FS efter eu-reglerne!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
meryem87

FS efter eu-reglerne!

Indlæg af meryem87 » 18.05.2011 11:17:54

Hej Forum.

Har virkelig brug for hjælp da jeg ikke ved hvem jeg skal henvende mig hos.
Skal til at søge FS efter gældende EU regler. Har læst lidt om reglerne herinde. Men er dog stadig i tvivl om en masse som jeg godt kunne tænke mig at få afklaret.

Jeg er studerende i DK og er gift med en mand af tyrkisk herkomst. Jeg falder ikke under de gældende regler i henhold til udlændingeloven (som jeg selv har undersøgt) - og vil derfor benytte mig af eu-reglerne. Påregner at flytte til Sverige.

Har læst at jeg skal råde over 6000SEK efter alle faste udgifter er betalt. Jeg er dog meget i tvivl om SU'en + et firitdsjob er tilstrækkeligt..? Kan dette suppleres med SU-gæld?

Kan jeg/er det en god ide at holde orlov, arbejde fultid i 6 mdr. - for at blive familissammenført - og dernæst påbegynde studierne igen (selvf. med bijob ved siden af)?
Det vil glæde mig, hvis I kan hjælpe mig lidt på vej

skaanebo

Re: FS efter eu-reglerne!

Indlæg af skaanebo » 18.05.2011 11:35:55

SU og SU-lån tæller som indkomst, så om dit budget holder, så du når op på et plus på 6000 SEK afhænger jo af, hvor store dine månedlige udgifter vil blive, herunder ikke mindst din husleje.

Og gør du brug af modellen med at studere videre, mens du bor i Sverige, så regnes du som person med tilstrækkelige midler, når du vender retur til Danmark. Finder du derimod et fuldtidsjob i Sverige og tager orlov fra studierne, så regnes du som arbejdstager ved tilbagevenden til Danmark, og det kan have betydning for jeres økonomi når I vender retur.

meryem87

Indlæg af meryem87 » 18.05.2011 12:10:05

Først og fremmest Tak for svar.
På hvilken måde kan det have betydning? (Bare lige for at forstå det korrekt)
Jeg har nu ellers tænkt mig at arbejde fuldtid i DK hvis jeg holder orlov fra studierne. Vil der være nogle problemer forbundet med det?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2011 12:19:40

Det har betydning i forhold til, om din ægtefælle kan blive berettiget til socialhjælp i Danmark eller ej, samt om din ægtefælle vil være berettiget til SU, hvis han/hun vælger at studere i Danmark.

Det klart bedste er at være arbejdstager i Sverige og så flytte videre til Danmark.

Hvis du bliver grænsegænger, altså arbejder i Danmark, men bor i Sverige, så er du stadig "person med tilstrækkelige midler" i EU-sprog, altså præcis samme status som hvis du bor i Sverige, men studerer i Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2011 15:52:57

Hvis du har arbejdet i Sverige og helst i tiden umiddelbart op til, at I flytter til Danmark, så anses du for at have været arbejdstager. Og det betyder, at din ægtefælles ret til ophold i Danmark ikke afhænger af, om du er i stand til at forsørge ham.

Din ægtefælle vil således have ret til ophold i Danmark, også selvom du skal hjem og leve af starthjælp. Har du derimod ikke arbejdet i Danmark, så stilles der et krav til din økonomi helt magen til det, der stilles, når du flytter til Sverige.

I Danmark er beløbet dog ikke 6.000 SEK efter husleje og andre faste udgifter, men 10.000 DKK før skat. Det skyldes, at beløbet svarer til den laveste sociale ydelse, og den er jo forskellig fra land til land.

I opnår med andre ord en lidt større sikkerhed i Danmark, hvis du har arbejdet i Sverige. Forstået på den måde, at I ikke risikerer, at din ægtefælle bliver smidt ud af landet, hvis du f.eks. havner på bistandshjælp efter et langvarigt sygdomsforløb.

meryem87

Indlæg af meryem87 » 18.05.2011 18:10:57

Tak for svar.
Jeg er også lidt i tvivl om proceduren i forbindelse med FS. Er det bedst at flytte først og dernæst søge? I så fald; hvilke regler er min ægtefælde så omfattet af hvis jeg inviterer ham op til mig i Sverige?

Eller skal han søge i Tyrkiet hvor han bor?..

Håber også I kan hjælpe mig med dette.

meryem87

Indlæg af meryem87 » 18.05.2011 18:23:48

PS: Eftersom jeg har været studerende på fuldtid hele den tid op til i dag - har jeg p.t. ikke lønsedler 3 mdr. tilbage der svarer til det der er krævet. Ville jeg eksempelvis kunne fremvise dokumentation på hvad jeg kommer til at tjene fra eksempelvis d.d. og måneder frem - hvis jeg nu eksempelvis netop bliver ansat som fultid eller netop søger om su-lån, når jeg familisammenføres?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.05.2011 13:08:21

@Din ægtefælle skal søge om visum til det land, hvor du bor på det tidspunkt, hvor visummet bliver udstedt. Så om han skal søge visum til Sverige eller Danmark afhænger af, hvornår han gerne vil rejse, og hvornår du planlægger at flytte. Det ene er ikke ”bedre” end det andet.

Du skal dokumentere din fremtidige forsørgelsesevne, når din ægtefælle søger opholdskort senest 3 måneder efter sin indrejse i Sverige. Og til det formål er en ansættelseskontrakt eller en meddelelse fra SU om, at du har fået bevilget SU-lån, fuldt tilstrækkelig.

Hvis noget af din indtægt stammer fra et job, du kun lige er startet på eller først skal starte på senere, vil Migrationsverket dog nok bede dig om at eftersende lønsedler for f.eks. de første 3 måneder, når du har fået dem. Og først herefter vil man så udstede din mands opholdskort. Det er vel bla. for at give medlemslandene en sådan mulighed for at konstatere, om forsørgelseskravet i praksis opfyldes, at der er en frist på 6 måneder til at gøre noget, som burde være en meget simpel handling, nemlig at udstede opholdskortet.

meryem87

Indlæg af meryem87 » 19.05.2011 16:54:54

Tak for Jeres tid og hjælp.

meryem87

Indlæg af meryem87 » 22.05.2011 11:51:56

Jeg vil også godt lige høre om en sidste ting.
Nu har jeg snakket lidt med venner som har været ivrige til at hjælpe mig.
En af dem har en kammerat i Sverige med en stor lejlighed, hvoraf jeg godt må leje et værelse med min mand indtil vi selv finder et som vi kan tilpasse vores økonomiske ressourcer - for som det ser ud nu er det meget svært at finde en lejl. til den pris jeg kan imødekomme som studerende. Vil der være nogle problemer forbundet med CO adresse ifht. at blive familiessammenført efter EU regler?

Har selv hørt at det vil skabe problemer ved tilbageflytning til DK

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.05.2011 11:58:38

Hvis værelset har en selvstænding indgang og altså ikke er et gennemgangsrum, og hvis der ikke bor for mange i lejligheden i forvejen, så giver det ingen problemer i Sverige. Men det er rigtigt, at hvis I senere ønsker at udnytte EU-reglerne i Danmark, så er de danske myndigheder yderst mistænksomme over for den slags adresser.

Kravene til dokumentation for, at I reelt har boet på adressen og ikke et sted i Danmark, vil derfor være ekstra høje. Men det problem kan jo enten løses ved at sørge for at samle den nødvendige dokumentation. Eller at finde en anden og mere permanent bolig i Sverige, før I flytter videre til Danmark. Eller slet og ret bare blive i Sverige.

meryem87

Indlæg af meryem87 » 22.05.2011 13:35:29

Meget banalt spm. Men spørger simpelthen fordi jeg ikke helt er klar over forskellen på de to typer værelser der er angivet. :wink:

Et værelse med selvstændig indgang - er det ikke bare et normalt værelse som i alle lejligheder med dør?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.05.2011 14:50:26

Jo. Men hvis værelset har en dør i begge ender, og man skal gå igennem værelset for at komme ind i et andet værelse, så kan man ikke blive folkeregistreret som boende på det pågældende værelse i Sverige. De færreste danske boliger er indrettet med sådanne "gennemgangsrum", men i Sverige er det efter sigende mere normalt.

Og hvis f.eks. en 2-værelses lejlighed er indrettet sådan, at man for at komme til det ene værelse skal gå gennem det andet, så "duer" den altså i Sverige kun som bolig for en familie.

Besvar