Jeg og min kone som er fra cameroun skal på ferie i bulgarien hun kan enten få et visa eller vi kan tage en legaliseret vielseattest med sammen med en oversættelse og hun kan så komme ind fordi hun så er eu borger
spørgsmålet er så om hvis de anekender hende som eu borger vil hun så få alle de rettighederne,vi skal kun vøre der i en uge
Eu borgerskab
Re: Eu borgerskab
Din kone bliver ikke EU-borger af at være gift med dig, lige så lidt som hun bliver dansk af at være gift med en dansker. Så hvis Bulgarien kræver visum af borgere fra Cameroun, skal hun søge visum
-
fundiver199
Re: Eu borgerskab
Hvis lakrids kone har et opholdskort efter EU-reglerne, fritager det hende fra visumkrav i samtlige EU-lande, så længe hun ledsager eller slutter sig til lakrids. En dansk opholdstilladelse efter nationale regler fritager hende derimod kun fra visumkrav i Schengenlandene, og Bulgarien er ikke med i Schengen endnu.
Jeg gætter på, at når lakrids skriver "anerkender som EU-borger" så mener han "anerkender som familiemedlem til EU-borger". Men det er stadig en misforståelse. For det at være familiemedlem til en EU-borger fritager ikke i sig selv nogen fra visumkrav. Det er kun besiddelse af en opholdstilladelse i et schengenland eller et opholdskort efter EU-regler, som kan fritage indehaveren for visumkrav i henholdsvis Schengen og EU.
Bemærk desuden at Storbritannien og Irland ikke overholder reglerne på dette punkt. Så uanset at man har opholdskort i et andet EU-land, så bliver man afkrævet visum ved indrejse i et af de to lande. Om der også er lignende problemer i Bulgarien, det ved jeg ikke.
Jeg gætter på, at når lakrids skriver "anerkender som EU-borger" så mener han "anerkender som familiemedlem til EU-borger". Men det er stadig en misforståelse. For det at være familiemedlem til en EU-borger fritager ikke i sig selv nogen fra visumkrav. Det er kun besiddelse af en opholdstilladelse i et schengenland eller et opholdskort efter EU-regler, som kan fritage indehaveren for visumkrav i henholdsvis Schengen og EU.
Bemærk desuden at Storbritannien og Irland ikke overholder reglerne på dette punkt. Så uanset at man har opholdskort i et andet EU-land, så bliver man afkrævet visum ved indrejse i et af de to lande. Om der også er lignende problemer i Bulgarien, det ved jeg ikke.