dansk statbogerskab

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Marya

dansk statbogerskab

Indlæg af Marya » 21.05.2011 14:09:13

har sendt ansøgning om dansk statborgerskab nov.2010 ansøgningen er under behandling

Tidsplan

* Fremsat 15-04-2011
* 1. behandlet / henvist til udvalg 10-05-2011
* 2. behandling planlagt til 26-05-2011
* 3. behandling planlagt til 01-06-2011

http://www.ft.dk/samling/20101/lovforsl ... an.htm#dok

hvis der bliver valg snart,bliver tidsplanen for mit statborgskab ændret altså stater den igen forfra eller hvad ??

hvis de ikke rør ved tidplanen, hvornår får jeg mit statborgerskab ???

Marya

Re: dansk statbogerskab

Indlæg af Marya » 23.05.2011 10:40:31

?????

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 23.05.2011 11:34:51

Ja, hvis der udskrives valg inden 3. behandling, 1. juni, så skal lovforslaget genfremsættes efter et valg.

Til gengæld plejer det at være noget at det første, et nyt folketing gør.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.05.2011 12:10:28

Vi er mange, som ville ønske, at der blev udskrevet valg inden 1. juni, så behandlingen af L168 om at stramme familiesammenføringsreglerne yderligere blev udsat. Men desværre for os – og heldigvis for Marya - fortaber muligheden for et forårsvalg sig vist efterhånden i tågerne. Tiden er slet og ret ved at løbe ud, og de seneste meningsmålinger har ikke været særligt gode for regeringen. Så det mest sandsynlige er nok, at valget først kommer til efteråret.

Marya

Indlæg af Marya » 23.05.2011 17:01:30

Jeg ønsker nemlig også at der snart bliver udskrevet valg ,jeg skal også søge fs i Dk,men bange for jeg ikke kan nå det inden den 1.juli. mangler at bliver helt færdig med al det papir og gifteriet :-( så selvf. Håber jeg at der snart er valg.

Vi skal gifts på rådhuset, men det kan vi ikke her i DK da min mand bor i sverige og har fået 3 aslag :-(
Vi er ved at undersøge om vi kan blive gift i sverige på rådhuset,dernæest søge fs her i DK.

Ja mit statborgerskab kan jeg så bruge hvis rstramme familiesammenføringsreglerne bliver vedtaget, bliver så nødtil at søge fs i sverige

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 29.05.2011 17:19:37

Selvom jeg også mener, at onsdag bliver en sort dag for Danmark, når pointsystemet nok vedtages, skal man måske slå koldt vand i blodet.

Hvis vi får en ny regering, hvad alt tyder på, så har både S-SF og R lovet at lave loven om. Som bekendt har S-SF deres eget pointsystem, mindre dårligt end VKOs, og R vil slet ikke have et.

Så der er trods alt lidt håb forude.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.05.2011 17:52:49

Jeg er meget enig med Juma. Jeg har lige siddet og set 2. behandling af lovforslaget på båndet TV fra folketingssalen (advarsel: det er en meget langtrukken omgang), og bed specielt mærke i en enkelt detalje.

Henrik Dam Kristensen, ordfører fra S, blev direkte spurgt om, hvorvidt Socialdemokraterne ville "genindføre" en indvandringsprøve for f.eks. amerikanske ægtefæller, når man nu var så meget imod Pinds forslag om at fritage dem fra det krav.

Og her svarede Henrik Dam helt klart, at ja, den forskelsbehandling på basis af nationalitet ville blive rullet tilbage. Men han sagde faktisk ikke, at han ville bevare indvandringsprøven. I stedet kom han med nogle meget generelle betragtninger om, at han ønskede integration af dem, der kommer hertil.

Og det tolker jeg faktisk sådan, at Socialdemokraterne meget vel kunne finde på at genskabe lighed for loven ved f.eks. helt at fjerne indvandringsprøven i stedet for kræve, at amerikanske ægtefæller også skal bestå den.

Og en tilsvarende betragtning kan man jo fremføre omkring bankgarantien og tilknytningskravet. Når en ny regering alligevel skal til at ændre disse regler for at "rulle stramninger tilbage", så var det jo en oplagt lejlighed til samtidig at vurdere, om man overhovedet skal have de regler, eller om man måske skal finde på nogen helt andet i stedet.

Så rent faktisk kommer det efter alt at dømme til at gøre en ret stor forskel på dette område, hvilken regering vi får efter næste valg. Og det bør alle, som på en eller anden måde har det her inde på livet, naturligvis tage med i betragtning, når de skal ned og stemme.

Marya

Indlæg af Marya » 29.05.2011 20:30:25

Jeg har aldrig vidst at det er så svært at søge FS i Dk. hvis man ikke passer på, så tror jeg nemlig at man psykisk går ned.

Er det korrekt at her på tirsdag ( D. 31.maj 2011 ) er sidste mulighed for om der bliver valg her til sommeren ??

Fik nemlig af vide idag fra arbejde, at der bliver valg her til sommer. Har selv nemlig ikke følt med i nyhedderne pga travlthed på arbejdet

TAAAAAAAAAAk

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.05.2011 20:45:36

Ja i praksis er denne uge nok sidste chance for statsministeren, hvis han vil udskrive valg inden sommerferien. Men det er der efterhånden ikke ret meget, der tyder på, at han vil. Så det bliver nok først engang til efteråret, at vi skal til stemmeurnerne.

Det betyder samtidig, at man må forberede sig på, at de strammere familiesammenføringsregler med pointsystem og 100.000 i bankgaranti og skærpet tilknytningskrav og skærpede krav til herboende uden dansk statsborgerskab træder i kraft 1. juli.

Og herefter bliver de nok kun fjernet igen, hvis valget resulterer i en ny regering. Jeg har således ikke meget tillid til, at Liberal Alliance vil gå sammen med oppositionen om at ændre reglerne, selvom de siger, at de er imod dem.

Så i bedste fald vil de meget stramme regler formentlig komme til at være i kraft i mindst ½ år. Det vil således også tage tid for en evt. ny regering at fremsætte og behandle et lovforslag om at ændre dem. Og der vil også være mange andre ting, som står på en ny regerings dagsorden, så det er ikke sikkert, at det bliver det allerførste, den tager fat på at ændre.

Marya

Indlæg af Marya » 29.05.2011 21:06:18

nårrh okay. Mange tak for svaret...

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 30.05.2011 09:03:58

Indvandringsprøven bliver ikke afskaffet, den har også SF stemt for.

Men pointsystemet, både for tidsbegrænset ("familiesammenføringen") og permanent opholdstilladelse har jeg et spinkelt håb om vil blive lavet om.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.05.2011 09:36:22

Hej Juma

Det er som bekendt svært at spå, især om fremtiden :D

Det er rigtigt, at S og SF stemte for indvandringsprøven. Men det var på et tidspunkt, hvor deres politik var at stemme for alt, hvad VKO fandt på inden for udlændingepolitik eller retspolitik for at fratage VKO dette ”våben” i valgkampene. Og den politik har S og SF forladt nu ved at stemme imod både reglerne for permanent ophold og nu også det kommende pointsystem for familiesammenføring.

Der er derfor ikke længere nogen indlysende taktisk fordel for S og SF ved ubetinget at forsvare VKO´s gamle regler, da de under alle omstændigheder kan beskyldes for at have en mere ”blød” politik på området.

Og S og SF har en form for ”kattelem” ud af indvandringsprøven. De betingede sig således i sin tid, at ordningen skulle evalueres efter 12 måneder. Vi er ude i de rene gætterier nu, men man kunne f.eks. forestille sig, at S og SF kunne finde på at erstatte indvandringsprøven med deres egen ide om, at familiesammenførte skal have pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

S og SF´s forslag om pointsystem indebærer jo, at man skal have to point, og dem kan man bla. få for at kunne tale lidt dansk og/eller engelsk. Men for at bestå indvandringsprøven skal man kunne tale lidt dansk, så alle, der opfylder det krav, har automatisk det ene af de to point. Hvorfor det jo i grunden er ret meningsløst overhovedet at kalde det et ”pointsystem”.

Årsagen hertil er ifølge ”sædvanligvis pålidelig kilde”, at de personer i S og SF, der udformede deres alternative pointsystem, ikke vidste, at der fandtes en indvandringsprøve, eller at deres egne partier havde stemt for den. Så det er nok ikke sådan, at den prøve ligefrem er nogen hjertesag for de to partier…..

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 30.05.2011 11:31:22

Personligt tror jeg ikke en dyt på, at indvandringsprøven bliver afskaffet i nær fremtid, men man kan jo håbe.

Marya

Indlæg af Marya » 30.05.2011 11:44:21

:-( jeg er så ked af ..
Idag fik jeg et brev fra boligselskabet. At jeg har fået en lejlighed.Jeg har accepteret lejligheden, men må først flyt ind den .Juli 2011. :-( jeg skal send FS ansøgning ind inden den 1.Juli selvf. pga den starmme regel som er på vej.

Hvad skal jeg gør nu.. Jeg har prøvet at snak med boligselskabet at jeg gerne vil flyt ind en uge før den 1.juli måned. men de sagde nej til det. det kan ikke lad sig gør :'( ... HJÆLP..
i ansøgnignstår der jo at jeg skal have en lejlighed på 40/50 m2.. jeg bor sammen med min forældre lige nu men først flytter ind i mit eget lejlighed som sagt 1.juli...
HJÆLP PLIZ

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.05.2011 13:22:24

Jeg ville vælge at søge inden 1. juli og så vedlægge lejekontrakten / brevet fra boligforeningen som dokumentation for dine boligforhold. Du vil jo være flyttet ind i boligen længe inden, at US er færdig med at behandle ansøgningen, og det vil jeg mene må være godt nok.

Men er du helt sikker på, at I opfylder alle de andre krav? 24-års regel? Tilknytningskrav? I er ikke i familie med hinanden? Du kan stille 63.400 i garanti? Din mand kan klare indvandringsprøven? Du har ikke modtaget sociale ydelser de sidste tre år? Og du har haft permanent opholdstilladelse i mindst 3 år?

Hvis ikke du kan sige "ja" til alt dette, så hjælper det jo ikke ret meget at søge, da I så alligevel må forvente at få afslag. Og så er det måske bedre at vente på, at du får dit danske statsborgerskab, og så herefter benytte det til at flytte til et andet EU-land.

Vi kan starte med tilknytningskravet. For at opfylde det skal du selv (som udgangspunkt) have boet mindst 15 år i Danmark, og din mand skal også have været her mindst en gang som f.eks. turist. Man vil ikke "kreditere" ham tilknytning, fordi han har boet i Sverige som afvist asylansøger og - ulovligt - har besøgt dig i Danmark.

Tilknytningskravet bortfalder, hvis du har boet i Danmark i mindst 28 år og kom hertil som lille barn. Men det lyder ikke sådan, når du stadig bor hos dine forældre.....

Besvar