Nye regler for familiesammenføring er trådt i kraft

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Nye regler for familiesammenføring på vej pr. 1. juli 20

Indlæg af fundiver199 » 31.05.2011 09:27:48

3. behandlingen af lovforslaget sker i morgen, onsdag d. 1. juni. Så med mindre et af de 90 mandater bag lovforslaget får kolde fødder og stemmer imod, så bliver det vedtaget i morgen.

Man kan naturligvis ikke annoncere forventede lovændringer på Nyidanmark eller andre officielle hjemmesider, før loven faktisk er vedtaget i Folketinget. Det er bla. derfor, at ÆUG som en service til vores brugere i lang tid har annonceret det på forsiden af vores hjemmeside samt oplyst om indholdet i denne bekendtgørelse i vores forum.

Sara89

Hvad med familiesammenføring i Sverige?

Indlæg af Sara89 » 31.05.2011 13:06:43

Hej

Er der nogen som kan fortælle mig hvad de kraver for at søge om familiesammenføring, hvis man arbejder i DK og bor i malmø?

Jeg har høret at man skal have tog billet så de kan se at man kører frem og tilbage fra DK til malmø, og at man skal have et sted og bor og at man skal have de sidste 3 måneders lønsedler. Er det, det som gælder for familiesammenføring? Eller kan der gøres nemmer?

På forhånd tak for hjælpen

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2011 13:09:23

Nej, det kan ikke gøres "nemmere", og de kan også godt kræve mere: fx beviser for dine dagligvareindkøb, forsikringer, telefonudskrifter, osv.

Harisen

Indlæg af Harisen » 03.06.2011 15:11:52

Hej, sikke et skoent forum - dejligt at se at man ikk er helt "palle" med bekymringer om fremtiden.
Jeg er dansker med dansk statsborgerskab, og p.t. bosiddende i 'De Forenede Arabiske Emirater' (Dubai) i 6 mdr. og har her giftet mig med en syrisk mand - med syrisk statsborgerskab - dog har han boet her i Dubai de sidste 5 aar, hvor han har haft fast arbejde.

Da Dubai ikke er vores faedreland, oensker vi at flytte paa et tidspunkt - maaske om et aar til halvandet ca.
Danmark vil nok vaere mere oplagt end Syrien!

Jeg er dog i tvivl om det med 'tilknytningskravet'. Vil det vaere en ulempe at vente for laenge med at soege FS, da vores tilknytning til Dubai vil blive staerkere?

Vi har begge gode jobs her - jeg har dog planer om at blive hjemmegaaende om et par maaneder, hvorpaa han bliver fuld forsoerger.
Bankgarantien paa 100.000,- har vi ogsaa.

Han snakker flyende engelsk - og er ved at laere dansk.
Da vi begge er over 24, er det vist "kun" 60 points, han skal have!?
Dem tror jeg sagtens, han vil kunne faa.

Det er bare det med tilknytningskravet, der bekymrer mig, da det land vi bor i nu, jo hverken er i krig eller krise, og derfor kunne vi vel ligesaa godt blive boede her (med regeringens oejne).

Vil det i oevrigt vaere en ulempe eller fordel, hvis jeg skulle gaa hen og blive gravid / faa barn inden vi soeger FS?

Og for at vi kan soege det, skal jeg vel foerst flytte til Danmark alene og finde arbejde og bolig, inden jeg kan soege? Selvom vi har penge nok til at kunne forsoerge os selv i et godt stykke tid, hvis vi ikke skulle finde arbejde i Danmark straks.

Hvor lang tid skal bankgarantien staa? Er det kun indtil han faar FS? Vi vil gerne koebe hus, men da vi ikke har 2 millioner i banken, vil vi skulle have et laan, og jeg ved ikke, om det saa paavirker bankgarantien?

Det var en masse spoergsmaal, men har proevet at laese mig frem til, hvordan reglerne paavirker vores situation, men er faret vild undervejs! Nu proever jeg at forholde mig til de nye regler fra 1. juli 2011 - og ber til, at de ikke laver endnu flere regler til den tid, hvor det bliver aktuelt for os.
(Det ender nok en dag med, at de ikke engang vil lukke mig ind i landet igen).

Tak for et godt forum i oevrigt!

- W&V

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.06.2011 15:59:44

Tilknytningskravet gælder for det første kun, hvis du ikke er mindst 28 år/ har boet 28 år i DK. Du kan læse meget mere om det her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... gskrav.htm

Altovervejende er det i øvrigt kun ophold i ægtefællens HJEMLAND, der lægges vægt på. Undtagelsen ville formodentlig være, at begge ægtefæller var opvokset, måske endda født, i det samme tredjeland, hvor ingen af dem er statsborgere, men hvor de har mulighed for at etablere sig/bevare etablering.

Det gør lige for tiden ingen forskel, om du er gravid/I har fået børn. Tiden vil vise, om DK bliver nødt til at bøje sig, og om det fremover bliver sådan, at man kan benytte sig af EU-borgerrettigheder også uden at have været flyttet til et andet EU-land, og om jeres barn får ret til at forlange at have begge sine forældre hos sig i DK. Det er muligt, at det bliver afklaret inden for et år eller to.

Hvis I alligevel ikke påtænker at søge lige nu i år, så ville jeg i dit sted ikke bryde hovedet med alle mulige problemstillinger nu, men vente og se, hvordan tingene udvikler sig, dels på den danske hjemmefront (ny regering = muligvis andre boller på suppen), dels EU-retligt.

Under alle omstændigheder står muligheden for at komme til DK via et 3-4 mdr.s ophold i et andet EU/EØS-land jo åben, og det vil medføre at en lang række problemer pist forsvinder - bl.a. bliver der ingen bankgaranti, ingen tilknytningskrav, ingen krav om indvandrings- og sprogprøve. Læs her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
og husk, at ethvert EU/EØS-land kan 'bruges' :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.06.2011 14:40:10

Ja hvis der alligevel er 1-1½ år til, at I måske ønsker at flytte, så lad dog være med at bruge en masse tid på at spekulere over de danske regler for familiesammenføring. Dels er der ingen, der ved, hvordan de ser ud til den tid. Og dels er der jo muligheden for, at I kan bosætte jer i 30 andre EU/EØS lande end Danmark efter nogle yderst simple regler, som med sikkerhed ikke har nået at blive lavet om til den tid.

boluni
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af boluni » 07.06.2011 18:19:00

Er det bare for at forvirre mere end nødvendigt at det nye regelsæt diskuteres i tråden for Eu reglerne - dette regelsæt gælder kun rent danske forhold - reglerne er forvirrende nok i forvejen, så er dr ikke en administrater der kan flytte denne tråd?
Bo Kotian Lund

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2011 18:39:17

Det er en global bekendtgørelse, dvs. den vises i alle underfora. Årsagen er, at historien anses for at være så vigtig, at flest mulig skal have lejlighed til at læse den, så de kan indrette sig efter det ved f.eks. at nå at søge senest 30. juni. Når de nye regler træder i kraft 1. juli, vil indlægget blive ændret til et alm. indlæg.

Bekendtgørelser er helt generelt indlæg, som har karakter af informationsmateriale, og er dermed ikke tænkt som et oplæg til debat eller diskussion.

boluni
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af boluni » 07.06.2011 22:34:24

Kan man i øvrigt tolke det nye regelsæt som værende positivt? Jeg tænker det er så restriktivt at det må ende med at blive ændret, straks valgkampsfeberen har lagt sig og politikerne får set på hvor slemt det er. Det må da overskride menneskehedsrets reglerne på en række punkter...
Bo Kotian Lund

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.06.2011 06:39:25

Det bliver rullet tilbage, hvis vi får en ny regering efter næste valg. Men hvis den nuværende regering fortsætter, så tror jeg ikke, at du skal sætte næsen op efter nogen form for ændringer i reglerne, med mindre EU tvinger Danmark til det.

De stramme regler er jo en betaling til Dansk Folkeparti for at støtte regeringen, og Dansk Folkeparti vil naturligvis ikke finde sig i, at den betaling bliver trukket tilbage igen. Tværtimod vil der fortsat blive tale om, at Dansk Folkeparti skal have betaling i form af nye stramninger, hver gang der f.eks. skal forhandles finanslov.

Man kunne teoretisk set forstille sig, at Liberal Alliance gik sammen med oppositionen om at ændre reglerne uden om den siddende regering, men det tror jeg personligt ikke et øjeblik på, at de vil gøre. Liberal Alliance har således hidtil fuldt ud accepteret det "game", der går ud på, at Dansk Folkeparti skal have lov at bestemme udlændingepolitikken mod at støtte regeringen på andre områder.

nytnavn

Indlæg af nytnavn » 10.06.2011 22:47:13

Hej,

Jeg er ny her på siden, og håber at jeg skriver det rette sted.
Jeg kan forstå, at det nye pointsystem træder i kræft pr. 1.juli, hvilket er en glædelig nyhed for min kæreste og jeg, da han opnår tilstrækkelige point til at vi kan ansøge om familiesammenføring. Jeg selv er "blot" 23 år.
Mit spørgsmål er, hvordan vi lever op til tilknytningskravet? Og hvor kan jeg evt. læse nærmere om sagen? Han har indtil videre været (langt over-kvalificeret) au-pair her i landet i et halvt år.

Jeg vil være meget taknemmelig hvis, der er nogen, som kan hjælpe mig ud af min forvirring :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2011 06:07:11

De nye regler er beskrevet her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder/ ... foring.htm

Din mand skal have haft flere besøg i Danmark, og det fremgår ikke umiddelbart at dette kan erstattes af et enkelt langvarigt ophold, som han jo har haft. Desuden skal han gennemføre et sprogkursus under et af sine ophold.

Som jeg forstår reglerne, kan I derfor ikke slippe for, at han på et tidspunkt må rejse hjem og så komme tilbage igen, når han har været ude af Schengen i 3 måneder. Så valget står altså mellem, at han må rejse hjem i 3 måneder, eller at du må flytte til et andet EU-land i 3 måneder, så kan I opnå de samme gunstige vilkår i Danmark som indvandrere.

I bliver langt bedst stillet, hvis det er dig, som bevæger dig, så det vil jeg da klart anbefale, med mindre du er så "plantet" i Danmark, at det af en eller anden grund er meget upraktisk.

Uanset hvad I vælger, så skal I også giftes. Og her skal I være opmærksomme på, at så snart I gifter jer, så opfylder han ikke længere betingelserne for at være au-pair, og så vil han få et brev fra US, hvori der er fastsat en udrejsefrist.

Så I skal først gifte jer, når I er klar til at flytte til f.eks. Sverige, eller når han er klar til at rejse hjem. Og her må man vel sige, at det alt andet lige er noget mere romantisk at tage på "bryllupsrejse" sammen til Sverige, end at "bryllupsrejsen" bestå i, at han rejser hjem.

Du skal også være opmærksom på, at din mand bliver langt bedre stillet mht. mulighed for at opnå ret til permanent ophold i Danmark, hvis I anvender EU-løsningen. Efter EU-reglerne får han ret til permanent ophold efter 5 år i Danmark. Efter de danske regler får han en tilsvarende ret efter 4 år, men han skal leve op til en mængde såkaldte "pointkrav", som det hidtil kun er 5% af alle ansøgere, der har kunnet leve op til. Og det endda på trods af, at dem, der hidtil har søgt, næsten alle sammen har boet 7 år i Danmark.

Endelig skal nævnes, at det selvfølgelig koster nogle penge at flytte til Sverige i f.eks. 3 måneder (eller helst lidt længere tid). Men til gengæld sparer I følgende udgifter:

1) Flybillet til din kærestes hjemland: ???
2) Ansøgningsgebyr: 7.775 kroner
3) Gebyr for indvandringsprøve: 3.000 kroner
4) Deltagergebyr for danskkursus: ???
5) Gebyr for forlængelse efter 2 og 4 år: 2 x 1.750 kroner
6) Gebyr for ansøgning om permanent opholdstilladelse: 3.750 kroner
7) Udgift til at stille bankgaranti på 100.000: Cirka 2.000 om året, indtil din mand får permanent opholdstilladelse

nytnavn

Indlæg af nytnavn » 11.06.2011 18:02:33

Mange tak for dit hurtige svar! Jeg har kigget på linket og ser ingen steder, at der står, at han skal være væk i 3 måneder? Vi tager til USA i tre uger her til sommer, men det tæller altså ikke?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.06.2011 19:08:09

Udlændingeloven § 3: Udlændinge, der efter regler fastsat i medfør af § 39, stk. 2, er fritaget for visum, har ret til at indrejse og opholde sig her i landet i indtil 3 måneder i løbet af en 6-måneders-periode regnet fra datoen for den første indrejse i Schengenlandene. I de nævnte 3 måneders ophold fradrages den tid, hvori udlændingen inden for 6-måneders-perioden har opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland.

Hvis din kæreste har en opholdstilladelse og har bevaret grundlaget for den (au-pairstillingen), og blot tager hjem på ferie, må han naturligvis godt komme retur til DK, selv om han ikke har været væk 3 mdr. Men hvis hans opholdstilladelse er udløbet og han ikke har et grundlag at forny den på, så skal han vente til der er gået 3 mdr. fra han rejste ud af Schengen, før han kan komme ind igen, præcis ligesom dem, der skal have visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2011 09:46:54

Nej så længe din mand har en opholdstilladelse i Danmark som f.eks. au-pair, så tæller det helt sikkert kun som et ophold, uanset om han forlader Danmark i nogle få uger for at holde ferie et andet sted. Det ville være logisk, om et længere ophold kunne erstatte flere kortvarige, men ud fra hvad der indtil videre er meldt ud fra myndighedernes side, så er det ikke tilfældet.

Men noget andet er jo så, at de nye regler bliver rullet tilbage, hvis vi får en ny regering. Så hvis I først skal søge i løbet af 2012, så er det da muligt, at I ikke behøver at bekymre jer om alt det her hurlumhej. Det kommer i så fald an på, hvem der vinder valget, og hvor længe det tager for en ny regering at få lavet reglerne om igen.

Hvis din mand er amerikansk statsborger, skal han i øvrigt ikke bestå indvandringsprøven, såfremt I søger efter 1. juli 2011. Men han skal stadig gennemføre et sprogkursus under et af sine ophold i Danmark, og da det fører ham frem til omtrent det samme niveau i dansk, som kræves for at bestå indvandringsprøven i dens nuværende udgave, har det reelt ingen effekt.

Gennemførsel af sprogkurset kan desuden erstattes med, at man består indvandringsprøven, allerede inden man søger, eller umiddelbart herefter. Og da indvandringsprøven godt kan bestås ved "selvudført" forberedelse, er det måske i virkeligheden både nemmere og billigere end at melde sig til et kursus.

Jeg kan høre, at du er meget forelsket i tanken om, at I skal søge efter de danske regler, men jeg må sige, at jeg stadig meget varmt kan anbefale EU-reglerne, med mindre du bor på Fyn eller i Nordjylland og derfor har meget svært ved at passe dit studie eller job fra en bopæl i et af vores nabolande.

Besvar