Hej,
Jeg vil gerne bidrage til denne diskussion, da min mand og jeg har selv stået foran det samme valg. Det var nok lettere for os at vælge til fordel af EU-løsningen, da vi boede dengang i UK. Lige nu er jeg meget glad for det, takket være den skiftende dansk indvandringslovgivning. Efter min mening har du de følgende fordele og ulemper:
1) ved Greencardordningen
+ din kone bliver uafhængig af dig, dvs. hvis det sker noget eller I går fra hinanden kunne hun blive i Danmark;
- som sagt før bliver din kone nødt til at søge om opholdsforlængelse afhængig af hendes beskæftigelsesstatus;
- som sagt må du påregne en lang behandlingstid (jeg har hørt om sager der varer over et år).
Vedr. SU er jeg ikke enig med fundiver199 at din kone bliver dårligere stillet, fordi det kræves kun, at hun er gidt med en dansk statsborger og ikke, at hun bliver i Danmark pga. FS. Du kan læse om reglerne her:
http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx
2) ved FS efter danske regler
+ du kan flytte til Danmark direkte... jeg kan ikke finde på flere fordele, desværre;
- det er dyrere pga. sikkerhedsgaranti og diverse gebyrer;
- det er mere usikker pga. skiftende danske indvandringspolitik (du kan dog regne med, at det ikke blive nemmere i fremtiden);
- din kones status i landet bliver således usikker potentielt i mange år, da regler om tidsubegrænset opholdstilladelse kan skiftes med tilbagevirkende kraft, og selv om din kone kommer til at udfylde krav, som de er nu, er det ikke nogen garanti for, at det samme gælder i 4 år, når hun kan søge.
3) ved FS efter EU regler
+ det er både nemmere og billigere at opnå midlertidlig FS og langt nemmere for din kone at opnå permanentopholdstilladelse på lang sigt;
- I bliver nødt til at flytte til en anden EU-land i mellemtiden.
For mig er det afgørende, at jeg kunne leve sammen med min mand i Danmark uden bekymring, at jeg skal ordne mit liv i mange lige sådan for at komme i betragtning under den danske lovgivning. Lige nu bliver man som familiesammenførte ægtefalle i Danmark faktisk tvunget til at sætte sit liv til side, mens man gennemfører et intensivt danskkursus lige efter man er kommet her til riget. Desuden er man nødt til at regne ud, hvor mange time man skal arbejde i de sidste 3 år for at få permanentopholdstilladelse. Det gør næsten umuligt at få det inden for 4 år hvis man planlægge et studieforløb eller går på barsel uden at have arbejdet på fuldtid før, eller af nogen årsag skal arbejde på deltid eller bliver hjemmegående. Til gengæld kan man normalt regne med, at man få et permanent opholdstilladelse efter EU-regler efter 5 år.
Held og lykke til jer i hvert fald! Du må gerne kontakte mig, hvis din kone vil høre direkte om vores oplevelser med at flytte til Danmark. Jeg taler også russisk.