hjælp med fs

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
seifkhalajhedayati

hjælp med fs

Indlæg af seifkhalajhedayati » 06.06.2011 20:44:37

Hej venner!
Jeg er førtidpentionist. Jeg er også dk statsboger. Jeg er blevet gift i iran. Nu min konne vil komme i danmark på visum.
Jeg har tænkt på at flytte til sverige og bor der.
Kan jeg søge familiesammenføring i sverige, søm førtidspensionist?

fundiver199

Re: hjælp med fs

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2011 05:37:05

Ja det kan du sagtens. Og du kan også udnytte din ret til fri bevægelighed i EU. Læs mere under "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil... flytte tilbage til Danmark".

Som førtidspensionist er du jo ikke afhængig af at pendle over grænsen til Danmark og arbejde, så I er jo ikke begrænset til at vælge Sverige som det land, I bosætter jer i. Der er cirka 30 andre EU/EØS-lande, I kan vælge mellem. Norge, Frankrig, Spanien, Italien, Portugal, Grækenland. For nu bare at nævne nogle få.

I kan f.eks. bo ½ års tid på Tenerife eller Kreta, og herefter kan I så flytte til Danmark, hvis din kone gerne vil have adgang til det danske arbejdsmarked. Eller naturligvis Sverige, Norge, Tyskland etc. Hele Europa ligger i princippet åben for jer.

seifkhalajhedayati

Re: hjælp med fs

Indlæg af seifkhalajhedayati » 07.06.2011 21:59:46

tak for hjælpen. Det vil sige når min kone kommer her til i danmark på visum, jeg kan flytte adr. til sverige og bor der.
Når jeg søger familiesammenføring i sverige. Hvad sker det så, min kone kan blive i sverige når hendes visum udløber, eller rejser hun tilbage til iran, hvor hun kommer fra?
med venlig hilse
seif

Besvar