Længere ophold i 3. land.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Majbritt

Længere ophold i 3. land.

Indlæg af Majbritt » 23.05.2011 08:07:23

Til Æug,

Min kæreste og jeg er ved at overveje vores muligheder på længere sigt.

DK REGLER
Som jeg forstår de danske regler om familiesammenføring, så mister vi - efter opnåelse af familiesammenføring - alle vores rettigheder ved et længere ophold (1-2 år)i min kærestes hjemland (udenfor EU), hvilket kunne være aktuelt om nogle år.

Er det 6 måneder, vi maksimalt må være væk fra DK om året?

EU-REGLER
Hvis vi flytter til Sverige og bruger EU-reglerne - og derefter får opholdskort til DK og flytter tilbage til DK - hvor længe må vi så højest være væk fra Danmark for ikke at skulle begynde forfra (med at etablere os i Sverige og flytte tilbage til DK), når vi kommer tilbage?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Majbritt

fundiver199

Re: Længere ophold i 3. land.

Indlæg af fundiver199 » 23.05.2011 08:26:02

For EU-reglerne gælder følgende:

"Opholdets uafbrudte karakter berøres ikke af midlertidige fravær, der ikke tilsammen overstiger seks måneder om året, og heller ikke af fravær af længere varighed på grund af værnepligt, eller af ét fravær på højst tolv på hinanden følgende måneder af vægtige grunde som f.eks. graviditet og fødsel, alvorlig sygdom, studier eller erhvervsuddannelse eller udstationering på en anden medlemsstats område eller i et tredjeland."

De danske regler kan man læse om her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... der_dk.htm

Specielt ved anvendelse af EU-reglerne må man derfor nok konkludere, at du har ret i, at et ophold af 1-2 års varighed i din mands hjemland vil føre til, at I ved returnering til Danmark ikke længere vil være omfattet af EU-rettens regler, med mindre I returnerer via et nyt ophold i et andet EU-land.

Ved anvendelse af de danske regler er der derimod visse muligheder for at få forhåndsgodkendt et enkelt fravær af den varighed, så man slipper for at skulle søge om en helt ny opholdstilladelse ved sin returnering til Danmark.

thore71

Indlæg af thore71 » 23.05.2011 09:50:31

fundiver199 skrev:
Specielt ved anvendelse af EU-reglerne må man derfor nok konkludere, at du har ret i, at et ophold af 1-2 års varighed i din mands hjemland vil føre til, at I ved returnering til Danmark ikke længere vil være omfattet af EU-rettens regler, med mindre I returnerer via et nyt ophold i et andet EU-land.

Ved anvendelse af de danske regler er der derimod visse muligheder for at få forhåndsgodkendt et enkelt fravær af den varighed, så man slipper for at skulle søge om en helt ny opholdstilladelse ved sin returnering til Danmark.
Det skal lige nævnes at mulighederne for at ansøge om, og reglerne for, dispensation af bortfald af opholdstilladelse er ens for en "nationel" og en EU opholdstiladelse. Dette har Udlst. bekræftet over for mig så jeg er ikke helt ening med dig fundiver.

Man kan normalt få op til 4 års dispensation ved. fx. udlandsophold grundet ægtefællens udstationering. I specielle tilfælde kan man også få mere end 4 år.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.05.2011 10:29:50

Ok. Det tager jeg så til efterretning og takker for den nyttige information :D

Majbritt

Indlæg af Majbritt » 23.05.2011 11:23:24

Tusind tak begge to.

Majbritt

lape99ab

Indlæg af lape99ab » 24.05.2011 06:41:18

Hej Thore71

Kan du naevne mere om muligheden for at soege dispensation udover de 4 aar, evt. henvise til et par konkrete eksempler hvor det er sket og hvor laenge er dispensationen givet?

Mvh
Lasse

thore71

Indlæg af thore71 » 25.05.2011 06:29:25

Som led i udstationering for eller ansættelse ved dansk eller international organisation kan der i særlige tilfælde gives yderligere dispensation ud over 4 år. Ved udstationering for eller ansættelse ved en dansk myndighed eller international institution vil der altid kunne gives dispensation ud over 4 år.

Det skal lige nævnes at opholdstiden i udlandet i dipensationsperioden tæller med i den opholdstid man skal opfylde for at få permanent opholdstilladelse. Derimod har reglerne for dansk infødsret strengere krav på sammenhængende opholdstid i Danmark.

Besvar