Sammenføring efter EU regler i Sverige, kun samlevende?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MortenK

Sammenføring efter EU regler i Sverige, kun samlevende?

Indlæg af MortenK » 14.06.2011 21:01:00

Hej allesammen,

Jeg er efter længere tids udenlands ophold endelig vendt kursen hjem mod Skandinavien. Jeg er flyttet ind i en lejlighed i Malmø, som jeg ejer og jeg har min russiske kæreste med her op på turistvisum (2,5 måned tilbage). Jeg er dansk stattsborger, men har svensk personbevis / personnummer.

Jeg ville gerne have et opholdskort til hende efter EU reglerne, men jeg er i tvivl om dette er muligt da vi ikke er gift? Alle de vejledninger jeg læser, har lidt modstridende information syntes jeg. På nogle sider står der at man skal være gift, andre står der at den også går hvis man har været samlevende i mindst 18 måneder.

Jeg har været sammen med min kæreste i ca 4 år, og har boet i Rusland op til et halvt år pr. År i denne tidsperiode (totalt vel en 1,5 til 2 år). I det andet halve år har vi enten været sammen i Danmark (hun har været i DK / Sverige cirka 4 gange i 3 måneder af gangen), eller i Thailand hvor jeg arbejdede en overgang. I nogle perioder, typisk 3 måneder om året, har vi også været hver for sig.

Kan jeg bare tage hende med ned på migrationsverket og så søge om opholdskort? Hvis ja, hvilken slags dokumentation leder de efter? Jeg har reelt kun en hulens masse russiske visa stempler, samt en masse billetter / boarding kort til og fra Rusland, og så naturligvis en masse private billeder (men dem kunne jeg ikke umiddelbart forestille mig de er interesserede i :-).

Hvis vi skal være gift før vi ansøger, hvordan gør vi det så hurtigst muligt? Er det i Sverige? Hvordan gør man den slags, så hurtigt som muligt?

Håber på information, og beklager hvis dette scenarie allerede er blevet besvaret - Jeg var ikke istand til at finde det via søgningen.

mvh Morten

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sammenføring efter EU regler i Sverige, kun samlevende?

Indlæg af mh1 » 14.06.2011 21:17:31

Det går nok ikke, da samlivet skal have været 18 mdr. uden nævneværdig afbrydelse og de 18 mdr. skal ligge umiddelbart før ansøgning.

Starten på processen med at blive viet er at henvende sig til Skatteverket. Her er lidt info:
http://www.skatteverket.se/privat/svarp ... rds=vigsel
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar