Hej alle i dejlige hjælpsomme mennesker.
Min filipinske kæreste og jeg snakker så småt om planlægning i forbindelse med ægteskab næste år i forbindelse med hendes au pair kontrakt udløber. Grundet de strammere danske regler går vi efter sveriges-modellen/eu reglerne, men i den forbindelse vil jeg gerne spørge: Er der forskel på om vi legalt bliver gift i filipinerne eller her i DK? Vi skal under alle omstændigheder have en ceromoni på filipinerne selvfølgelig, da familien betyder så meget for filipinere.
Og Hvordan med timingen? Er der nogen der kan fortælle om dette scenarie ser rigtig ud:
hendes au pair kontrakt udløber 17 maj 2012.
Vi bliver gift i filipinerne engang i april. Derefter rejser vi tilbage til DK, men direkte til sverige, hvor vi så bor 3 måneder (jeg har sikkerhed for et arbejde der). Derefter rejser vi til DK. Duer dette eller er der en bedre timing?
MANGE tak!!!!
Gift på filipinerne
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Gift på filipinerne
Det gør ingen forskel, hvor i verden i bliver viet - blot skal du så huske, at du skal registrere vielsen i DK eller Sverige, og derfor sørge for at vielsesattesten er legaliseret inden du rejser hjem fra Phillippinerne med den.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Et bryllup på Filippinerne er efter danske forhold enormt billigt. Samtidig er det overdådigt.
Som mh skriver, skal du huske at få vielsesattesten legaliseret. Det sker ved såvel DFA som NSO. Vielsen er ikke godkendt på Filippinerne, før attesten er legaliseret. Uanset at et hav af mennesker har sat deres underskrift på attesten som vidner på, at vielsen har fundet sted.
Noget andet du også skal være opmærksom på er, at du fra din danske kommune skal have en såkaldt civilstandsattest, som erklærer, at du er fri til at gifte dig. Attesten skal sammen med en fødsels- eller dåbsattest legaliseres i det danske Udenrigsministerium. Du skal ind omkring kirkekontoret for at få din fødsels- eller dåbsattest, idet alle de attester der skal legaliseres, ikke må være mere end 3 måneder gamle.
Som mh skriver, skal du huske at få vielsesattesten legaliseret. Det sker ved såvel DFA som NSO. Vielsen er ikke godkendt på Filippinerne, før attesten er legaliseret. Uanset at et hav af mennesker har sat deres underskrift på attesten som vidner på, at vielsen har fundet sted.
Noget andet du også skal være opmærksom på er, at du fra din danske kommune skal have en såkaldt civilstandsattest, som erklærer, at du er fri til at gifte dig. Attesten skal sammen med en fødsels- eller dåbsattest legaliseres i det danske Udenrigsministerium. Du skal ind omkring kirkekontoret for at få din fødsels- eller dåbsattest, idet alle de attester der skal legaliseres, ikke må være mere end 3 måneder gamle.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Det lyder som om, I planlægger, at din kæreste skal rejse tilbage til Europa, før hendes au-pair visum udløber. Det skal I så måske lige undersøge nærmere, om hun kan gøre uden at få problemer med hverken filippinske eller schengen myndigheder.
Filippinerne har (havde) en regel om, at kvinder ikke må rejse ud som au-pair, og jeg er i tvivl om, hvorvidt et au-pair visum egentlig er single entry eller multible entry (som en alm. opholdstilladelse). Prøv at ring til US og spørg, om en au-pair skal bruge en tilbagerejsetillladelse, hvis hun ønsker at holde ferie uden for Schengen.
Ellers er løsningen selvfølgelig bare, at din kæreste søger om et alm. visum, før hun rejser tilbage til Europa.
Filippinerne har (havde) en regel om, at kvinder ikke må rejse ud som au-pair, og jeg er i tvivl om, hvorvidt et au-pair visum egentlig er single entry eller multible entry (som en alm. opholdstilladelse). Prøv at ring til US og spørg, om en au-pair skal bruge en tilbagerejsetillladelse, hvis hun ønsker at holde ferie uden for Schengen.
Ellers er løsningen selvfølgelig bare, at din kæreste søger om et alm. visum, før hun rejser tilbage til Europa.
Tak for gode brugbare svar.
ja den vinkel med at rejse til Filipinerne mens hun har au pair visum er jeg opmærksom på og skal lige have med i planerne. Så tak for det!
Simon
ja den vinkel med at rejse til Filipinerne mens hun har au pair visum er jeg opmærksom på og skal lige have med i planerne. Så tak for det!
Simon