Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af skaanebo » 19.05.2011 10:25:58

Denne rækkefølge er gennemprøvet og fejlfri:

1. I gifter jer

2. I flytter til Sverige, og du som er dansk folkeregistrerer dig (Skatteverket i Helsingborg)

3. I tager sammen på Migrationsverket og søger om opholdskort til din ægtefælle (i Malmø)

4. Når opholdskort er modtaget, folkeregistrerer din ægtefælle sig på Skatteverket (i Helsingborg).

Nogle har haft held til at folkeregistrere ægtefællen, inden opholdskortet var modtaget, men dette er mig bekendt kun sket problemfrit hos Skatteverket i Malmø, hvorimod der har været bøvl og bureaukrati andre steder.

anay

Indlæg af anay » 22.05.2011 13:01:58

- Breve til os begge vedr. tilknytning til lægehus.
Jeg bor i Malmø sammen med min kone. Hvordan tilknytter vi os et lægehus?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.05.2011 14:00:07

I kan frit vælge en vårdcentral ved at kontakte det pågældende sted og bede om at blive registreret der. Læs mere på www.skane.se

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 22.05.2011 16:54:02

De breve jeg omtalte var breve vi fik efter vi fik vores personnumre. De indeholdt et forslag til en vårdcentral, som vi automatisk ville blive tilknyttet hvis vi ikke foretog os yderligere(hvilket vi ikke har gjort). Vil vi skifte, så skal vi blot meddele det.

redalert

Indlæg af redalert » 24.05.2011 01:03:30

Denne tekst må frit kopieres af alle der ønsker det, så længe der fortælles hvor den kommer fra.
Jamen, med glæde. Den fantantiske medling kommer også på http://russisk-dansk-fritforum.ontheweb.nu/ ognaturligvis med kilde til dig og ÆUG.

JKR

Indlæg af JKR » 24.05.2011 17:03:26

skaanebo skrev:Og vær i øvrigt opmærksom på, at Migrationsverket i Malmö dækker hele Skåne, så I skal med andre ord en tur til Malmö for at søge om opholdskort.
Til Skaanebo; Er det ogsaa muligt at henvende sig hos Migrationsverket i Malmo selvom man bosaetter sig uden for Skaane?

Om kort tid flytter jeg nemlig med min kone til halmstad, som ligger i Halland.
Paa foelgende oversigtskort http://www.migrationsverket.se/download ... rta_sv.pdf
kan man se at der ikke umiddelbart ligger noget kontor naer halmstad. Saa ville blot hoere om der gaelder regler for hvor man Skal henvende sig

Paa forhaand tak :)

Sara A

Indlæg af Sara A » 24.05.2011 17:36:45

Thomas: Tusinde tak for at dele dine meget nyttige erfaringer med os andre!

Kan jeg altså hos Skatteverket i Malmö få min mand registreret og få personnumre samtidig med at jeg selv får det?

Du skriver at din kone var længe på processuelt ophold i Sverige - betyder det, at hun så heller ikke måtte rejse til Danmark i den pågældende periode? Træder det processuelle ophold i kraft fra man registrerer sig hos Skatteverket (hvis altså det er muligt, jf. mit første spørgsmål) eller fra man søger om opholdstilladelse på Migrationskontoret?

Hvis vi begge har vores svenske Cpr numre inden vi søger om svensk Opholdskort til min mand, kan vi altså regne med en kortere behandlingstid?

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 24.05.2011 18:31:54

Sara A skrev:Kan jeg altså hos Skatteverket i Malmö få min mand registreret og få personnumre samtidig med at jeg selv får det?
Ja, hvis du skriver din mand på flyttemeddelelsen som "medflyttande". Her er det så vigtigt at du afleverer alt nødvendig dokumentation for at du opfylder de krav der stilles til EU-borgere for at de kan blive familiesammenført efter EU-retten. Skatteverket foretager så sin egen vurdering, uafhængigt af Migrationsverket, og tildeler personnummer hvis de mener han har opholdsret. Hvis de mangler dokumentation, bliver du pr brev bedt om at eftersende det, og du får ikke selv dit personnummer før din mands sag er færdigbehandlet. Og det er meget lettere at leve i Sverige hvis i det mindste en af jer har personnummer.
Du skriver at din kone var længe på processuelt ophold i Sverige - betyder det, at hun så heller ikke måtte rejse til Danmark i den pågældende periode? Træder det processuelle ophold i kraft fra man registrerer sig hos Skatteverket (hvis altså det er muligt, jf. mit første spørgsmål) eller fra man søger om opholdstilladelse på Migrationskontoret?
Så snart din mand har søgt opholdskort hos Migrationsverket, må han opholde sig i Sverige indtil ansøgningen er færdigbehandlet. Det der skete for min kone var at sagsbehandlingen tog så lang tid at hendes Schengenvisum udløb i mellemtiden, og i perioden fra visumet udløb og til hun fik sit svenske opholdskort havde hun ikke ret til at opholde sig andre steder end Sverige og sit hjemland. Hun kunne altså ikke lovligt rejse ind i Danmark.
Hvis vi begge har vores svenske Cpr numre inden vi søger om svensk Opholdskort til min mand, kan vi altså regne med en kortere behandlingstid?
Ja, hvis I afleverer ALT nødvendig dokumentation samtidig med ansøgningen om opholdskort, så er der stor chance for en hurtig sagsbehandling.

Sara A

Indlæg af Sara A » 24.05.2011 18:38:03

Hej Thomas,

MANGE tak for dit uddybende svar :)

Min mand er amerikansk statsborger. Når vi har indgivet ansøgning hos Migrationsverket, kan min mand så fortsat rejse ind i Danmark (f.eks. familiebesøg, fester hos venner i KBH osv) og tilbage til Sverige, eller er hans ophold også at betragte som processuelt, dvs. mister han sin ret til det 3 måneder lange visumfrie ophold?

Undskyld altså, hvis jeg vrøvler...

Sara

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.05.2011 19:09:52

Din mand "mister" naturligvis ikke noget ved at søge om noget andet. Har du et job, så "mister" du det jo f.eks. heller ikke, fordi du sender en jobansøgning til en anden arbejdsgiver.

Men når hans 90 dage i Schengen er gået, så har han ikke længere ret til at rejse i andre Schengenlande end det land, hvor I bor, før han har fået udstedt et opholdskort.

Sara A

Indlæg af Sara A » 24.05.2011 21:45:26

Grunden til at jeg spørger er, at sådan fungerede det faktisk, da jeg fik opholdstilladelse i USA. Der bortfaldt min status som turist, da jeg søgte om permanent opholdstilladelse, også selvom jeg havde noget tid tilbage på mit Visa Waiver. Sådan gælder det så bare ikke i Sverige/Danmark og det er jo positivt :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.05.2011 07:37:38

Til gengæld kunne du vel rejse rundt i USA uanset? Eller skulle du blive lige præcis i den by, hvor du indgav ansøgning?
mh
Rådgiver for ÆUG

Sara A

Indlæg af Sara A » 26.05.2011 01:25:25

mh skrev:Til gengæld kunne du vel rejse rundt i USA uanset? Eller skulle du blive lige præcis i den by, hvor du indgav ansøgning?
Det kunne jeg selvfølgelig. Og det er jo sammenligneligt. Men jeg vil hellere spørge en gang for meget. Jeg kunne forestille mig min mand ville blive lidt mat i betrækket, hvis han ikke kunne komme med til fester og koncerter osv i KBH...

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 30.05.2011 11:41:07

skaanebo skrev:Denne rækkefølge er gennemprøvet og fejlfri:

1. I gifter jer

2. I flytter til Sverige, og du som er dansk folkeregistrerer dig (Skatteverket i Helsingborg)

3. I tager sammen på Migrationsverket og søger om opholdskort til din ægtefælle (i Malmø)

4. Når opholdskort er modtaget, folkeregistrerer din ægtefælle sig på Skatteverket (i Helsingborg).

Nogle har haft held til at folkeregistrere ægtefællen, inden opholdskortet var modtaget, men dette er mig bekendt kun sket problemfrit hos Skatteverket i , hvorimod der har været bøvl og bureaukrati andre steder.
Skal man giftes inden man tager til Sverige. Kan man ikke gøre dette som det første når man flytter derover?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.05.2011 12:39:16

Det går nok ikke ligefrem at gøre som den første handling i Sverige, da der jo også er noget svensk papirarbejde, der skal udfyldes.

Men I kan jo gifte jer i Sverige, mens I stadig bor i Danmark.

Hvis I vælger at gifte jer i Sverige, efter I er flyttet til Sverige, skal I først have et svensk personnummer, derefter et svensk hinderprövning-bevis.

Besvar