Vielse i USA
Vielse i USA
Min amerikanske kæreste og jeg planlægger at gifte os til Juli, og det skal foregå i USA. Derfor vil jeg gerne have et dokument der beviser at jeg ikke er gift her. Ifølge min kommune (Gentofte) skal jeg ansøge efter en ægteskabsattest (men denne indeholder både informationer og mig og min kommende kone). Troede der var noget der hed en civilstandsattest som blot omhandlede mig, eller det skal jeg måske ikke bruge her?
Når jeg skal søge efter min ægteskabsattest hos kommunen, har jeg så behov for at vedlægge min amerikanske kærestes civilstandsattest? Eller har jeg misforstået noget her?
Når jeg skal søge efter min ægteskabsattest hos kommunen, har jeg så behov for at vedlægge min amerikanske kærestes civilstandsattest? Eller har jeg misforstået noget her?
-
mh1
- Indlæg: 10609
- Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Vielse i USA
Det er vel her, du har læst?: http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/a ... iudlandet/
Der står nu ikke noget om, at den indeholder oplysninger om din kommende ægtefælle, kun at den 'bekræfter at du kan indgå ægteskab efter dansk lovgivning' - hvilket bl.a. vil sige, at den bekræfter at du ikke er gift til anden side.
Og nej, du skal ikke fremvise din forlovedes civilstandsattest, når I skal vies i USA.
Der står nu ikke noget om, at den indeholder oplysninger om din kommende ægtefælle, kun at den 'bekræfter at du kan indgå ægteskab efter dansk lovgivning' - hvilket bl.a. vil sige, at den bekræfter at du ikke er gift til anden side.
Og nej, du skal ikke fremvise din forlovedes civilstandsattest, når I skal vies i USA.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Re: Vielse i USA
Da jeg blev gift skulle jeg ikke vise civilstandsattest, men den slags kan sagtens variere fra stat til stat i USA, så jeg ville helt klart få din forlovede til at gå hen i retsbygningen (county court house) i hendes hjem-county, hvor man får sin vielsesattest (ligegyldigt hvor man så skal giftes) og spørge, præcis hvad de skal bruge. Jeg viste slet ikke noget som helst, før jeg skulle i gang med min ansøgningsproces. Min mand er offentlig anklager og derfor arbejder han i retsbygningen, så jeg tror at de stolede på, at jeg var, hvem jeg sagde, jeg var.
Derfor ved jeg ikke ret meget om lige netop den del af processen.
Efter at vi havde fået vores vielsesattest hos vores lokale county, afleverede vi det der, hvor vi blev gift, så vidt jeg husker var det en uge inden vi blev gift.
Husk, at du ikke må rejse til USA på det, der hedder Visa Waiver (visumfrit) med den hensigt at blive gift. Det betyder imidlertid ikke, at man ikke må blive gift på sin rejse, det må bare ikke være hensigten på indrejsedagen. Skal I blive i USA og søge permanent opholdstilladelse til dig, eller bliver I gift således at I kan flytte sammen i Europa? Det har nemlig en vis betydning.
I USA bliver det som udgangspunkt betragtet som ens hensigt med rejsen, hvis man bliver gift de første 30 dage på ens Visa Waiver rejse, i forbindelse med ens ansøgning om opholdstilladelse i USA. Inden for de første 60 dage kan det betragtes som ens hensigt, mens det ikke er tilfældet efter at de 60 dage er gået.
Derfor ved jeg ikke ret meget om lige netop den del af processen.
Efter at vi havde fået vores vielsesattest hos vores lokale county, afleverede vi det der, hvor vi blev gift, så vidt jeg husker var det en uge inden vi blev gift.
Husk, at du ikke må rejse til USA på det, der hedder Visa Waiver (visumfrit) med den hensigt at blive gift. Det betyder imidlertid ikke, at man ikke må blive gift på sin rejse, det må bare ikke være hensigten på indrejsedagen. Skal I blive i USA og søge permanent opholdstilladelse til dig, eller bliver I gift således at I kan flytte sammen i Europa? Det har nemlig en vis betydning.
I USA bliver det som udgangspunkt betragtet som ens hensigt med rejsen, hvis man bliver gift de første 30 dage på ens Visa Waiver rejse, i forbindelse med ens ansøgning om opholdstilladelse i USA. Inden for de første 60 dage kan det betragtes som ens hensigt, mens det ikke er tilfældet efter at de 60 dage er gået.
Re: Vielse i USA
Tak for input sara.
Min forlovede har faktisk spurgt og fik af vide at pas var nok. Men da jeg heller vil være på den sikre side, kan jeg jo ligeså godt skaffe papirerne.
Jeg er der bare på ferie, så skal jeg hjem igen, hvorefter min kone kommer herover. Jeg havde ikke tænkt mig at nævne noget om at vi skal giftes under min ferie. Sjovt nok spurgte de faktisk til det sidst jeg var i USA.
USA må blive senere i karrieren for os.
Min forlovede har faktisk spurgt og fik af vide at pas var nok. Men da jeg heller vil være på den sikre side, kan jeg jo ligeså godt skaffe papirerne.
Jeg er der bare på ferie, så skal jeg hjem igen, hvorefter min kone kommer herover. Jeg havde ikke tænkt mig at nævne noget om at vi skal giftes under min ferie. Sjovt nok spurgte de faktisk til det sidst jeg var i USA.
USA må blive senere i karrieren for os.
-
optimisten
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 15.06.2011 12:43:22
Re: Vielse i USA
Til Sara og Simtex,
Maa man have lov til at spoerge hvor i giftede jer henne unden at skulle vise civiltilstandsrapport, men kun passet??
Mange tak for tilbagemaelding,
Sandra
Maa man have lov til at spoerge hvor i giftede jer henne unden at skulle vise civiltilstandsrapport, men kun passet??
Mange tak for tilbagemaelding,
Sandra
Re: Vielse i USA
Vi har tænkt os at blive gift på rådhuset North County Branch Office i Fullerton i Californien. Og det er dem der har oplyst at pas er nok. Men jeg skal give dig et mere definitivt svar når jeg kommer hjem.
Re: Vielse i USA
Så er jeg kommet hjem igen, og det gik helt uden problemer at blive gift. Vi mødte op på rådhuset i fullerton, orange country, Californien (vi havde forinden udfyldt blankettene online med vores personlige oplysninger, og aftalt tid men det er ikke engang nødvendigt). Herefter var det nok blot at fremvise mit pas (kan ikke huske hvad min kone brugte af legimitation), og underskrive vielsesattense og have 2 vidner til at underskrive. Efterfølgende blev der holdt en lille cermoni, hvor det var gentage efter personen der forestod vielse og ellers sige Yes I do et par gange. Det hele var klaret på ca. 30 min.
Det kan sagtens være anderledes i andre stater, og sikkert også countries.
Det kan sagtens være anderledes i andre stater, og sikkert også countries.
Re: Vielse i USA
Hvilken betydning har det, hvis man bliver gift på sin ferie derovre, i forhold til hvis man har til hensigt at flytte til Europe sammen eller også søge opholdstilladelse i USA?
-
mh1
- Indlæg: 10609
- Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Vielse i USA
Den eneste forskel på, om du bliver viet i dit eget land eller et andet er, at du ikke automatisk bliver registreret som gift andre steder, end lige der hvor du blev viet.
Dvs. at du ved vielse i USA skal huske at have vielsesattesten med og få dig registreret på borgerservice som gift, når du kommer tilbage til DK.
I USA er vielsen jo så dokumenteret i det county, hvor vielsen er sket, men så vidt jeg ved, er der ikke nogen central registrering á la folkeregisteret, så man i alle andre counties og stater kan slå op og se, om folk er gift.
Hvis du spørger, om det vil være lettere eller sværere at få familiesammenføring i hhv. Europa eller USA, fordi man er blevet viet i USA, så er svaret nej. Det er fuldstændig ligemeget, hvor man blev viet, når blot man kan dokumentere en lovlig og gyldig vielse.
Dvs. at du ved vielse i USA skal huske at have vielsesattesten med og få dig registreret på borgerservice som gift, når du kommer tilbage til DK.
I USA er vielsen jo så dokumenteret i det county, hvor vielsen er sket, men så vidt jeg ved, er der ikke nogen central registrering á la folkeregisteret, så man i alle andre counties og stater kan slå op og se, om folk er gift.
Hvis du spørger, om det vil være lettere eller sværere at få familiesammenføring i hhv. Europa eller USA, fordi man er blevet viet i USA, så er svaret nej. Det er fuldstændig ligemeget, hvor man blev viet, når blot man kan dokumentere en lovlig og gyldig vielse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Re: Vielse i USA
Tusind tak for det hurtige svar 
Skal jeg have nogle dokumenter med fra DK for at blive gift i USA?
Sagen er den, at min kæreste er amerikaner, og vi vil gerne giftes derovre, men familiesammenføres i DK. Hans bedste ven har taget sådan et online kursus, som man jo kan derovre, så han kan vie os. Vil en sådan vielse tælle herhjemme også, så længe jeg selvfølgelig registrerer det, når jeg kommer hjem? Eller skal det ske enten på rådhus eller i kirke?
På forhånd tak
Skal jeg have nogle dokumenter med fra DK for at blive gift i USA?
Sagen er den, at min kæreste er amerikaner, og vi vil gerne giftes derovre, men familiesammenføres i DK. Hans bedste ven har taget sådan et online kursus, som man jo kan derovre, så han kan vie os. Vil en sådan vielse tælle herhjemme også, så længe jeg selvfølgelig registrerer det, når jeg kommer hjem? Eller skal det ske enten på rådhus eller i kirke?
På forhånd tak
-
mh1
- Indlæg: 10609
- Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Vielse i USA
Du skal på borgerservice og have en ægteskabsattest. Den kan fås på engelsk, så du ikke behøver at få den oversat. Få for en sikkerheds skyld sat en 'apostille' på (læs her, hvad og hvordan: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... g-hvordan/ ).
En vielse, der er lovligt og gyldigt foregået i et andet land er som udgangspunkt også gyldig i DK. Der er de krav, at I begge skal have været til stede, skal være myndige og ved jeres forstands fulde brug, og skal have indgået ægteskabet frivilligt. Så der er formodentlig ingen problemer
Sørg blot for en sikkerheds skyld for også at få en amerikansk apostille på, inden du præsenterer vielsesattesten i DK. Du kan finde oplysning om amerikansk apostille her:
http://www.shirleylaw.com/en/resources/ ... le_usa.htm
En vielse, der er lovligt og gyldigt foregået i et andet land er som udgangspunkt også gyldig i DK. Der er de krav, at I begge skal have været til stede, skal være myndige og ved jeres forstands fulde brug, og skal have indgået ægteskabet frivilligt. Så der er formodentlig ingen problemer
Sørg blot for en sikkerheds skyld for også at få en amerikansk apostille på, inden du præsenterer vielsesattesten i DK. Du kan finde oplysning om amerikansk apostille her:
http://www.shirleylaw.com/en/resources/ ... le_usa.htm
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Re: Vielse i USA
Mange tak for god info
Det gør jeg så!
Re: Vielse i USA
Lige et dumt spørgsmål mere.. vi er ikke helt sikre på datoen, hvornår vi vil giftes. Kan man godt få en ægteskabsattest og få sat en apostille på og så bare tage den med til USA til når den skal bruges? Eller skal der skrives dato på sådan en?
Re: Vielse i USA
Ja det kan du godt. En civilstandsattest (det du kalder en ægteskabsattest) er bare et stykke papir der fortæller om din civile status på det tidspunkt den bliver udskrevet på. Der behøver man ikke at have taget stilling til en dato for bryllupet...De fleste lande vil dog gerne have at den er mindre end 3 måneder gammel når den bliver vist.