Tvivl omkring EU reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

alog

Tvivl omkring EU reglerne

Indlæg af alog » 11.05.2011 14:30:58

Jeg er 22, dansk statsborger og studerende i Kbh. Min mand er 22 og fra Mexico.
Jeg er meget i tvivl omkring vores situation - familiesammenføring efter de svenske nationale eller EU-reglerne?

Jeg har læst mig frem til at det i øjeblikket tager op til 9 måneder (!) at behandle ansøgning om opholdstilladelse i Sverige. Men efter hvad jeg kan forstå er det de svenske regler der giver flest rettigheder?

Jeg har derfor overvejet EU-reglerne i stedet. Jeg har lidt svært ved at sætte mig ind i proceduren og har nogle spørgsmål:
Som jeg har forstået det flytter jeg til Sverige og bliver folkeregistreret der, får evt et studiejob osv. Jeg skal have boet der i mindst 8-10 uger og kan derefter søge. Og min mand skal bare have været der et kort stykke tid.
Derefter kommer min tvivl. Hvad så? Jeg kan forstå at han skal søge visum, men er det et almindeligt turistvisum? Kan han søge om opholdstilladelse i Sverige, mens han er der? Skal han tage tilbage til Mexico, hvis visumet udløber inden US har godkendt ansøgningen? Kan vi blive boende i Sverige hvis det viser sig at Us er for umulige?

Samtidig har jeg også læst mig frem til at min mand ikke kan få SU i Danmark, da jeg er studerende og min hovedbeskæftigelse derfor ikke er at arbejde. Er der nogen af jer der sidder i denne situation, der kan fortælle lidt om hvordan I klarer det økonomisk?

Ang. dokumentation af ophold i Sverige: Skal der navn på kvitteringer? Og ud over at få svensk bankkonto, forsikring, samt fritidsaktiviteter og job i Sverige, er der andet der kan hjælpe ens situation? Har par der har haft success med ansøgning til US evt fortælle hvad de har gjort og hvad der har givet pote?

Et langt indlæg... Beklager. Men jeg håber virkelig at nogen kan hjælpe:)

thore71

Re: Tvivl omkring EU reglerne

Indlæg af thore71 » 12.05.2011 03:47:26

Nu udgår jeg fra at din kone er i Mexico?

Ring til den svenske ambassade og spørg om I kan aftale en dato til hende for samtale vedr. svensk opholdstilladelse. Det kan være at ventetiden ikke er så lang...
Den efterfølgende sagsbehandling i Sverige burde ikke tage mere end 2-3 måneder, højest.
Så det hele kommer anpå hvor lang ventetiden i Mexico er.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 12.05.2011 05:39:20

Det er sagsbehandlingstiden i Sverige som i øjeblikket er meget lang, så nok bedre at mentalt forberede sig til 9 mdrs adskillelse eller gøre brug af EU retten

Hvis du vil gøre bruge af EU retten er det vigtigste omhyggelig forberedelse og glem alt om 8-10 uger, tag den med ro og sat et 1/2 år af til projektet, men det er korrekt at din mand blot skal tilslutte sig dig i Sverige og her kan din mand komme på visum og søge opholdskort i Sverige, og blive i Sverige imens sagen behandles.

Det absolut vigtigste er at finde et sted at bo som opfylder US krav altså ikke "sort femleje" eller ligende, have økonomien iorden og ja bo reelt i Sverige så man kan fremlægge den dokumentaion, som du beskriver.

Hastværk er lastværk :wink:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.05.2011 07:29:28

Hvis du har mulighed for at bruge EU-reglerne, så kan din mand også søge om besøgsvisum til DK, før du flytter til Sverige, og dermed være der til at hjælpe med flytningen.

I skal så bare sørge for at han ikke kommer så lang tid før, at hans 90-dages visum udløber før i flytter til Sverige. Under EU-reglerne har din mand lov til at være sammen med dig i Sverige, mens han venter på opholdskort. MEN sørg for at han har en rejsesygeforsikring, der dækker visumperioden OG kan forlænges. I princippet har din mand lov til at arbejde, så snart han har søgt om opholdskort, men i praksis kan det være svært at finde en arbejdsgiver der er med på den.

Det kan være nok med et deltidsjob og SU, men hvis du har mulighed for at tage orlov i et semester og arbejde fuld tid i Sverige, vil du forbedre jeres sag overfor de danske myndigheder, når/hvis I flytter tilbage til DK. Så vil de nemlig slet ikke kunne betvivle, at du har haft 'reelt ophold', hvis I også har haft en 'hvid' leje. Det kan være som 'inneboende', dvs. et enkelt værelse i en delelejlighed, en reel, godkendt fremleje eller en lejlighed. Giv dig god tid til at søge en lovlig leje, der er mange platugler på markedet.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.05.2011 09:50:32

Prøv at læs indlægget "dansk opholdskort via Sverigesløsningen". Der finder du svar på mange af dine mere praktiske spørgsmål. Der er også en ret udførlig forklaring, omend med mere vægt lagt på de logivningsmæssige aspekter, under "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil..... flytte tilbage til Danmark".

Endelig kan du finde svar på en masse forskellige spørgsmål i indlægget "ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne", som også står øverst i forum.

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 13.05.2011 02:01:21

alog skrev:Derefter kommer min tvivl. Hvad så? Jeg kan forstå at han skal søge visum, men er det et almindeligt turistvisum? Kan han søge om opholdstilladelse i Sverige, mens han er der? Skal han tage tilbage til Mexico, hvis visumet udløber inden US har godkendt ansøgningen?
Hvor får du fra, at han skal søge visum? Mexico er jo ikke på listen over visumpligtige lande, hverken i Sverige eller i Danmark. Læs her:
Danmark:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... igtige.htm
Sverige:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/1 ... 0a313f.pdf

Desuden mener jeg bestemt, at disse regler gælder i hele Schengen. Derfor skal din mand (hvis I altså beslutter jer for EU-reglerne) jo bare rejse normalt ind i Schengen som turist (han skal dog nok have nogle penge med, så man ikke formoder, at han er flygtning).

alog

Indlæg af alog » 16.05.2011 19:11:27

1000 tak for svarene! Jeres hjælp er ubeskrivelig:) !!
Uden denne hjemmeside ville jeg aldrig have kendt til alle de muligheder der, trods de skøre danske regler, alligevel findes.

Jeg har endnu et spørgsmål ang. "hvid" leje, som mh omtaler.
Dvs at leje et værelse i en lejlighed, eller i et hus vil altså blive godkendt af US? Såfremt at der i lejekontrakten står at lejen er på ubegrænset tid?
Jeg læste på US hjemmeside at de ikke antager lejede værelser som et reelt ophold i Sverige. Eller er det bare mig der misforstår det??
Jeg spørger måske dumt, men hvornår er der tale om en godkendt fremleje eller leje???

Som studerende er det økonomiske rådighedsrum jo temmelig begrænset. Og det virker mere end umuligt at finde en lejlighed i malmø til en fornuftig pris.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.05.2011 19:41:14

US skriver på deres hjemmeside, at et kortvarigt ophold på et lejet værelse som udgangspunkt ikke opfylder kravet om at være en faktisk og reel flytning til et andet EU-land. Men at man altid kigger på de samlede omstændigheder.

Eksempel 1:

Hans Jensen lejer et møbleret værelse i et østrisk hus nær skisportsstedet St. Anton i perioden 1. januar til 15. marts for at stå på ski. Herefter flytter Hans Jensen tilbage til den lejlighed i Danmark, som han forlod.

Hans Jensen har ikke boet i Østrig men blot været på en ekstra lang ferie. Og han er derfor ikke omfattet af EU-rettens regler.

Eksempel 2:

Tina Hansen lejer et møbleret værelse i en lejlighed i Paris i 6 måneder for at tage et semester af sin uddannelse på et fransk universitet. Herefter flytter Tina Hansen tilbage til den lejlighed i Danmark, som hun forlod.

Tina Hansen har boet i Frankrig i 6 måneder som studerende og er derfor omfattet af EU-rettens regler.

Eksempel 3:

John Jørgensen lejer et møbleret værelse i London, fordi han er arbejdsløs og vil forsøge at finde et job det. Han søger og søger, men det går ikke så godt. Efter 11 uger giver han op og flytter tilbage til den lejlighed i Danmark, som han forlod, for at kunne bevare sine danske dagpenge.

John Jørgensen har udnyttet sin ret til at søge job i et andet EU-land og er derfor omfattet af EU-rettens regler.

Eksempel 4:

Heidi Jespersen er gravid og lejer et møbleret værelse i Malmø. Her bor hun i 11 uger, medens hun er på barsel og føder sit barn. Fødslen fandt sted på et dansk hospital. Herefter flytter hun tilbage til sine forældres hus i Danmark, som hun også boede i, før hun flyttede til Malmø. Heidi Jespersen søgte ikke arbejde i Sverige og deltog i øvrigt ikke på nogen måde i det svenske samfund.

Heidi Jespersens ophold i Sverige vurderer US på samme måde som Hans Jensens ophold i Østrig, og hun anses derfor ikke for at være omfattet af EU-rettens regler.

Eksempel 5:

Katrine Larsen lejer et møbleret værelse i Malmø. Her bor hun i 9 måneder, medens hun passer sit job i Danmark. Hun åbner en svensk bankkonto og tegner svensk forsikring og opretter et svensk telefonabbonnement. Hun kan dokumentere, at hun har foretaget de fleste af sine dagligvareindkøb i Sverige og har rejst frem og tilbage over Øresundsbroen for at komme på arbejde. Hendes mand har deltaget i kurset "svensk for indvandrere", og deres barn har gået i svensk børnehave.

Katrine Larsen har boet i Sverige som selvforsørgende og er derfor omfattet af EU-rettens regler.

alog

Indlæg af alog » 02.06.2011 19:26:42

Tak for svarene.

Der er dog stadig noget der undrer mig:
Når jeg læser herinde kan jeg se at mange skriver at deres ægtefælle skal søge (schengen) visum. Er det kun ægtefæller fra de visumpligtige lande eller er det alle lande udenfor EU?

Eller kan min mand, som Nordstjernen skriver, "bare" rejse ind I Sverige, som turist? Da han er fra Mexico.
Hvis du vil gøre bruge af EU retten er det vigtigste omhyggelig forberedelse og glem alt om 8-10 uger, tag den med ro og sat et 1/2 år af til projektet

Jeg spørger nok dumt, men hvad dækker omhyggelig forberedelse over. Jeg frygter nu at der er noget vigtigt jeg har overset...
Udover at sætte mig ind i EU-reglerne, finde lejlighed i Sverige og at læse om andre folks erfaring med dokumentationen for et reelt ophold, er der så mere jeg kan gøre?

Et sidste spørgsmål: Hvor længe kan US være om at besvare en ansøgning? Snakker vi uger eller måneder. Er der en tidsramme?

alog

Indlæg af alog » 02.06.2011 20:53:20

Et tillægsspørgsmål: Skal min mand have returbillet til sit hjemland? Eller kan han nøjes med en returbillet til f.eks Bruxelles.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.06.2011 21:00:09

Det er kun dem, der kommer fra visumpligtige lande, der skal have visum for at rejse ind i Schengen. UANSET om deres hensigt er at holde ferie, eller at slutte sig til deres ægtefælle og søge ophold.

Omhyggelig forberedelse er netop at sætte sig ordentligt ind i reglerne, og ikke vælge at håbe på at man kan slippe over, hvor gærdet er lavest, eller prøve på at snyde ved fx at have en pro-forma adresse i Sverige. Sæt dig i en US-sagsbehandlers sted og tænk over, hvad der for vedkommende ville kunne være tegn på at du IKKE har haft et reelt ophold i Sverige. Har du undladt at få en eller anden form for svensk telefonforbindelse? Har du stort set undladt at købe ind i Sverige? Har du overhovedet ikke prøvet at falde til i dit område ved at fx melde dig til træning i et fitness-center, men i stedet haft alle dine fritidsinteresser i København? Overnatter du konsekvent kun lige akkurat de 4 af ugens 7 nætter i Sverige? Har du også en lejlighed i DK, som tilmed er større end den i Sverige? osv. osv.

Sagsbehandlingstiden - og her tænker du vel på for opholdskort? afhænger af, hvor god din dokumentation er for at du har haft et reelt ophold. Jo bedre dokumentation, jo kortere tid. Mangler der noget, tager det længere tid. Det KAN vare op til et halvt år, hvis sagen er kompliceret.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.06.2011 21:28:03

Hvis din mand har søgt opholdskort og fået det, inden han rejser til Sverige, eller hvis I sammen ankommer med fly til Sverige fra Mexico,så kræves der formelt ingen returbillet eller billet videre til et land uden for schengen.

Men hvis han ikke er i besiddelse af et opholdskort, eller I ikke rejser sammen, så kan paspolitiet kræve at se hans returbillet, inden de lukker ham ind i schengen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.06.2011 05:48:09

Jeg anbefaler klart, at man tager et skridt ad gangen. På alting på plads i Sverige og få udstedt alle de papirer, der skal udstedes. Og begynd så først derefter overhovedet at overveje at flytte videre til Danmark. Tænk også over, om der overhovedet er nogen grund til at flytte videre til Danmark. Måske har man det meget godt der, hvor man er havnet.

Vil man gerne videre til Danmark, så er den mindst stressende metode givetvis at søge opholdskort, før man flytter, så man får en slags forhåndstilsagn fra US. Og så som mh siger: Lad nu være med at forsøge at springe over, hvor gærdet er lavest. Lad være med hele tiden at tænke på, hvor kort tid du kan "nøjes" med at bo i Sverige, og hvor lidt du kan nøjes med at indrette dig efter, at Sverige er dit nye hjem. Lad være med at overnætte 5 dage i ugen hos dine forældre i Danmark, således at der nærmest ikke er noget elforbrug i din svenske lejlighed og så videre.

Det bedste er egentlig at finde sig et job i Sverige, så man er arbejdstager i stedet for "person med tilstrækkelige midler". Men desværre indtraf finanskrisen jo stort set samtidig med, at det blev muligt at udnytte EU-reglerne som "person med tilstrækkelige midler" for 2½ år siden. Så forståeligt nok foretrækker de fleste at hænge ved det job, de har.

Men skal man alligevel finde et nyt job, fordi man flytter fra Jylland eller Fyn, jamen så prøv dog at finde et i Sverige i stedet for København. Så er man også meget mere frit stillet mht. hvor i Sverige, man bosætter sig. Og behøver derfor ikke slås med alle de andre danske og svenske grænsegængere om de lejligheder, som ligger højest 5 minutter fra Øresundsbroen.

alog

Indlæg af alog » 04.06.2011 11:47:45

Endnu en gang tak for jeres hjælp os svar. :D

alog

Indlæg af alog » 04.06.2011 12:01:27

Da jeg er studerende og i øjeblikket kun har min SU har jeg endnu et spørgsmål:

Er det okay hvis familie hjælper en økonomisk/ låner en penge, så man er i stand til at betale sin husleje?
I så fald kunne man udvide boligsøgningen til lidt dyrere lejligheder, og måske hurtigere finde noget at bo i.

Er det noget US ville have med i deres vurdering om et reelt ophold?
Jeg ved selvfølgelig godt at de ikke kan kræve at se ens bankonti, men en del af min dokumentation ville jo blandt andet være udskrift fra bankkonti, for at kunne dokumentere indkøb osv. Hvis US ser at man har haft en skrabet økonomi og kun har været i stand til at "overleve" ved hjælp fra familie er det så ok??

Og, kan man dele en førstehåndskontrakt på 'tillidsvarende' med udlejer?
Udlejer skal rejse og vi vil så "overtage" kontrakt og lejlighede imens hun er væk.

Besvar