Sverige EU regler masse spörgsmål
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Sverige EU regler masse spörgsmål
Der er mange ambassader/ konsulater, som ikke kan hitte ud af det med de særlige EU-regler, og de svenske er vist nogen af de mest besværlige at overbevise, så giv dem, hvad de vil have selv om det ikke kan kræves. Det er ikke særlig dyrt, og der er ingen grund til at stå på sin ret, hvis det får tingene til at trække i langdrag.
Forsikring er ikke et krav, men kan være praktisk nok at have i baghånden, hvis det trækker ud med at få din mands opholdskort udstedt. Det er i reglen forholdsvis meget dyrere pr. dag at tegne en kort periode end en længere. Tegn forsikringen for 90 dage, med mulighed for forlængelse.
Mht. bevis for midler til forsørgelse, så send kopi til din mand af dine seneste 3 lønsedler som bevis for at der er en til at forsørge ham, når han kommer.
Hvis planen er, at I skal flytte til Danmark, så er det under alle omstændigheder absolut at anbefale at du opretter en svensk bankkonto, og overfører din evt. danske indtægt til den. Du kan oprette automatisk overførsel. Brug den til betaling af husleje mv., så har du de nødvendige kvitteringer til dokumentation for reelt ophold.
Forsikring er ikke et krav, men kan være praktisk nok at have i baghånden, hvis det trækker ud med at få din mands opholdskort udstedt. Det er i reglen forholdsvis meget dyrere pr. dag at tegne en kort periode end en længere. Tegn forsikringen for 90 dage, med mulighed for forlængelse.
Mht. bevis for midler til forsørgelse, så send kopi til din mand af dine seneste 3 lønsedler som bevis for at der er en til at forsørge ham, når han kommer.
Hvis planen er, at I skal flytte til Danmark, så er det under alle omstændigheder absolut at anbefale at du opretter en svensk bankkonto, og overfører din evt. danske indtægt til den. Du kan oprette automatisk overførsel. Brug den til betaling af husleje mv., så har du de nødvendige kvitteringer til dokumentation for reelt ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
mh har ret i, at en forsikring måske kan være udmærket at have, og at det ikke koster noget at fremsende et par lønsedler. Men det kan også få tingene til at trække ud, hvis ambassaden ikke kender reglerne og f.eks. ikke er tilfredse med lønsedlerne eller fejlagtigt mener, at der mangler et eller andet helt tredje som f.eks. et brev fra visumansøgerens arbejdsgiver, eller hvad ved jeg.
Hvis ambassaden ikke kender de særlige EU-regler, bør visumansøgeren eller den, der inviterer, derfor henvise ambassaden til den håndbog for behandlingen af visumansøgninger, som EU-kommissionen har lavet. Den relevante tekst i denne sammenhæng er afsnit tre, som starter på side 87:
http://ec.europa.eu/home-affairs/polici ... 620_en.pdf
Hvis ambassaden ikke kender de særlige EU-regler, bør visumansøgeren eller den, der inviterer, derfor henvise ambassaden til den håndbog for behandlingen af visumansøgninger, som EU-kommissionen har lavet. Den relevante tekst i denne sammenhæng er afsnit tre, som starter på side 87:
http://ec.europa.eu/home-affairs/polici ... 620_en.pdf
Nu har jeg tilfäldigt läst et sted at den billet som min mand skal med skal väre et retur billet?? Vi har bestilt et enkelt..og han skal på ambassaden om 3 timer...
og ved ikke om den Åndamål Inbjudan skal have "skrevet" noget med om vi er gift...for fik först afleveret vielse attesten 1 uge efter 1. besög på skatteverket
Det smarteste ville være, at du havde fået registreret jeres ægteskab, inden du bad om et personbevis, hvor der jo nu står, at du er ugift. Men så må I jo se, om ambassaden godtager jeres vielsesattest, for den medbringer din ægtefælle forhåbentlig.
Ja, det ikke nok med Ändamål Inbjudan, man skal også udfylde document
http://www.migrationsverket.se/download ... 011_en.pdf
som er vigtigt...sagde jeg skulle have det med skeer!!
Ellers fint hjälp herinde men meget man ikke tager med
Uden Jer var jeg ikke kommet så langt
http://www.migrationsverket.se/download ... 011_en.pdf
som er vigtigt...sagde jeg skulle have det med skeer!!
Ellers fint hjälp herinde men meget man ikke tager med
Uden Jer var jeg ikke kommet så langt
Hastværk er lastværk;
Jeg tror ikke ambassaden har forstået at det drejer som om en EUborgers ægtefælle som ønsker at tilslutte sig sin ægtefælle i Sverige, da du står som ugift fra papiret fra Skatteverket.
Har du fået reg i dit ægteskab hos Skatteverket i Sverige?
Ha du f.eks kopi af en lejekontrakt fra Sverige?
Har din din ægtefælle fremvist vigelsesattest?
Jeg tror ikke ambassaden har forstået at det drejer som om en EUborgers ægtefælle som ønsker at tilslutte sig sin ægtefælle i Sverige, da du står som ugift fra papiret fra Skatteverket.
Har du fået reg i dit ægteskab hos Skatteverket i Sverige?
Ha du f.eks kopi af en lejekontrakt fra Sverige?
Har din din ægtefælle fremvist vigelsesattest?
Han har kun rejsetilladelse til den 13. juli da han ellers skal i militäret, så kan vi ikke se hinanden i 3 år mere.
Jeg har lavet en masse fejl og jeg indrömmer, jeg er elendig til at läse regler og love...
1. fejl-Jeg har ikke haft vielse attesten fra starten (den fik jeg ikke med fra Egypt da vi blev gift dagen för jeg skulle rejse)
2. fejl-Jeg har skiftet adresse i mellemtiden hvor jeg ventede på min person nr.
3. fejl-Jeg vidste ikke at den 237011 (Invitation and Questionnaire concerning a person
who wishes to visit you in Sweden) skulle vedlägges
4. fejl-Nu siger ambassaden de også vil have returbillet, så jeg bestilte en, men tog fejl af dato, så den er ikke sat til 3 md. frem, så har spildt en masse penge på en billet.
Og nu ved jeg ikke om de vil have forsikring med også lige pludselig.
Det svärt at oversätte det meste af det til englesk så min mand forstår det, når jeg selv ikke kan finde ud af det.
Jeg har lavet en masse fejl og jeg indrömmer, jeg er elendig til at läse regler og love...
1. fejl-Jeg har ikke haft vielse attesten fra starten (den fik jeg ikke med fra Egypt da vi blev gift dagen för jeg skulle rejse)
2. fejl-Jeg har skiftet adresse i mellemtiden hvor jeg ventede på min person nr.
3. fejl-Jeg vidste ikke at den 237011 (Invitation and Questionnaire concerning a person
who wishes to visit you in Sweden) skulle vedlägges
4. fejl-Nu siger ambassaden de også vil have returbillet, så jeg bestilte en, men tog fejl af dato, så den er ikke sat til 3 md. frem, så har spildt en masse penge på en billet.
Og nu ved jeg ikke om de vil have forsikring med også lige pludselig.
Det svärt at oversätte det meste af det til englesk så min mand forstår det, når jeg selv ikke kan finde ud af det.
punkt 3 har du kun fået forbi du ikke har haft orden i papirerne far begyndelsen, altså ambassaden har ikke haft en jordisk chance for at forstå at det drejer som om en EU borger (dig) i Sverige som ønsker at at hendes ægtefælle skal tilslutte sig dig i Sverige.
Du er nok nødt til selv at ringe til ambassaden og forklare dem situationen, hvis i vil gøre jer håb om at nå det hele i tide.
Du er nok nødt til selv at ringe til ambassaden og forklare dem situationen, hvis i vil gøre jer håb om at nå det hele i tide.
Tak for Jeres svar som altid er hurtige.
Nu har jeg siddet og läst herinde i flere dage.
Min egyptiske mand kommer forhåbenligt om 7 dage den 13/7 hvis han visa bliver godkendt.
Mit problem er mit dagpenge fra DK ophörer den 12/8-11, der skulle jeg gerne väre i DK.
Nu vil jeg gerne vide om min mand skal söge opholdkort i Sverige eller DK?
Nu har jeg siddet og läst herinde i flere dage.
Min egyptiske mand kommer forhåbenligt om 7 dage den 13/7 hvis han visa bliver godkendt.
Mit problem er mit dagpenge fra DK ophörer den 12/8-11, der skulle jeg gerne väre i DK.
Nu vil jeg gerne vide om min mand skal söge opholdkort i Sverige eller DK?
Han bør da søge i Sverige, men han behøver jo ikke at vente på at få det udstedt, førend I flytter videre til DK.
[*]Rätten till visering i detta fall grundas på gemenskapsrättens regler om fri rörlighet. Den utredning som föregår ett beslut att bevilja visering bör därför begränsas till att klarlägga att sökande är anhörig till en person som utövar sin fria rörlighet.
En anhörig (sökande) har ingen självständig rätt till fri rörlighet. Enligt 3 a kap 2 § utlänningslagen definieras vilka som är anhöriga, bl.a. då sambo eller make. Därför bör ni bekräfta att ni är makar genom att inkomma med personbeviset (som jag tidigare anfört).
En förutsättning för att sökande ska ha uppehållsrätt som anhörig till dig är att även du har uppehållsrätt. Bara det danska medborgarskapet säger inget om uppehållsrättens vara eller inte vara. Vi måste därför pröva din uppehållsrätt, du kan visa att du uppehållsrätt genom ett anställningsbevis för dig. [*]
Er der nogen der forstår det her, jeg har prövet at oversätte det, men fatter ikke en meter
En anhörig (sökande) har ingen självständig rätt till fri rörlighet. Enligt 3 a kap 2 § utlänningslagen definieras vilka som är anhöriga, bl.a. då sambo eller make. Därför bör ni bekräfta att ni är makar genom att inkomma med personbeviset (som jag tidigare anfört).
En förutsättning för att sökande ska ha uppehållsrätt som anhörig till dig är att även du har uppehållsrätt. Bara det danska medborgarskapet säger inget om uppehållsrättens vara eller inte vara. Vi måste därför pröva din uppehållsrätt, du kan visa att du uppehållsrätt genom ett anställningsbevis för dig. [*]
Er der nogen der forstår det her, jeg har prövet at oversätte det, men fatter ikke en meter
Det ville nok hjælpe lidt på forståelsen, hvis man læser teksten i kontekst. Hvad er problemet, og hvor citerer du fra?
Der spørges efter et ansættelsesbevis, så du kan bevise, at du er omfattet af retten til fri bevægelighed.
Der spørges efter et ansættelsesbevis, så du kan bevise, at du er omfattet af retten til fri bevægelighed.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Oversættelse:
"Retten til visum er i dette tilfælde baseret på EU-lovgivningen om fri bevægelighed. Den undersøgelse, der går forud for beslutningen om at udstede visa bør begrænses til at efterprøve om ansøgeren er et familiemedlem til en person, der udøver sin ret til fri bevægelighed.
Et familiemedlem (ansøger) har ingen selvstændig ret til fri bevægelighed. Udlændingelovens kap. 3a § 2 definerer, hvem der anses for familiemedlemmer, herunder partner eller ægtefælle. Derfor skal du godtgøre at I er ægtefæller ved at indsende dit personbevis (som jeg tidligere har anført).
En forudsætning for, at ansøgeren kan få ret til ophold som pårørende til dig er, at du har ret til ophold. Dansk statsborgerskab alene godtgør ikke, om du har ret til ophold. Vi skal derfor efterprøve din opholdsret, du kan godtgøre din ret til ophold ved at forevise en ansættelseskontrakt."
Altså: din ægtefælle kan først få visum, når du har forevist et personbevis, der viser at I er gift OG har forevist en ansættelseskontrakt (eller andet bevis for tilstrækkelige midler, går jeg ud fra), som godtgør at du er en arbejdstager, der har udnyttet EU-reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed.
"Retten til visum er i dette tilfælde baseret på EU-lovgivningen om fri bevægelighed. Den undersøgelse, der går forud for beslutningen om at udstede visa bør begrænses til at efterprøve om ansøgeren er et familiemedlem til en person, der udøver sin ret til fri bevægelighed.
Et familiemedlem (ansøger) har ingen selvstændig ret til fri bevægelighed. Udlændingelovens kap. 3a § 2 definerer, hvem der anses for familiemedlemmer, herunder partner eller ægtefælle. Derfor skal du godtgøre at I er ægtefæller ved at indsende dit personbevis (som jeg tidligere har anført).
En forudsætning for, at ansøgeren kan få ret til ophold som pårørende til dig er, at du har ret til ophold. Dansk statsborgerskab alene godtgør ikke, om du har ret til ophold. Vi skal derfor efterprøve din opholdsret, du kan godtgøre din ret til ophold ved at forevise en ansættelseskontrakt."
Altså: din ægtefælle kan først få visum, når du har forevist et personbevis, der viser at I er gift OG har forevist en ansættelseskontrakt (eller andet bevis for tilstrækkelige midler, går jeg ud fra), som godtgør at du er en arbejdstager, der har udnyttet EU-reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Det fra den Svenske Ambassade i Egypt, Cairo, hvor min mand og jeg har haft lidt problemer med reglerne...og de tog den tid de skulle og lidt extra...den egyptiske ansat gjorde alt for at kräve alt mulig umulige slägtpapir/navne der vil tage månder at lave..papir som slet ikke noget vi kender til her i Europa, men som åbenbart er en slags slägt/anetavle i arabiske lande
Jeg er på dagpenge fra Danmark, og har papirne på udbetaling af dagpenge. Men kun i 3 md. så skal jeg väre tilbage til DK og registere mig på jobcenteret ellers mister jeg mine dagpenge.