flytte til belgien

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
karima kamal

flytte til belgien

Indlæg af karima kamal » 23.06.2011 17:25:27

hej, nu har jeg i meget lang tid søgt efter lejlighed i sverige uden resultat og nu har jeg fået den ide evt at flytte til belgien, fordi at min mands søster bor der, så hvis jeg flyttede dertil ville jeg ikke stå helt alene.

men jeg tænker, kan jeg stadig godt modtage su hvis jeg er fjernstuderende. for det er jeg nemlig nu. og vi har ikke tænkt os at flytte tilbage til danmark så der rejser sig også det spørgsmål om skal jeg søge opholdstilladelse dernede eller er det ligegyldigt når jeg er dansk statsborger.

og hvordan er reglerne dernede. har jeg ret til at få min mand til belgien hvis jeg bor der.

håber nogle kan besvare mine spørgsmål.

mvh karima

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: flytte til belgien

Indlæg af mh1 » 23.06.2011 20:08:56

Du er jo også EU-borger i Belgien, så ja, du kan bruge nøjagtig samme regler som til Sverige.

OG du kan fortsat modtage SU, hvis du er selvstuderende og indskrevet ved et dansk universitet/andet uddannelsessted. Evt. kan du også blive overflyttet til uddannelse i Belgien og få dansk SU med, men der stilles krav til at det andet uddannelsessted enten er eller bliver optaget på en liste.
mh
Rådgiver for ÆUG

karima kamal

Indlæg af karima kamal » 27.06.2011 11:37:34

tak for dit svar først og fremmest.

hmm min mand har læst et link med nogle regler fra belgien og der står der at man skal have mindst 8800 kr udbetalt om måneden, før man kan få manden til belgien. det gir ingen mening og det er lige 1000 kr for lidt.

er det noget du ved noget om? eller en anden herinde.

mvh karima

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.06.2011 11:44:08

Hvis du studerer på et belgisk universitet, så kommer du ind under reglerne om studerende i stedet for reglerne om selvforsørgende. Og så skal du bare skrive under på en erklæring om, at du vil forsørge din mand (og naturligvis gøre det). For studerende må der ikke stilles krav om dokumentation for rådighed over et givent beløb.

Og selv for selvforsørgende må en beløbsgrænse heller ikke bruges til at give "automatafslag". Belgien må altså ikke give afslag, alene fordi du kun tjener 8.000 og den laveste sociale ydelse i Belgien er på 9.000. De skal foretage en konkret og samlet vurdering af risikoen for, at I bliver en byrde for det sociale system i Belgien.

Så det vil f.eks. have positiv indflydelse, hvis I også har bare en smule penge i banken, og måske hvis du kan dokumentere, at du aldrig har levet af bistandshjælp i andre lande.

Besvar