Opholdskort.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Janne

Re: Opholdskort.

Indlæg af Janne » 12.06.2011 21:58:59

Hvorfor er det, at man skal finde reglerne for opholskort på nyidk's hjemmeside..
Er i helt sikre på, at når vi søger om opholdskort hos migrationverket, at der IKKE vil blive stillet anden krav for finansiel forsørgelse, når man har mindst 10-15 arbejdstimer i det EU-land man er bosat i? Det er jo ikke vores hensigt at flytte tilbage til DK, så jeg vil da mene, at de 10-15 timer ugentligt er en regel for om man har haft et faktisk og reelt ophold i et andet EU-land og derfor så kan søge om familliesammenføring til Danmark via EU reglerne...
Håber jeg ikke har ret..
Vh. Janne

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.06.2011 22:03:40

Det er heller ikke noget du SKAL. Reglerne er præcis de samme, uanset hvilket EU-land, du slår dig ned i. Det er bare lettest for os danskere at læse dem på dansk, og nyidanmark er samtidig endda noget bedre til at informere om mangt og meget end Migrationsverket.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2011 10:20:12

Hej Janne

Nej du får blandet forskellige ting sammen nu. For overhovedet at have ret til fri bevægelighed dvs. have ret til som dansker at bo i Sverige, Spanien eller Rumænien med din familie, så skal du opfylde grundbetingelsen som er, at du skal være et af følgende:

* Arbejdstager
* Selvstændig erhvervsdrivende
* Udstationeret
* Pensioneret arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende
* Studerende
* Person med tilstrækkelige midler

Dette skal du opfylde for overhovedet at have ret til at bo i det andet EU-land, og ikke kun for at have ret til at tage din familie med dig tilbage til Danmark bagefter. Men du skal kun være en af de ovennævnte 6 ting. Og "forsørgelseskravet", som i Sverige er de i forum omtalte 6.000 SEK om måneden efter skat og husleje og transport, gælder kun for personer med tilstrækkelige midler.

Hvis man er en af de andre 5 ting f.eks. arbejdstager, gælder dette krav ikke. Det er altså nok for at have ret til ophold i Sverige eller Rumænien, at du har fundet et job i det pågældende land, og at dette job ikke kun er et ubetydeligt supplement. Og det er så her, at de 10-12 timers ugentlige arbejdstid i mindst 10 uger kommer ind som en brugbar tommelfingerregel.

De 6.000 SEK er altså en tommelfingerregel for, hvad der skal til for at have ret til ophold i Sverige som "person med tilstrækkelige midler", og de 10-12 timers ugentlige arbejde i mindst 10 uger er en tommelfingerregel for, hvad der skal til for at have ret til ophold som arbejdstager.

Hvis du er blevet tilbudt en stilling i Sverige, som går ud på, at du skal bruge en weekend på at hjælpe med at rydde op på et lager, så giver dette job dig ikke ret til for evigt at bo i Sverige med din ægtefælle og modtage svensk bistandshjælp, for de 2.000 SEK, som du fik for den tjans, er kun et "ubetydeligt supplement.

Hvis du derimod har arbejdet i Sverige i 4 måneder med en arbejdstid på 25 timer om ugen og herefter bliver arbejdsløs, så har du ret til at blive i Sverige med din ægtefælle og modtage svensk bistandshjælp i mindst 6 måneder, medens du leder efter et nyt job.

Og har du arbejdet i Sverige i 12 måneder 25 timer om ugen, og bliver du herefter arbejdsløs, så har du ret til at blive boende i Sverige med din ægtefælle og modtage svensk bistandshjælp, lige så længe du står reelt til rådighed for det svenske arbejdsmarked.

Har du boet i Sverige i 2 år og arbejdet i Danmark, og bliver du herefter arbejdsløs og søger om svensk bistandshjælp, så kan Sverige efter et vist stykke tid bede din ægtefælle om at forlade Sverige, fordi I er en "urimelig byrde" for det svenske sociale system.

Det handler således om, at vi har fri bevægelighed i EU, men samtidig har man lagt nogle sikkerhedsventiler ind i reglerne, som gør det svært at udføre det, man kalder for "social turisme". Dvs. flytte fra fattige til rige EU-lande alene med det formål at opnå ret til det rige EU-lands højere sociale ydelser.

Janne

Indlæg af Janne » 13.06.2011 22:02:00

Jeg takker mange gange for den grundige gennemgang.

Dog er jeg blevet lidt i tvivl om vores situation så.. Jeg får en kontrakt på 20 timer ugentligt som tjener i Sverige,dvs, det er et reelt job, men det er med start til September. Du skrev, at jeg skulle have arbejdet i 10-12 timer ugentlig i mindst 10 uger.. Det kan jeg jo ikke nå!! Min mands visum udløber 22. September:/
Jeg har et andet arbejde på nuværencde tidspunkt, men det er kun et vikariet, så det slutter til August. Kan jeg ikke kombinere de to ovennævnte? Jeg mener, f.eks søge om opholdskort til juli, og råde over tilstrækkelige midler ved at være arbejdstager i Danmark indtil August og dernæst bevise en tidsubegrænset kontrakt som svensk arbejdstager??
:(
Help..

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 14.06.2011 05:45:02

Din mand skal da bare søge opholdskort i Sverigen inden hans visum udløber og får dermed lov til at blive i Sverige, til Migrationsverket er klar til at udstede et opholdskort til ham. Han må dog ikke forlade Sverige fra han har indleveret ansøgning om opholdskort og til at han får opholdskortet bevilliget.

Kun Migrationsverket kan træffe beslutning om hvornår og på hvad grundlag til vil udstede opholdskortet. Måske er der nok med dit vik i DK + fremvisning af din svenske ansættelseskontrakt. Det er bare at prøve sig frem :wink:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.06.2011 06:28:50

@ Janne - siden din mand åbenbart ikke skal flytte samtidig med dig, hvorfor har I så valgt EU-reglerne i stedet for svenske regler? Du skriver, at I IKKE har til hensigt at flytte tilbage til DK, og er det så ikke den ekstra ventetid værd at bruge de svenske, nationale regler?

HVIS I så alligevel en eller anden gang vil flytte til DK, så er du jo til den tid en vandrende EU-arbejdstager og kan bruge EU-reglerne, hvis de danske stadig er lige så forskruede som nu.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2011 07:42:43

Man skal naturligvis ikke have arbejdet i mindst 10 uger, før man har ret til ophold for sig selv og sin familie. Det ville jo betyde, at de første 10 uger, man er i et andet EU-land, der er man der ulovligt, hvilket jo ville være komplet meningsløst.

De første 3 måneder, man er i et andet EU-land, er der ikke nogen krav overhovedet, og er man jobsøgende så udvides den periode til mindst 6 måneder. Senest 3 måneder efter sin ankomst skal man søge registreringsbevis (ikke nødvendigt i Norden) og opholdskort til sin ægtefælle, som er fra et ikke-EU land.

Men det betyder selvfølgelig ikke, at man allerede skal have arbejdet i mindst 10 uger på det tidspunkt, hvor man søger registreringsbevis (ikke nødvendigt i Norden) og opholdskort til sin ægtefælle. Det betyder bare, at man skal fremvise en ansættelseskontrakt, hvis man gerne vil søge som arbejdstager.

Og så kan det da godt være, at myndighederne vil bede om at se de første 3 måneders lønsedler, før de udsteder registreringsbevis (ikke nødvendigt i Norden) samt opholdskort til ens ægtefælle, så de kan sikre sig, at arbejdet ikke kun har en helt marginal karakter.

Men det er jo heller ikke meningen, at registreringsbevis og opholdskort nødvendigvis skal udstedes samme dag, som man søger om det. Tværtimod har myndighederne jo en frist på 6 måneder til at udstede disse papirer. Og det er jo netop bla. for, at der kan være tid til at undersøge, om et arbejde viser sig at være reelt eller kun et ubetydeligt supplement.

Som mange andre har Janne tydeligvis ikke forstået, at sagsbehandling efter EU-retten er af konstaterende art. Man skal ikke "søge" om noget og have det "godkendt", før man har en rettighed. Man har en rettighed, og herefter går sagsbehandlingen ud på, at myndighederne konstaterer dette.

Omkring visum så skal et familiemedlem, som ikke selv er EU-borger, være i besiddelse af et gyldigt visum ved sin indrejse. Men visum skal naturligvis ikke vedblive at være gyldigt. Det er jo klart, at det udløber på et tidspunkt. Og da man må vente op til 3 måneder med at søge opholdskort, og da det må tage op til 6 måneder at udstede et opholdkort, og da visum højest kan udstedes for 90 dage, så er det klart, at visum næsten altid vil nå at udløbe, før opholdskortet bliver udstedt.

Men det betyder ikke, at Jannes mand så opholder sig "ulovligt" i Sverige. Det betyder alene, at han ikke længere har ret til at rejse til andre schengenlande, før han har fået sit opholdskort. Eller har fået et nyt visum til det pågældende schengenland.

Janne

Indlæg af Janne » 14.06.2011 09:58:56

Thank you guys!

Grunden til at vi ikke har søgt under Sveriges nationale regler er, at min mand bliver indkaldt til militæret til December i år. Vi kunne på sin vis godt nå det, især hvis jeg havde begyndt noget før, men det var tanken om at skulle undvære ham i seks måneder, som virkede lidt uoverskuelig. Muligvis ville det have været bedre, det ved jeg ikke, men siden at det er min ret som EU-borger at medbringe min ægtefælde, kan jeg virkelig ikke se, at der skulle være nogle problemer, det bliver, som Fundiver skriver, nok bare ikke en af de sager, som tager 5 dage.
Jeg håber på retfærdighed :|
God dag til jer alle.

Besvar