Syrer søger FS til Sverige fra Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Syrer søger FS til Sverige fra Tyrkiet

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2011 14:26:32

Jeg vil dog medgive, at Migrationsverkets vejledningstekster godt kunne være lidt mere præcise. Men jeg tror, at det handler om, at de har ønsket at gøre dem så læsevenlige som muligt, hvilket bla. forudsætter at de er rimeligt kortfattede og målrettet mod læserens situation.

Så derfor skriver de f.eks. "flytte til svensk medborger", hvor de egentlig burde skriver "søge FS efter Sveriges nationale regler". Pointen er, at hvis de skrev det sidste, så ville det give anledning til en masse spørgsmål fra mange læseres side om, hvorvidt man da kan gøre andet? Så derfor har de åbenbart valgt at foretage den forenkling at sige, at familiemedlemmer til EU-borgere nok som udgangspunkt foretrækker at søge efter EU-reglerne. Hvilket jo også er langt det mest normale.

Du bliver således forvirret af deres vejledningstekster, fordi I gerne vil gøre noget, der er meget usædvanligt, og som der derfor ikke tages højde for i teksterne. Nemlig søge efter Sveriges egne regler, selvom I har mulighed for at anvende EU-reglerne.

onelove

Indlæg af onelove » 02.08.2011 14:31:31

Hej alle sammen,

Nu er det desværre sådan at det svenske konsulat i Istanbul nægter at tage imod min mands ansøgning, efter han har samlet alle de dokumenter som han fik at vide han skulle vedlægge.

Den gang vi talte med migrationsverket og konsulatet i Istanbul, fik vi aldrig besked på at det skulle være en bestemt slags Residence Permit han skal bruge i anledningen til at ansøge fra Tyrkiet. Nu er det desværre således at konsulatet afviste hans ansøgning fordi et sted inde i hans residence permit står turist. De siger han skal have working permit.
Vores problem er at det her er første gang vi får dette at vide, og at det ikke står NOGEN steder på konsulatets eller migrationsverkets hjemmeside.
http://www.migrationsverket.se/info/3421_en.html -
You must apply for a residence permit at the Swedish embassy or consulate in your country of origin, or where you are permanently resident.
Vi aner ikke hvad vi skal gøre...Nogen derude der kan hjælpe?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.08.2011 14:46:05

Joe - det gør det sådan set, for en turist har jo netop ikke 'permanent residence'. Derfor er der ikke nogen grund (i regelforfatterens univers) til at din mand ikke kan tage hjem og søge fra sit eget land. Hvor lang tid er hans opholdstilladelse til? Hvis han kan betale sig til en på et år, og måske få den ændret til 'ikamet' (bosættelse), så tror jeg den er god nok til svenskerne.

Han må igang med at skaffe sig en anden opholdstilladelse, surt men en overkommelig udgift. Så vidt jeg kan se skal han højst betale 80 US$, men han skal kunne vise en bankbog på 3600 US$, eller et tilsvarende beløb i anden valuta. Og så ansøge om 'uzun süreli ikamet'.
mh
Rådgiver for ÆUG

onelove

Indlæg af onelove » 02.08.2011 15:04:16

Hans opholdstilladelse er for 6 mdr (frem til januar). For de 6 måneder har han skulle vise at han havde 6000 USD på sin tyrkiske bankkonto.

Hvordan ændrer han sin opholdstilladelse til et permanent et? Kan man det uden at man har et arbejde?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.08.2011 21:43:19

Nu FINDES der ikke 'permanent residence' i det tyrkiske system, og jeg ved ikke, hvordan præcis man gør - jeg har ikke noget arbejde (pensionist), men har nogle gange fået 'ikamet' dvs. til bosiddelse, andre til 'turistik', selv om det er til 12 mdr. Det sidste hævdede de hos politiet skyldtes, at jeg ikke var registreret i den by, jeg søgte i, men en anden.

Måske kan det hjælpe, hvis din mand går til nüfus dairesi og får sig registreret der, hvis han ikke allerede har gjort det. Så får han nemlig et tyrkisk personnummer, og så synes jeg det er lovlig langt ude at påstå, at man stadig er turist. Han skal have sit pas og sin opholdstilladelse med derhen. En udskrift fra nüfus dairesi svarer til en attest fra folkeregisteret, og en sådan får man jo ikke som turist i hverken DK eller Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar