Giftes i Kina, ægteskabserklæring og vielsesattest

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mijak

Giftes i Kina, ægteskabserklæring og vielsesattest

Indlæg af mijak » 18.04.2011 10:43:18

Hej

Jeg står for at skulle giftes her til sommer i Kina i byen Nanning. I den forbindelse har jeg skaffet en ægteskabsattest hos min kommune og her efterølgende fået denne legalisret/notariseret hos det danske udenrigsministerium og på den Kinesiske Ambassade. Efterfølgende skal ægteskabserklæringen oversættes af en autoriseret oversætter til kinesisk, hvilket vi vil gøre i Kina. Men er der nogen der ved hvad et sådant "oversætter" kontor hedder på kinesisk, eller ligefrem har en adresse på sådan et kontor i Nanning?

Skal oversættelsen af ægteskabserklæringen egentligt også notariseres inden vi kan blive gift?

Når vi så er kommet så langt som til at blive gift og have modtaget vores vielsesattest skal denne også notariseres for at kunne benyttes i forbindelse med at gøre vores ægteskab retsgyldigt i Danmark. Dette skal gøres på det lokale kinesiske udenrigsministerium i den by vi blev gift (Nanning). Er der nogen derved havd dette kontor hedder på kinesisk eller ligefrem kender adressen på det i Nanning?

Jeg håber at der er nogen derude der kan hjælpe med disse spørgsmål!

På forhånd mange tak!

Misterfaurholt

Re: Giftes i Kina, ægteskabserklæring og vielsesattest

Indlæg af Misterfaurholt » 07.05.2011 11:21:29

Hej Mijak.

Jeg brugte samme metode som dig, fik dog det lokale Danske konsulat til at verificere samt oversætte mine dokumenter.
Det er vigtigt at du benytter dig af et officielt og anerkendt oversættelse bureau, mener endda at oversættelsen skal verificeres og have et stempel fra et Dansk konsulat eller Ambassade.

Jeg var i Kina under hele processen, så ved ikke helt hvordan det foregår fra Danmark, kan du ikke få din kommende kone til at ringe til de lokale myndigheder og spørge om hvad det kræver?

Såfremt det ikke kan lade gøre, kan jeg måske hjælpe med det kinesiske.

Efter i er blevet gift får du udleveret forskellige dokumenter inkluderende en lille bog og den officielle: 公证书. Husk at minde dem om at lave det på engelsk også, der sidder normalt en mand der tager omkring RMB 1000 for at oversætte og gøre dokumenterne officielle.
Ved hjemkomst til Danmark går du til dit lokale rådhus med din 公证书 og bliver registreret som gift i løbet af 2 minutter.

Igen kan jeg være behjælplig såfremt du har brug for hjælp til at finde kontoret i Nanning, men mon ikke din kommende kone kan spørge det lokale kontor?

Martin

mijak

Re: Giftes i Kina, ægteskabserklæring og vielsesattest

Indlæg af mijak » 09.05.2011 18:49:56

Hej Martin

Mange tak for din besvarelse!

Du må meget gerne være behjælpelig med at finde kontoret i Nanning, hvor vi får dokumenterne oversat til engelsk og gjort officielle, efter vielsescermonien :wink: . Min kæreste er nemlig usikker på dette, og vi vil gerne have klarhed på dette inden jeg rejser til kina.

Da du blev gift, skulle jeres vielsescertifikat da ikke omkring provinsens Foreign Affairs Office (FAO) for at blive legaliseret? Hvis ja, vil jeg også blive meget glad hvis du har kendskab til hvor dette kontor ligger.

Jeg har ladet mig fortælle at man først får vielsescertifikatet tilbage fra FAO efter 10 - 12 dage, er det noget du har kendskab til?

Endelig skal vielsescertifikatet vel legaliseres hos det det danske konsulat i Guangzhou før man kan gå op på det lokale kommunekontor i danmark for at blive registreret som gift?

Jeg håber at du har tid til at svare på mine spørgsmål, i hvert tilfælde på forhånd mange tak?

mijak

Besvar