Hvor skal jeg starte?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

creazyinlove

Re: Hvor skal jeg starte?

Indlæg af creazyinlove » 06.06.2011 10:17:50

fundiver199 skrev:Ja det kan nok være svært for en tidligere asylansøger at få et visum til at besøge en formodet kæreste i Sverige. Men I har da lov at forsøge, og måske afhænger det også af, hvor meget han har samarbejdet med myndighederne ved f.eks. at udrejse frivilligt.

Og ellers kan I jo gifte jer i hans land. Så bliver han til dit familiemedlem og får dermed ret til både indrejse og ophold efter EU-reglerne, som du kan læse om under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land".
Jeg har bare ikke mulighed for at rejse tilbage til hans land :? ..
Hva med, at han søger om et Schengen, som det er mig bekendt, skal han ik være gift med mig for søge det?

fundiver199

Re: Hvor skal jeg starte?

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2011 10:54:05

Sverige er medlem af Schengen, så hvis man søger visum til Sverige, så er det helt automatisk et schengenvisum, man søger om. Men der er vel ikke andet at gøre end at forsøge. Det kan jo aldrig gå værre end, at visum afslåes, og så ved I jo med sikkerhed, at I bliver nødt til at finde en anden løsning.

Hvis du har indrejseforbud i Libanon, og hvis han heller ikke kan få visum til Schengen, så har I da klart et problem. Men så må I vel prøve at se, om der findes et helt tredie land, som I begge har mulighed for at rejse til, og hvor man er villige til at lade jer blive gift. Og det skal så naturligvis være et land uden for Schengen. Tyrkiet er af andre blevet nævnt som en mulighed og ligger jo bekvemt på vejen mellem Sverige og Li-banon, så jeres samlede rejselængde ikke bliver alt for lang.

Og ellers er der jo også muligheden for at søge om familiesammenføring efter Sveriges nationale regler som ugift par. Her kunne jeg dog også forestille mig, at man vil løbe ind i lidt problemer, hvis ansøgeren er en afvist asylansøger. Dette kunne således give anledning til mistanke om, at hensigten måske ikke er at leve sammen men alene at få den opholdstilladelse i Sverige, som man ikke kunne få ved at søge om asyl. Så hvis I ikke er gift, må I nok påregne at blive stillet en del nærgående spørgsmål om jeres forhold.

Men det er også muligt, at I kan sige, at I har til hensigt at gifte jer, når han kommer til Sverige. Og så betyder det måske ikke så meget, at I ikke er gift på det tidspunkt, hvor I påbegynder processen med at søge om familiesammenføring efter Sveriges egne regler.

Besvar