på mit nuværende job.)
Mine spørgsmål er:
1.
En væsentlig del af årsagen til at vi flytter tilbage er sygdom i familien og et ønske om at hjælpe til i en svær tid. Hvad er regler og begrænsninger i forhold til at mig og min kone flytter hjem til mine forældre i en ubestemt periode så vi kan hjælpe med dagligdagsting? Der skulle ikke være nogle boligkrav når vi gør brug af EU retten, men jeg er lidt usikker på hvordan det fungerer hvis vi flytter ind på en allerede beboet addresse.
2.
Som konsekvens af Eind dommen behøver jeg efter tilbagevenden til Danmark så ikke nødvendigvis at skaffe et arbejde da jeg har været arbejdstager i et andet EU land. Er dette korrekt forstået? Ikke fordi jeg ikke gerne vil arbejde da vi har brug for penge, men i sagens natur (mine forældres sygdom) regner vi med at bruge en del tid på at hjælpe til her i starten og vil ikke stresse mere over at finde et job end højst nødvendigt.
3.
Da jeg har udnyttet min ret til arbejdskraftens frie bevægelighed som arbejdstager, har min kone så ikke automatisk ret til SU hvis hun vælger at tage noget videre uddannelse på et senere tidspunkt? Ikke at det er vores hensigt (Vi regner med/håber på hun kan finde et job) - det er mere om hun har retten til det også selvom jeg eksempelvis vælger selv at tage en uddannelse på et senere tidspunkt.
4.
I forlængelse af ovenstående - i og med jeg har udnyttet min ret til arbejdskraftens frie bevægelighed som arbejdstager, og Eind dommen taget i betragtning, vil der vil ikke være noget forsørgelseskrav også selvom jeg vælger at tage en uddannelse, som jeg overvejer at gøre? Igen ikke fordi jeg ikke vil arbejde, det er mere så vi har det faktuelle på det rene.
Jeg tror det er det der ligger lige for af spørgmål pt. Det kan være jeg kommer på mere i kampens hede.
På forhånd tak for hjælpen!
Mvh Leprechaun