Spørgsmål ang lejebolig i malmø
Spørgsmål ang lejebolig i malmø
Hej,
Jeg har fornyeligt fået en lejlighed i malmø. Men nu er jeg lidt i tvivl om alt nu er helt godt.
Det viser sig at lejligheden vi har lejet har været en del af udlejers lejlighed. Den har egen indgangsdør, bad og køkken og ellers helt adskilt. - men den har ikke sit eget lejligheds nummer og postkasse dvs.. jeg skal anvende en CO adresse..... giver det nogen problemer mht til evt. ophold og tilbage venden til dk?
Han vil prøve at finde en måde hvorpå jeg kan betale for el i mit navn - da jeg har læst her at det skulle være ret vigtigt. - men EL-en er ikke delt fysisk op.
Leje kontrakten gælder i op til et år.
Håber ikke jeg har kvajet mig..
mvh
mark
Jeg har fornyeligt fået en lejlighed i malmø. Men nu er jeg lidt i tvivl om alt nu er helt godt.
Det viser sig at lejligheden vi har lejet har været en del af udlejers lejlighed. Den har egen indgangsdør, bad og køkken og ellers helt adskilt. - men den har ikke sit eget lejligheds nummer og postkasse dvs.. jeg skal anvende en CO adresse..... giver det nogen problemer mht til evt. ophold og tilbage venden til dk?
Han vil prøve at finde en måde hvorpå jeg kan betale for el i mit navn - da jeg har læst her at det skulle være ret vigtigt. - men EL-en er ikke delt fysisk op.
Leje kontrakten gælder i op til et år.
Håber ikke jeg har kvajet mig..
mvh
mark
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Spørgsmål ang lejebolig i malmø
Så er du vel bare 'inneboende' og det er fint nok. Det, der ikke duer, er en ulovlig fremleje, som boligforeningen ikke har godkendt, eller at 'bo på sofaen' som et ægtepar hos familie eller venner. Især det sidste lugter for meget af proforma adresse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
hej,
Tak for svaret, Så er det ikke så skidt som jeg frygtede.. det er med officiel lejekontrakt.. og med underskrift fra bestyrrelse osv..
så det skulle være ok
er der andet man skal foretage sig før man flytter derover - flytter pr 1. august.. Jeg mener er der noget man med fordel kan gøre?
mvh
Mark
Tak for svaret, Så er det ikke så skidt som jeg frygtede.. det er med officiel lejekontrakt.. og med underskrift fra bestyrrelse osv..
så det skulle være ok
er der andet man skal foretage sig før man flytter derover - flytter pr 1. august.. Jeg mener er der noget man med fordel kan gøre?
mvh
Mark
-
fundiver199
I kan overveje, at din kone søger om et visum til Danmark, så hun kan være her og flytte med dig 1. august. Så behøver I ikke vente på, at du får svensk personnummerbevis og så videre, før du kan invitere hende.
Hej,
Det var også planen.. hun kommer i starten af juli på tourist visum, hvor vi så bliver gift i dk.. og så flytter sammen til malmø den 1. august.
Det er vel den nemmeste måde at gøre det på ik?
Mark
Det var også planen.. hun kommer i starten af juli på tourist visum, hvor vi så bliver gift i dk.. og så flytter sammen til malmø den 1. august.
Det er vel den nemmeste måde at gøre det på ik?
Mark
Hej,
Jeg skal fremleje min ejerlejlighed i Danamrk og finde en lejlighed til leje i Sverige.
Men.. Nu har jeg lige læst følgende i pjecen Sverigeløsningen:
"Rent praktisk
Når du har fundet en bolig i Sverige, skal du henvende dig til Skatteverket i den svenske kommune, som du flytter til.
Hvis du, efter indflytning, råder over en bolig i udlandet, må du med hensyn til familie, arbejde og øvrige familiære forhold have stærkest tilhør til Sverige."
Men jeg har intet familie i Sverige og arbejder i Danmark.
Vil det punkt skabe problemer?
På forhånd tak.
Jeg skal fremleje min ejerlejlighed i Danamrk og finde en lejlighed til leje i Sverige.
Men.. Nu har jeg lige læst følgende i pjecen Sverigeløsningen:
"Rent praktisk
Når du har fundet en bolig i Sverige, skal du henvende dig til Skatteverket i den svenske kommune, som du flytter til.
Hvis du, efter indflytning, råder over en bolig i udlandet, må du med hensyn til familie, arbejde og øvrige familiære forhold have stærkest tilhør til Sverige."
Men jeg har intet familie i Sverige og arbejder i Danmark.
Vil det punkt skabe problemer?
På forhånd tak.
-
mh1
- Kontakt:
Ikke nødvendigvis, men dem der er 'grænsegængere' skal være meget omhyggelige med at samle og gemme deres dokumentation for at de pendler. Desuden skal man nok helst blive i Sverige 4-6 mdr., ikke kun de 10 uger, der er minimum.
Bruger du tog, skal du købe pendlerkort med navn (det kan man vist kun gøre i DK?), bruger du egen bil så gem kvitteringer for broen.
Køb helst ind i Sverige mindst et par gange om ugen og brug visa- eller andet kort, hvor du får en kvittering hvor der står, hvor indkøbet er foretaget. Husk på at disse kvitteringer er på varmefølsomt papir, så saml en bunke der svarer til et A-4 ark og tag fotokopi, ellers forsvinder teksten, hvis du skulle glemme dem i solen
Meld dig til noget, fitness ell. lign., få lånerkort til biblioteket, gem dokumentation for TVlicens, elregninger mv., køb svensk taletidskort eller abonnement.
Bruger du tog, skal du købe pendlerkort med navn (det kan man vist kun gøre i DK?), bruger du egen bil så gem kvitteringer for broen.
Køb helst ind i Sverige mindst et par gange om ugen og brug visa- eller andet kort, hvor du får en kvittering hvor der står, hvor indkøbet er foretaget. Husk på at disse kvitteringer er på varmefølsomt papir, så saml en bunke der svarer til et A-4 ark og tag fotokopi, ellers forsvinder teksten, hvis du skulle glemme dem i solen
Meld dig til noget, fitness ell. lign., få lånerkort til biblioteket, gem dokumentation for TVlicens, elregninger mv., køb svensk taletidskort eller abonnement.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Hvis du fremlejer din danske bolig, så råder du jo netop ikke over en bolig i "udlandet" dvs. uden for Sverige. At "råde over" vil sige, at man kan benytte noget, og man kan jo ikke benytte noget, som man lejer ud til andre.
Pointen er, at hvis du både råder over en bolig i Sverige og i f.eks. Danmark, så vil man være sikker på, at boligen i Sverige er din primære bopæl og der, hvor du opholder dig det meste af tiden.
Så man kan f.eks. ikke have folkeregistreradresse på en ødegård i Sverige, som man benytter i weekenderne, medens man på alle hverdagene opholder sig i en alm. helårsbolig i Danmark.
Det er der ellers nok mange danskere, som ville synes var rigtig rart, da de så kunne køre rundt i billige biler på svenske nummerplader.
Pointen er, at hvis du både råder over en bolig i Sverige og i f.eks. Danmark, så vil man være sikker på, at boligen i Sverige er din primære bopæl og der, hvor du opholder dig det meste af tiden.
Så man kan f.eks. ikke have folkeregistreradresse på en ødegård i Sverige, som man benytter i weekenderne, medens man på alle hverdagene opholder sig i en alm. helårsbolig i Danmark.
Det er der ellers nok mange danskere, som ville synes var rigtig rart, da de så kunne køre rundt i billige biler på svenske nummerplader.
Tak for hurtig svar. Troede lige at min ejerbolig i DK ville give mig problemer. Men kan så forstå at jeg ikke råder over den når jeg fremlejer den. Hvilket også giver mening nu når jeg selv genskriver det
) Tror bare det var øjeblikkets panik. Efter som man er sikker på at noget nok skal komme i vejen. Tak for go' forum. Får læst en masse herinde og får en mase råd.
-
mh1
- Kontakt:
Mht. udlejning af din danske bolig: Tjek lige tråden her: viewtopic.php?f=7&t=7247
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for linket... tjekker det lige 
Jeg er lidt fovirret. Jeg har fået tilbudt en lejelejlighed pr. 1. august 2011 via et boligselskab i Sverige. Og har fundet fremlejer til min ejerlejlighed i Danmark pr. 1. juli 2011. Jeg bliver boende i Danmark indtil den 1. august.
Vil det give mig problemer at jeg underskriver lejekontrakten i Sverige inden visum til min ægtefælle er udstedt? For boligselskabet vil sende min kontrakt i næste uge. Det lidt ærgeligt hvis jeg mister muligheden for at få en tidsubegrænset lejlighed.
Vil det give mig problemer at jeg underskriver lejekontrakten i Sverige inden visum til min ægtefælle er udstedt? For boligselskabet vil sende min kontrakt i næste uge. Det lidt ærgeligt hvis jeg mister muligheden for at få en tidsubegrænset lejlighed.
-
fundiver199
Hvilke problemer tænker du på?
-
mh1
- Kontakt:
Du må da hjertens gerne have to boliger på hånden i forhold til visum - du undlader blot at registrere dig som tilflyttet Sverige, før du faktisk ER det, og din kone skulle jo gerne være kommet til DK, så I flytter sammen derover.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Det bare mere hvis jeg om 1-2 år ønsker at vende tilbage til DK og skal dokumentere med lejekontrakt, at man kan se jeg har underskkrevet kontrakten før min ægtefælle er kommet til DK. Altså at det var planlagt at flytte videre! Men det betyder måske ikke noget? Jamen så skriver jeg da under så snart kontrakten er i postkassen.
Senest rettet af DK2011 18.06.2011 16:47:14, rettet i alt 1 gang.