Forvirret personlig situatuion

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Forvirret personlig situatuion

Indlæg af tokay » 07.06.2011 11:54:08

Hej ÆUG

Jeg er så glad for denne side, for der har stået så meget info jeg kunne bruge og det skal i allesammen have et stort tak for.
Jeg opretter dette indlæg fordi jeg er lidt forvirret over min situation.

Jeg er 28 år gammel, født i Danmark og er dansk statsborger. Jeg har arbejde i Danmark, som jeg vil beholde, mens jeg pendler til Sverige.

Jeg har faktisk ligenu købt og underskrevet en bolig i malmö.
min kone er over 24 år, hun er makedonsk statsborger og har intet arbejde.

Vi er begge blevet gift. Vi har en international vielsesattest og hendes pas er oprettet med mit Efternavn, så hun har faktisk et helt nyt pas, som ikke er blevet brugt endnu :)

Jeg står nu og skal forbi skatteværket for at registrere mig som boende i sverige. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad jeg skal fortælle dem....

Jeg er selvfølgelig interesseret i at hente min kone til Sverige d. 1. september, sådan at vi rejser fra sommerferien sammen ind i Sverige d. 1/9-11.

Vi er interesseret i at bo i Sverige over en længere periode, her tænker jeg 2 år. Vi vil ikke forhaste os med at vende tilbage til Danmark.

Jeg er i tvivl om det skal være gennem EU retten (som tager 5 år at få permanent opholdstilladelse) eller gennem de Svenske national regler (som skulle eftersigende tage 2 år at få permanent opholds tilladelse).

Nogen der kan fortælle mig hvad de vil spørge om hos Skatteværket, her tænker jeg på den dokumentation om mig eller min kone osv. og hvad skal jeg fortælle dem, skal det være gennem EU retten eller Sverigemodellen. ????

Svar og hjælp udbedes venligst.
På forhånd tak

Med venlig hilsen
Forvirret Tokay :-)

missy

Re: Forvirret personlig situatuion

Indlæg af missy » 07.06.2011 12:19:07

Hej Tokay

Hvis du bare skal lave en adresse ændring idag hos skatteverket spørger de ikke om din kone - det eneste de kan spørge om er om hun flytter med der siger du jo bare nej for det gør hun ikke nu. Derudover vil de ik spørge dig om hvilken model du vil bruge for at få din kone op. Det er lgiesom hvis du tog til folkereg. for at ændre adresse.

Det er først når din kone skal søge visum eller FS med dig at der blir spurgt hvilken regl sæt i vil bruge

Mht om du skal bruge EU eller de svenkse nationale regler er egentlig op til dig og hvad der er bedst for jer

De nationale regler: der kan man få permanent ophold efet bre 2 år. Derudover er der meget hjælp til ægtefællen under denne model.
Ulempen er dog at din kone skal vente i hjemlandet til hun får svar - det kan tage op til 9 måneder.

tokay

Indlæg af tokay » 07.06.2011 12:31:18

Hej Missy

Tak for det hurtige svar.

Jeg har netop ringet til skatteværket og der forklarede de mig at jeg skulle fortælle hele min situation til dem....
Men okey, dette undlader jeg så bare at fortælle dem ;)

Mht. Sverigemodellen, så er jeg da interesseret i at høre hvilke goder der er, selvom det nok ender med at blive efter EU retten, da vi gerne vil bo sammen fra d. 1/9-11

Forresten, hvor søger jeg visum ???
I sverige fra den makedonske ambassade eller skal hun gøre det fra hjemmelandet ???

Har hørt at når jeg benytter mig af EU retten, så skal jeg ikke tænke på visum, for så er det min RET at have min kone med mig.... nu blev jeg lige forvirret igen HAHA.... det er ik nemt det her ;)

missy

Indlæg af missy » 07.06.2011 12:34:59

Du skal ik undlade at fortælle dem noget - skulle du af en eller anden grund blive spurgt fortæller du bar at din kone bor i makedonien men at hun gerne vil komme. Men der er ingen grund til at de skal spørge dig da du kun tager derind for at reg. dig som boende i sverige.

Din kone skal søge visum på den svenske ambassade i det land hun befinder sig. Det er din ret at have din kone med dig men der skl stadig søges et visum. Men det at i er gift betyder at det så er gratis at søge dette visum, og at hun vil få det.

missy

Indlæg af missy » 07.06.2011 12:36:03

Du kan læse om forskell/fordele mellem eu og nationale regler under "jeg vil" også vælge den der hedder flytte til sverige

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.06.2011 12:42:37

Læs på:
http://www.swedenabroad.com/Page____50378.aspx
"As from December 19, 2009, Macedonian citizens holding the new biometric passports can travel without a visa in the Schengen-area. This new regime applies only to short stay visas - up to 90 days within a period of six months. Permits are still required for those who wish to work or settle in the Schengen area. Holders of the older type of passport still have to apply for a visa."

Hvis du vælger EU-reglerne, skal din kone altså slet ikke have visum, da hun har et spritnyt pas :D

Fordelen ved de svenske regler er bl.a., udover at man får ret til permanent ophold efter 2 år, at man kan modtage den svenske form for kontanthjælp, uden at det får konsekvenser for opholdsretten.

Ved EU-reglerne er der en lidt strengere pligt til at være selvforsørgende, men hvis du er frisk og rask, medlem af en a-kasse og regner med at have nogenlunde let ved at få nyt arbejde, hvis du skulle miste det, du har, så ville jeg i dit sted vælge EU-reglerne.

Du og din kone kan rejse til Sverige sammen, og alt papirarbejdet skal først begynde, når hun er kommet. Inden der er gået 3 måneder skal I sammen tage hen og få hende registeret og bede om at få hendes opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG

missy

Indlæg af missy » 07.06.2011 13:05:30

Ja det er så min fejl - Sorry vidste ikke at makedonien var visum fri:) men det er jo bare bedre for dig:)

tokay

Indlæg af tokay » 07.06.2011 13:17:30

Hej igen Missy

Jeg ved ikke engang selv om Makedonien er visumfri....

Jeg er jo dansker :-)
så, jeg aner det simpelthen ik...

Jeg har kun hørt at efter EU retten, så kan hun følge med mig den dag, jeg selv flytter til Sverige, UANSET om det land hun er fra er visumfrit eller ej.

Men du må endelig rette mig, hvis jeg er gal på den.

missy

Indlæg af missy » 07.06.2011 13:19:52

Udfra det som MH har sat ind så ER makedonien Visum fri hvilket betyder din kone ikke behøvet visum for at rejse til sverige. Ergo skal i ikke søge visum.

Det er derfor ik fordi i bruger EU retten at din kone er visum fri, det er kun fordi hun er fra makedonien.

Når i så kommer til sverige kan i indend er er gået 3 måneder søge om opholdskort til din kone efter EU reglerne.

tokay

Indlæg af tokay » 07.06.2011 14:13:09

Waaaau Missy, nu er jeg rigtig RIGTIG glad for det jeg høre dig sige.

Dvs. at jeg egentlig ikke skal forholde mig til noget som helst mht. min kone og når hun kommer til Sverige. Vi køber bare en billet til Sverige også er det det ...

Det eneste jeg skal tænke på er at jeg selv skal registrere mig hos Skatteværket som boende i Sverige og derefter få et persobevis eller folkebokföring eller hvad det nu hedder. (efter ca. 2 ugers behandlings tid hos skatteværket)

Derefter når min kone er kommet til Sverige, så skal vi senest 3 måneder efter henvende os hos migrationsværket og benytte os begge af EU retten.

Missy, det er altså ikke fordi, at jeg ikke tror på dig, jeg vil bare have alt på det rene. Det kan jo være at vi begge har glemt noget i farten. Så hvis Du eller andre har noget at indføre til denne samtale, så er i mere end velkommen. Det er jo derfor at jeg skriver herinde :wink:

mvh
Lettet Tokay :lol:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2011 15:45:08

@missy

Vil du ikke nok være sød at bruge "skriv indlæg" knappen under tråden, når du svarer på et indlæg, i stedet for altid at bruge "citer"? Det gør trådene meget lange og vanskelige at læse, og ingen har brug for at få gentaget hele det forrige indlæg i en tråd.

"Citer" er primært tænkt til den situation, at man svarer på et indlæg, der er skrevet tidligere i tråden, og normalt bør man ikke citere et helt indlæg men kun den del af det, som man svarer på. Jeg har redigeret alle de indlæg, du har skrevet i denne tråd, og fjernet dine citater.

missy

Indlæg af missy » 07.06.2011 15:52:13

Jo Fundiver det vil jeg gøre fra nu af :) Og sorry de lange indlæg :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.06.2011 16:37:27

@tokay - når jeg nu giver dig et link til den svenske officielle myndigheds hjemmeside med officielle oplysninger om, hvilke lande der er visumfri, så kan du roligt regne med at oplysningen der er korrekt.

Noget andet, der IKKE er korrekt er, at HVIS din kone IKKE var visumfri, så kunne hun rejse fra sit hjemland til Sverige eller et andet EU/EØS-land sammen med dig og forvente at blive lukket ind - DEN går ikke :!: Borgere, der kommer fra lande, hvor man skal have visum for at blive lukket ind i EU/EØS-lande skal have visum, også selv om de har en EU/EØS-ægtefælle 'med sig'. Der er bare den forskel, at de har KRAV på at få det visum, medmindre de bevisligt er terrorister eller på anden måde til almen fare for andre, og at visum er gratis og skal udstedes hurtigst muligt.

Men DIN kone kan bare rejse med dig på sit pas, og I kan roligt begynde at glæde jer til tilværelsen i Sverige :)
mh
Rådgiver for ÆUG

tokay

Indlæg af tokay » 08.06.2011 07:41:34

Wiiii jeg klapper allerede i mine hænder af glæde !!...

og MH beklager at jeg i farten ikke lige så at det var dig som havde kommet med link, men jeg mistorstod det som at det var Missy... Taki til alle for hjælpen :-)

tokay

Indlæg af tokay » 21.09.2011 12:18:43

missy skrev:Når i så kommer til sverige kan i indend er er gået 3 måneder søge om opholdskort til din kone efter EU reglerne.
Først vil jeg sige Tillykke til den nye regering. Nu håber vi alle at der kommer lempelser til andre som står eller vil komme til at stå i vores situation.

Min er desværre ikke ændret, da jeg nu har besluttet mig for at falde lidt til ro i Malmö, da jeg har købt min egen bolig.

Nu har jeg fået min bolig i Malmö og er flyttet ind. Min kone er også kommet op til Danmark på et 3 måneders besøg.

Jeg har tænkt mig med det samme at søge om svensk opholdstilladelse til hende og vil gerne gøre det efter EU-retten/reglerne, men hvad gør jeg ?

Skal jeg først henvende mig til Skatteverket eller Migrationsverket og hvad skal jeg udfylde... ?`

Jeg er lidt på bar bund her, sorry.
Jeg håber Missy og i andre er tilbøjelige til en lille hjælpende hånd.

Men venlig hilsen
Tokay

Besvar