Livet i Sverige/Danmark(EU reglerne)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Himself
Geografisk sted: Køge

Livet i Sverige/Danmark(EU reglerne)

Indlæg af Himself » 17.06.2011 10:51:18

Kæresten og jeg rykker nok snart til Sverige og bliver gift. Har fundet bopæl for de 12 uger, og også en lejer til min lejlighed herhjemme. Men hvordan forholder det sig når man skal kunne dokumentere sit liv derovre? Vi får bopælsadresse, Svensk personnummer, gemmer alle kvitteringer for livet derovre. Men kan det blive et problem, hvis man i sommerens løb f.eks. overnatter hos venner i Dk i forbindelse med noget sommerfest i en weekend? For kan det give problemer gør vi naturligvis ikke det.

Himself

Re: Livet i Sverige/Danmark(EU reglerne)

Indlæg af Himself » 17.06.2011 11:08:33

Men en anden ting. Bør jeg/vi søge rådgivning? Der findes et sted som mod betaling kan rådgive præcist ud fra vores situation vedr. Sverige modellen. Jeg er jo bange for at glemme noget, og falde i et smuthul, så vi bliver bremset. Tænker at de nok opstiller en køreplan for os, og det vil jeg godt betale for, hvis vi så kan være mere sikre.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.06.2011 11:21:17

Hvem er det, du tænker på, som tilbyder rådgivning mod betaling? Der er jo mange plattenslagere også, så man bør tænke sig om, inden man giver en krone for at blive "rådgivet". Hvis det er hos et advokatfirma, kan det naturligvis være på sin plads, hvis jeres forhold eller økonomi i øvrigt har en sådan særlig karakter, at det kan være nødvendigt, men ellers vil jeg mene, at langt de fleste kan klare ærterne selv. Det er bare et spørgsmål om at tænke sig om og sørge for at samle så megen dokumentation, man kan, under sit ophold.

Fx betale med bankkort i supermarkedet, skaffe en svensk indboforsikring, betale el-regning i eget navn, evt. tog- og buskort ligeledes betalt med bankkort, osv.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.06.2011 11:22:00

Jeg har svaret lidt på dette i din anden tråd. Og den korte udgave er svaret er, at det der med så kortvarige fremlejer i både Danmark og Sverige ryger ind i en gråzone af reglerne, hvor der hersker stor usikkerhed om, hvilken vurdering US vil nå frem til.

Processen med at flytte tilbage til Danmark er i øvrigt beskrevet nærmere her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/flyttedk

Himself

Indlæg af Himself » 17.06.2011 11:31:42

Oki... Hvor længe derovre skal der til før det er mere sikkert? Og ja på en tidsubegrænset kontrakt.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.06.2011 11:50:27

4-6 mdr. burde være tilstrækkeligt - det varierer i forhold til om man er grænsegænger eller ej, og hvor langt fra DK man bor.

Jo længere fra DK man bosætter sig, jo mindre sandsynligt er det, at man kun har en pro-forma adresse i Sverige. Arbejde i Sverige trækker i retning af reelt ophold, hvis blot det er mere end 10-12 timer/uge og varer mindst 10 uger. Hvis du arbejder i DK, men orker mere, kan du jo overveje et week-end job i Sverige af en eller anden slags.

Man kan godt overnatte i DK af og til, man skal blot gennemsnitligt og helst jævnt fordelt overnatte 4 af 7 nætter i Sverige. En fredag + lørdag nat i ny og næ betyder ikke noget.
mh
Rådgiver for ÆUG

Himself

Indlæg af Himself » 17.06.2011 12:00:08

Okay... Er blot skide nervøs for at de inddrager hendes visum når hun kommer imorgen. Hun var her på au pair visum, men host familien er i skilsmisse, så de opsagde kontrakten. Hun rykkede så til Spanien og fik job. Men hun er 30 år, så hun må vist ikke blot komme retur og "søge" nyt au pair job. Så vi må vist til Sverige hurtigt. Hendes adresse på folkeregistret er fjernet af host familien, men de har ikke givet US besked, så aner ikke om de ved, hun er uden job. Og har ikke tænkt mig at ringe og spørge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.06.2011 13:01:18

Nej lad dog endelig være med det. Din kæreste rejser jo internt i Schengen, så om hun rejser fra Madrid til København eller Odense til København, det spiller ikke nogen som helst rolle. Hun møder ikke nogen på sin rejse, der har lov til at inddrage hendes opholdstilladelse.

Det er kun US, der har kompetence til at inddrage hendes opholdstilladelse. Og som du selv er inde på, så er der jo ikke nogen grund til, at I lige frem kontakter US og gør dem opmærksom på, at de måske burde overveje at inddrage den.

Himself

Indlæg af Himself » 17.06.2011 13:29:44

fundiver199 skrev:Nej lad dog endelig være med det. Din kæreste rejser jo internt i Schengen, så om hun rejser fra Madrid til København eller Odense til København, det spiller ikke nogen som helst rolle. Hun møder ikke nogen på sin rejse, der har lov til at inddrage hendes opholdstilladelse.

Det er kun US, der har kompetence til at inddrage hendes opholdstilladelse. Og som du selv er inde på, så er der jo ikke nogen grund til, at I lige frem kontakter US og gør dem opmærksom på, at de måske burde overveje at inddrage den.
Og rent teoretisk måske praktisk også, har de nok rigeligt andet at se til. Hendes sagsmappe ligger jo nok ikke fremme på skrivebordet.

Himself

Indlæg af Himself » 17.06.2011 13:38:10

skaanebo skrev:Hvem er det, du tænker på, som tilbyder rådgivning mod betaling? Der er jo mange plattenslagere også, så man bør tænke sig om, inden man giver en krone for at blive "rådgivet". Hvis det er hos et advokatfirma, kan det naturligvis være på sin plads, hvis jeres forhold eller økonomi i øvrigt har en sådan særlig karakter, at det kan være nødvendigt, men ellers vil jeg mene, at langt de fleste kan klare ærterne selv. Det er bare et spørgsmål om at tænke sig om og sørge for at samle så megen dokumentation, man kan, under sit ophold.

Fx betale med bankkort i supermarkedet, skaffe en svensk indboforsikring, betale el-regning i eget navn, evt. tog- og buskort ligeledes betalt med bankkort, osv.
Det er dem her: http://www.den-svenske-model.dk
Jeg vil bare nødig havne i en faldgrube.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.06.2011 14:41:27

:!: Der er for meget nylig en, der her på forum har advaret mod http://www.indvandrerraadgivningen.dk, som står som link i det blå felt med "Den svenske model - Sverigesløsningen"

Vedkommende havde betalt, og indtil betalingen faldt fået svar på mail, men efter betaling IKKE EN LYD! og ingen gode råd heller :!:

Og når nu du helt gratis kan få råd og vejledning her, hvorfor vil du så absolut betale for det samme????
mh
Rådgiver for ÆUG

Himself

Indlæg af Himself » 17.06.2011 14:56:05

Okay, vil se bort fra dem :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.06.2011 19:23:07

Min personlige erfaring med Indvandrerrådgivningen er, at de har meget lidt styr på EU-reglerne, og desuden er de fuldstændig uvillige til at lytte til andre. I al ubeskedenhed mener jeg faktisk ikke, at der er nogen i Danmark, som har mere styr på dette område end ÆUG`s rådgivning, som dette forum også er en del af.

Det skulle da lige være Dansk Racediskriminationscenter (DRC), hvis folder "EU-løsningen" vi linker til under "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land". DRC har kompetente og erfarne folk ansat. Det har Indvandrerrådgivningen efter min ærlige overbevisning ikke. I hvert fald ikke på dette område. Om Indvandrerrådgivningen er gode til at rådgive folk om tvangsægteskaber og alt muligt andet, det ved jeg ikke noget om.

Himself

Indlæg af Himself » 18.06.2011 09:40:00

Havde skrevet til dem, da jeg skrev det herinde. De svarede:
Hej...
Ja, hvis i ikke speeder processen op med at blive gift, så når i ikke at blive dansk familiesammenført.
Det er nok både økonomisk og andet kravmæssigt umuligt for jer efter 1 juli at gennemføre en dansk familiesammenføring efter de nye love.

Ja, det er dig, der skal bevise, at du "reelt og faktisk" har opholdt og arbejdet, som den såkaldte vandrende arbejdskraft i et andet EU-land end DK i mindst 10 uger, for at du kan ansøge Udlændingeservice om at få din hustru med tilbage til DK. Du kan ikke bo lang væk fra din evt. danske arbejdsplads, eksempelvis bo i Stockholm eller Jönjöbing og arbejde i København. Du kan godt bo i Malmö-området og arbejde i Stor-København. Alle vil bo i Malmö.området, det er dyrt der, mange vil udnytte andres dårlige situation, samt ansøgninger i dette område tager skrækkelig lang tid.

Du skal bemærke at ca. hver anden, der vil benytte http://www.den-svenske-model.dk modtager afslag, da de ikke kan bevise deres ophold i Sverige. Kun hver anden af alle ansøgere får i dag familiesammenføring efter EU-reglerne! En opholdstilladelse i Danmark efter EU-reglerne er ikke nemt at opnå. Det skyldes den stramme danske fortolkning af EU-reglerne.- se her!

Du bør benytte dig af vor service, altså hjælp til at gennemføre din EU-familiesammenføring. Det tager vi 5.000 kr for - forudbetalt. Det er et engangs-administrations-beløb.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu kan vi jo desværre ikke speede processen op herhjemme, da vi ikke har hendes cenomar. Det er på vej og er bestilt online, men tænkte ikke dengang på at det skal legalizeres hos DFA før vi får det. Det er det ikke blevet, så vi må bestille et nyt, og få det sendt til hendes familie derhjemme, og få dem til at få det legalizeret hos DFA og så få dem til at sende det til mig.

Himself

Indlæg af Himself » 18.06.2011 09:44:18

Håber ikke at det bliver et problem, at jeg arbejder i Køge. Hvis den bopæl jeg har fundet i Malmø området bliver den vi rykker til, så har jeg 96km til job. Tager 1t 10min. Men det er der jo mange der kører hver dag.

Besvar