FS spørgsmål ifb. passets udløbsdato
FS spørgsmål ifb. passets udløbsdato
Min kommende ægtefælles pas udløber 11.12.2013 og vi søger om FS i slutningen af juni.
Den første opholdstilladelse gælder i 4 år, men hvad gør vi så når passet udløber før? Vi var ikke opmærksom på dette før vi søgte visum, så vi har ikke mulighed for at få lavet et nyt pas inden hun kommer til landet.
Den første opholdstilladelse gælder i 4 år, men hvad gør vi så når passet udløber før? Vi var ikke opmærksom på dette før vi søgte visum, så vi har ikke mulighed for at få lavet et nyt pas inden hun kommer til landet.
-
fundiver199
Re: FS spørgsmål ifb. passets udløbsdato
En opholdstilladelse som familiesammenført efter Udlændingelovens §9 gælder kun i 2 år i første omgang og ikke i 4 år. Hvor har du fået det med de 4 år fra?
Men det er rigtigt, at man helt generelt ikke kan få opholdstilladelse for en længere periode, end ens pas er gyldigt. Så hvis passet kun er gyldigt i 18 måneder, så får man kun opholdstilladelse for 18 måneder og må herefter søge forlængelse, når man har fået et nyt pas, og inden de 18 måneder er gået.
Men det er rigtigt, at man helt generelt ikke kan få opholdstilladelse for en længere periode, end ens pas er gyldigt. Så hvis passet kun er gyldigt i 18 måneder, så får man kun opholdstilladelse for 18 måneder og må herefter søge forlængelse, når man har fået et nyt pas, og inden de 18 måneder er gået.
Tak for svaret. Har læst lidt for hurtigt da jeg læste "Jeg vil familiesammenføres".
.
Hvis passet er gyldig i 18 måneder, får man kun opholdstilladelse i 15 måneder,
ikke de 18 måneder.
Så jeg vil skaffe et nyt pas, således man får de fulde 2 år, da gebyret på de ca 1700kr for fornyelse helst ikke skal betales for tit.
ikke de 18 måneder.
Så jeg vil skaffe et nyt pas, således man får de fulde 2 år, da gebyret på de ca 1700kr for fornyelse helst ikke skal betales for tit.
Glemte lige at sige, at min kones første opholdstilladelse var kun gyldig i 6 måneder,
da hendes pas udløb efter 9 måneder.
Da vi så søger forlængelse efter de 6 måneder er gået og har fået et nyt pas med gyldighed 5 år, bliver den nye opholdstilladelse kun 18 måneder, således du alligevel skal forny efter samlet 2 år igen.
Ny ved jeg ikke hvor grænsen går, men hvis din kone pga. passet kun får 22 måneder første gang, og du derefter skal forny for kun at få 2 måneder, også derefter igen.
Så er det lidt sure 2 gange ca 1700kr.
da hendes pas udløb efter 9 måneder.
Da vi så søger forlængelse efter de 6 måneder er gået og har fået et nyt pas med gyldighed 5 år, bliver den nye opholdstilladelse kun 18 måneder, således du alligevel skal forny efter samlet 2 år igen.
Ny ved jeg ikke hvor grænsen går, men hvis din kone pga. passet kun får 22 måneder første gang, og du derefter skal forny for kun at få 2 måneder, også derefter igen.
Så er det lidt sure 2 gange ca 1700kr.
Vi kan desværre ikke forny passet da hun allerede har fået visum sticker i det. Men da det udløber i december 2013, vil jeg mene at vi kan forny det i 2013 før vi søger om forlængelse af opholdstilladelse.
-
fundiver199
Ja hvis US når at færdigbehandle jeres ansøgning senest i september 2011, og din kone også har nået at bestå indvandringsprøven, og du har nået at stille bankgaranti, så vil hun jo få sine fulde 2 år, og så er der ikke noget problem. Men I har kun 3 måneder at løbe på, så umiddelbart lyder det jo en smule optimistisk. Hvis vi antager, at din kone f.eks. får 22 måneder i stedet for 24, er spørgsmålet jo så, om man kun vil forlænge hende for 2 måneder.
US har tilsyneladende en ide om, at forlængelser skal ske ved bestemte "terminer", som pt. er fastlagt til efter 2, 4, 8 og 13 år. Men i grunden giver dette jo ikke specielt meget mening, og ÆUG har for nogen tid siden opfordret US til at overveje, om det virkelig er nødvendigt at administre på denne meget firkantede måde.
Det har således også ramt de mange, som skulle have forlængelse efter 7 år, og som ikke opfylder de nye krav for at få permanent opholdstilladelse. Fordi terminerne nu er ændret fra 2, 4 og 7 år til 2, 4 og 8 år, har disse således kun fået forlængelse for et enkelt år (fra 7 til 8.), hvilket må siges at være helt meningsløst.
US har tilsyneladende en ide om, at forlængelser skal ske ved bestemte "terminer", som pt. er fastlagt til efter 2, 4, 8 og 13 år. Men i grunden giver dette jo ikke specielt meget mening, og ÆUG har for nogen tid siden opfordret US til at overveje, om det virkelig er nødvendigt at administre på denne meget firkantede måde.
Det har således også ramt de mange, som skulle have forlængelse efter 7 år, og som ikke opfylder de nye krav for at få permanent opholdstilladelse. Fordi terminerne nu er ændret fra 2, 4 og 7 år til 2, 4 og 8 år, har disse således kun fået forlængelse for et enkelt år (fra 7 til 8.), hvilket må siges at være helt meningsløst.
Jeg håber fundiver199 at batterier er døde i din lommeregner.
Du skriver interval 2,4,8,13 år.
I mange lande kan et pas kun være gyldig i 5 år, og hvis steppet mellem 8 til 13 år er rigtig, så får jeg et problem, da man på er 5 år pas kun kan få opholdstilladelse i 4 år 9 måneder. Og min kones pas er et 5 års.
Så jeg håber det rigtige interval er 2,4,8,12 år.
Du skriver interval 2,4,8,13 år.
I mange lande kan et pas kun være gyldig i 5 år, og hvis steppet mellem 8 til 13 år er rigtig, så får jeg et problem, da man på er 5 år pas kun kan få opholdstilladelse i 4 år 9 måneder. Og min kones pas er et 5 års.
Så jeg håber det rigtige interval er 2,4,8,12 år.
-
fundiver199
Nej efter 8 år kan der forlænges op til 5 år ad gangen. 8 + 5 = 13. Sådan var det i hvert fald sidste gang, jeg skiftede batterierne i min lommeregner
Men ærlig talt. Efter 13 år i Danmark skulle man jo gerne have fået tidsubegrænset opholdstilladelse. Det er helt hen i hegnet, at Folketinget har lavet et system, hvor folk skal blive ved med at være her "midlertidigt" selv efter 10, 20 eller 30 år.
Så lad os nu lige vende skråen og se, om ikke det bliver lavet om til noget mere fornuftigt, hvis vi får en ny regering. Det har jeg da i hvert fald en helt klar forventning om.
Og lad mig blot sige det på den måde, at hvis det ikke sker, så kommer ÆUG til at lægge maksimalt pres på den nye regering og genere den på alle de måder, som vi overhovedet kan finde på
Men ærlig talt. Efter 13 år i Danmark skulle man jo gerne have fået tidsubegrænset opholdstilladelse. Det er helt hen i hegnet, at Folketinget har lavet et system, hvor folk skal blive ved med at være her "midlertidigt" selv efter 10, 20 eller 30 år.
Så lad os nu lige vende skråen og se, om ikke det bliver lavet om til noget mere fornuftigt, hvis vi får en ny regering. Det har jeg da i hvert fald en helt klar forventning om.
Og lad mig blot sige det på den måde, at hvis det ikke sker, så kommer ÆUG til at lægge maksimalt pres på den nye regering og genere den på alle de måder, som vi overhovedet kan finde på
Tak for svarene. Jeg må tage en snak med US når vi forhåbenlig har fået tilkendt FS og høre hvordan og hvorledes. Det er selvfølgelig sure penge at skulle bruge på at forlænge i en meget kort periode, men det er heldigvis ikke noget problem.
Jeg takker mange gange for god og kompetent hjælp herinde. Jeg har meldt os ind i foreningen for jeg vil utrolig gerne støtte jeres fantastiske arbejde.
Jeg takker mange gange for god og kompetent hjælp herinde. Jeg har meldt os ind i foreningen for jeg vil utrolig gerne støtte jeres fantastiske arbejde.
Okej har jeg forstået dette korrekt.... hvis ens pas udløber før de 2 år er gået eks som i min mands vi har fået opholdtilladelse til juli 08.06-2012 i brevet står der at opholdstilladelsen er givet fra 09.02.2012 som er 16 mdr ( talte jeg lige frem til) da to år er 24 mdr ville det betyde at vi næste gang kun får for en 7-8 mdr og derfor skal søge igen ca 6 mdr sener......
Det ville betyde vi skulle betale 2 gange gebyr inden for 6 mdr...... for ikke at nævne alt det ekstra arbejde med at søge hele tiden, og stresset......
Det er sgu da hul i hovedet...
Men kan godt se at det kan gå hen og blive en rigtig god forretning.
Det ville betyde vi skulle betale 2 gange gebyr inden for 6 mdr...... for ikke at nævne alt det ekstra arbejde med at søge hele tiden, og stresset......
Det er sgu da hul i hovedet...
Men kan godt se at det kan gå hen og blive en rigtig god forretning.
Det er helt rigtig forstået, du kommer til at betale 2 gange
med ca 6 måneders mellemrum.
med ca 6 måneders mellemrum.
ihhhhh hvor er vi så heldig
.....
Nå men vi slipper heldigvis for pengene da vi har disp på det område.... det er bare pisse træls at skulle søge så tæt på hinanden, og skulle bruge tid og kræfter på det. Samt vente på svaret..bare lidt træls....
Nå men vi slipper heldigvis for pengene da vi har disp på det område.... det er bare pisse træls at skulle søge så tæt på hinanden, og skulle bruge tid og kræfter på det. Samt vente på svaret..bare lidt træls....
Udløbs dato på passet burde ikke betyde noget når man har fået det der plastik opholdskort.
Det vil jeg give Abdul ret i. Det burde blive som det samme, som er her via EU retten; Opholdskort via EU reglerne er et plastickort i kreditkorsstørrelse, og er ikke betinget af passets løbetid.