Livet i Sverige/Danmark(EU reglerne)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Livet i Sverige/Danmark(EU reglerne)

Indlæg af skaanebo » 18.06.2011 10:30:18

Der er intet unormalt i at bo i Malmø og arbejde i Køge. Du skal bare tænke på at dokumentere din pendling, dvs. brobizz-udskrifter eller togkort betalt med bankkort, hvis det ikke er udstedt i Danmark og dermed er personligt.

Himself
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Himself » 18.06.2011 11:17:08

skaanebo skrev:Der er intet unormalt i at bo i Malmø og arbejde i Køge. Du skal bare tænke på at dokumentere din pendling, dvs. brobizz-udskrifter eller togkort betalt med bankkort, hvis det ikke er udstedt i Danmark og dermed er personligt.
Tæller det også hvis man kan dokumentere, at man har søgt job derovre?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2011 12:25:06

Det er intet problem at have 100 km på arbejde. Det er der masser af mennesker, der har, og man kan sagtens tilbagelægge den afstand to gange om dagen.

Derimod har Indvandrerrådgivningen naturligvis ret i, at hvis man har adresse i Stockholm og arbejder i København og påstår, at man rejser frem og tilbage hver dag, så vil det lugte langt væk af proformaadresse, og Udlændingeservice vil kræve meget stærk dokumentation for, at man faktisk og reelt har boet i Stockholm.

Og her vil det så kunne styrke ens sag meget, hvis man kan dokumentere, at man aktivt forsøgte at finde sig et job i Stockholm, og at bevarelse af jobbet i København dermed var en kortsigtet "nødløsning", indtil man fandt noget nyt. Samtidig skal man i den situation også kunne dokumentere, at man har haft flere overnatninger i Stockholm end det sted i nærheden af sit arbejde, hvor man har været nødt til at overnatte en gang imellem for at kunne passe arbejdet.

Jeg er således ikke enig med Indvandrerrådgivningen i, at det er fuldstændig umuligt at bruge EU-reglerne, hvis man arbejder meget langt fra sin bopæl. Men det kræver både omtanke og grundig dokumentation for, præcis hvordan man har indrettet sig.

Og i jeres situation vil det næppe gøre det store fra eller til, om du søger arbejde i Sverige eller ej, da man jo sagtens kan tilbagelægge 2 x 100 km hver dag for at komme på arbejde, også gennem en længere periode. Mit råd er derfor, at du kun skal søge jobs, som du reelt er interesseret i og villig til at påtage dig, hvis du får dem tilbudt. Alt andet er at spilde både din egen og arbejdsgivernes tid.

Himself
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Himself » 18.06.2011 12:33:12

Jeg ønsker jo rent faktisk ikke at skippe mit job i Køge. Har været ansat der i 4 år. Så ville jo naturligvis ikke kunne droppe det, og starte i et nyt i Sverige. Men derfor kan man jo godt lave nogle ansøgninger.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.06.2011 15:12:46

Mht. langt på arbejde, så havde jeg en kollega, hvis mand HVER arbejdsdags morgen tog toget fra Århus til København, hvor han havde fået arbejde, og så retur hver aften. Så knap 100 km hver vej, no problem.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2011 16:02:23

Lad dog være med at spilde din egen og andres tid med jobsøgning, der ikke er reel og seriøst ment. Det er ikke nogen betingelse for, at du kan udnytte din ret til fri bevægelighed i EU.

Dillinger

Indlæg af Dillinger » 19.06.2011 18:48:44

Himself skrev:
Du bør benytte dig af vor service, altså hjælp til at gennemføre din EU-familiesammenføring. Det tager vi 5.000 kr for - forudbetalt. Det er et engangs-administrations-beløb.
Sjovt som prisen stiger, dengang da de "snød" os var beløbet på 3000 kroner og det er ca. 4 måneder siden...

Jeg kan kun kraftigt advare alle mod at gøre det.

Besvar