Lønsedler og søgning om opholdskort til min mand

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sara A

Lønsedler og søgning om opholdskort til min mand

Indlæg af Sara A » 10.06.2011 21:50:28

Jeg begynder mit job i Danmark d. 1. august og vil derfor først have tre lønsedler til gode fra 1. november. Jeg planlægger om først at søge personnummer til mig selv og når jeg så har det, vil vi gå på migrationsverket. Jeg forstår det således at jeg, når vi søger om svensk opholdskort til min mand skal vedlægge mine tre sidste lønsedler. Dem har jeg så ikke - men jeg har jo min ansættelseskontrakt. Hvad gør vi så - er der nogen der har erfaringer med lignende tilfælde? Skal vi så eftersende dem, og kan hans ansøgning så først godkendes efter 1. november, hvor jeg får den 3. lønseddel? Kan vi flytte tilbage til DK (ikke at jeg tror at det bliver aktuelt) inden at min mand får sit opholdskort?

Sara A

Re: Lønsedler og søgning om opholdskort til min mand

Indlæg af Sara A » 10.06.2011 23:43:42

Kan man eventuelt vedlægge kontoudskrift med en konto med 50.000+ danske kroner (i en svensk bank) i stedet for lønsedler? Vil det også¨kunne gælde som en form for bevis på at man har "tilstrækkelige midler"?

fundiver199

Re: Lønsedler og søgning om opholdskort til min mand

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2011 05:37:20

Din situation svarer jo til situationen for måske 95% af dem, der udnytter den fri bevægelighed i EU. Det mest normale er jo, at man flytter til et andet EU-land, fordi man har fået et job der. Og så har man naturligvis ikke 3 lønsedler fra sit nye job, allerede inden man er flyttet.

Der er ingen "regel" om, at du skal vedlægge 3 lønsedler, når din mand søger opholdskort. Der er en regel om, at du skal dokumentere, at du enten er arbejdstager eller råder over tilstrækkelige økonomiske midler. Og kan du ikke dokumentere dette fyldestgørende, allerede når I søger, så bliver du bedt om at fremsende yderligere dokumentation senere. F.eks. lønsedler når de foreligger. Og så bliver opholdskortet naturligvis først udstedt, når sagsbehandleren føler sig overbevist om, at der ikke er overhængende risiko for, at Sverige får jer som sociale klienter.

Men afhængig af situationen kan det også være, at sagsbehandleren vurderer, at din ansættelseskontrakt er tilstrækkelig dokumentation for din fremtidige økonomi. Det er en individuel og konkret vurdering, der foretages, og ikke nogen "regel", som man kan slå op i en manual.

Besvar