Vejledning i detaljer
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Vejledning i detaljer
Når det er skatteverket, er det vel simpelt hen fordi det er dem, der fungerer som folkeregister, ikke andet.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hvad er det for et befordringsfradrag, du ikke kan få? Hvis du vælger at beskattes som grænsegænger får du skam befordringsfradrag
-
Optimistisk
Ikke hvis jeg er fuldt skattepligtig pga ejerlejlighed i dk.
Sidder hos Skatteverket og udfylder blanket. Man skal oplyse om man er gift og om ægtefælle tager med. Jeg bliver først gift på lørdag. Hvad skal jeg sige?
Sidder hos Skatteverket og udfylder blanket. Man skal oplyse om man er gift og om ægtefælle tager med. Jeg bliver først gift på lørdag. Hvad skal jeg sige?
Så vidt jeg har forstået, fremlejer du din ejerlejlighed, og så er du jo ikke fuldt skattepligtig i Danmark.
Når I ikke er gift endnu, så er du jo stadig ugift ("ensamstående")
Når I ikke er gift endnu, så er du jo stadig ugift ("ensamstående")
-
mh1
- Kontakt:
@ skaanebo: man er skattepligtig til DK af lejeindtægten af den danske bolig, men kan så være skattepligtig af andre indtægter til sit bopælsland.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Optimistisk
Det hele var nemt hos Skatteverket hvor de var vandt til den slags situationer. De sørgede for at tage kopi af alt. Over halvdelen var fra dk 
I går talte jeg med en meget flink mand hos Skats udlandsafdeling, som forklarede at jeg ville blive beskattet som var jeg boende i min lejlighed i dk fordi det er en ejerlejlighed. Også selv om jeg udlejer den og har ophold i Sverige. Derfor er det ikke min adresse i Sverige som benyttes når jeg vil have kørselsfradrag, men min danske ejerbolig. Da den er tæt på min arbejdsplads får jeg ikke kørselsfradrag. Det er selv om jeg dokumenterer at jeg kører over broen hver dag. Der var dog mulighed for dispensation i særlige sager, men det er op til det enkelte skattekontors vurdering.
Det samme fik jeg at vide af Skatteverket.
I går talte jeg med en meget flink mand hos Skats udlandsafdeling, som forklarede at jeg ville blive beskattet som var jeg boende i min lejlighed i dk fordi det er en ejerlejlighed. Også selv om jeg udlejer den og har ophold i Sverige. Derfor er det ikke min adresse i Sverige som benyttes når jeg vil have kørselsfradrag, men min danske ejerbolig. Da den er tæt på min arbejdsplads får jeg ikke kørselsfradrag. Det er selv om jeg dokumenterer at jeg kører over broen hver dag. Der var dog mulighed for dispensation i særlige sager, men det er op til det enkelte skattekontors vurdering.
Det samme fik jeg at vide af Skatteverket.
-
mh1
- Kontakt:
Jep, og det skyldes denne regel:
"Under normale omstændigheder regnes du for at have opgivet din bopæl, når du sælger den eller udlejer den, så lejemålet ikke kan opsiges i mindst tre år fra din side. Hvis du bor i lejebolig, gælder samme regler - at du skal sige boligen op eller fremleje den i mindst tre år uopsigeligt fra din side."
Da du næppe har lejet ud med binding for dig selv i 3 år, er du altså fuldt skattepligtig til DK, da du ikke 'regnes for at have opgivet din bopæl'.
"Under normale omstændigheder regnes du for at have opgivet din bopæl, når du sælger den eller udlejer den, så lejemålet ikke kan opsiges i mindst tre år fra din side. Hvis du bor i lejebolig, gælder samme regler - at du skal sige boligen op eller fremleje den i mindst tre år uopsigeligt fra din side."
Da du næppe har lejet ud med binding for dig selv i 3 år, er du altså fuldt skattepligtig til DK, da du ikke 'regnes for at have opgivet din bopæl'.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Enig, men I praksis har det dog ikke den store betydelse. Hvis du stadig arbejder i DK så ville du under alle omstændigheder betale skatten af din danske arbejdsindtægt i DK. Husk också at pga. dobbeltbeskatningsaftalen så risikerer du ikke at skulle betale "dobbelt" SKAT. Husk at du også skal indgive selvangivelse i Sverige.mh skrev:Jep, og det skyldes denne regel:
Det med transportfradraget lyder umiddelbart underligt. En hurtig søgning har ikke kunnet bekræfte at SKATs medarbejder har ret. Derimod har han ret at det "automatiske" fradrag som beregnes udfra den danske adresse ville give et meget lille fradrag men jeg ser ikke hvorfor du ikke skulle have ret til det "Store" befordringsfradrag. Prøv at påføre det på de kommende selvangivelser så må de jo underkende det.
-
fundiver199
Helt enig med thore71. Man skal jo selv angive sine fradrag, så angiv dog for pokker transportfradrag beregnet ud fra den adresse, hvor du faktisk bor. Og så må Skat jo, som thore71 skriver, underkende det, hvis de mener, at det er forkert. Og evt. tage en sag i Skatteankenævnet om det.
Nogen gange kan man altså næsten også spørge om for meget, hvis du forstår, hvad jeg mener...
Nogen gange kan man altså næsten også spørge om for meget, hvis du forstår, hvad jeg mener...
Jeg må også sige at det lyder meget underligt.
Da jeg kontaktede skat og fik at vide at jeg var fuldt skattepligtig i Danmark pga job og ejerlejlighed udregnede hun samtidig mit befordringsfradrag og kom det på min forskudsopgørelse med det samme.
Da jeg kontaktede skat og fik at vide at jeg var fuldt skattepligtig i Danmark pga job og ejerlejlighed udregnede hun samtidig mit befordringsfradrag og kom det på min forskudsopgørelse med det samme.
-
Optimistisk
Tak for svarene. Det er altid rart med nogen der har erfaring med samme situation. Jeg påfører det blot min forskudsopgørelse, og så må jeg tage den med SKAT efterfølgende. Når jeg har spurgt skattevæsenet om kørselsfradrag har jeg også fået forskellige udmeldinger, så det er nok den pågældende medarbejder som har taget fejl.
Vi er nu flyttet til Sverige og skal i dag op på Skatteverket med vores vielsesattest og registrere min kone. Nåe vi modtager hendes CPR-nummer tager vi på Migrationsverket, for hurtigst mulig sagsbehandling.
Lige et bonusspørgsmål: Da jeg registrerede mig hos Skatteverket sagde de at jeg automatisk ville blive frameldt min danske kommune, men kan jeg være sikker på dette?
Vi er nu flyttet til Sverige og skal i dag op på Skatteverket med vores vielsesattest og registrere min kone. Nåe vi modtager hendes CPR-nummer tager vi på Migrationsverket, for hurtigst mulig sagsbehandling.
Lige et bonusspørgsmål: Da jeg registrerede mig hos Skatteverket sagde de at jeg automatisk ville blive frameldt min danske kommune, men kan jeg være sikker på dette?
Optimistisk, du skal også være opmærksom på, at du skal selv melde til skat i Danmark at du er blevet gift, og selv melde at du vil beskattes som grænsegænger.
Ingen af delene foregår automatisk.
Det nemmeste er at gå op på Skat Øresund i København og klare det.
Ingen af delene foregår automatisk.
Det nemmeste er at gå op på Skat Øresund i København og klare det.