turistvisum

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
coolg

turistvisum

Indlæg af coolg » 04.05.2011 17:33:10

Hej alle.

jeg har bor pt. i Helsingborg men vil gerne tætter på Malmø. men det ikke mit primær problem.

jeg blev gift Nov. 2010, jan 2011 begyndte vi at søge opholds tilladelse til min kone som bor i Palæstina, i slut jan mdr. sender hun alle dokumenter til den svenske ambassaden i Jerusalem,og i start af feb bliver hun indkaldt til samtale hos ambassaden hvor hun bliver spurgt nogle spørgsmål . (men i ramallah da, hun ikke kan kommer ind på israelsk område)

de sagde der ville gå 3-4 uger før migrationsverket ville modtage den.

i starten af apr. mødtager de den i sverige.

jeg har nu mailet med migrations værket og har fået dette svar :

Tack för ditt mejl.

Migrationsverket har mottagit ansökan.

Arbetsbelastningen är för närvarande hög och väntetiden för beslut är ungefär sju till nio månader från det att ansökan registrerats. En komplett ansökan går snabbare att handlägga.

I vissa fall kan det ta längre tid att avgöra ett ärende. Det kan till exempel bero på att verket behöver mer information från dig. Din handläggare kommer att ta kontakt med dig eller din anhöriga i Sverige om vi behöver mer information.

er det normalt det tager så lang tid? eller hvad kan jeg evt. gøre for at få den hurtiger igennem?

kan hun evt. komme op på turistvisum, også må vi håbe hun for opholdstilladelsen mens hun er på besøg?

Det er hårdt at skulle undvære sin eneste ene så længe..... :( Har allerede været ned og besøge hende 2 gange, men det er hård for økonomien hvis jeg skal blive ved med at rejse....

håber nogen kan hjælpe :)

fundiver199

Re: turistvisum

Indlæg af fundiver199 » 04.05.2011 18:00:52

Ja når I søger efter Sveriges nationale regler, så er det vilkårene. Og nej din kone kan i den situation ikke få visum til at besøge dig i Sverige.

Hvis man ønsker, at det skal gå hurtigere, så skal man anvende EU´s regler om fri bevægelighed.

coolg

Indlæg af coolg » 04.05.2011 18:09:46

Hvad mener du med: EU´s regler om fri bevægelighed

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.05.2011 18:41:54

Hvis du er dansk statsborger eller anden EU-borger, bortset fra svensk, kan du bruge EU-reglerne for familiesammenføring. Du kan læse om dem under 'Jeg vil ...' øverst her på siden, gå til 'Flytte til Sverige/EU-land' - reglerne gælder også, selv om du allerede bor i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

coolg

Indlæg af coolg » 04.05.2011 18:43:27

jeg er dansk statsborger, og jeg er flytte adresse til sverige og søgt om at få min kone op.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.05.2011 18:57:08

Hvis du har et fuldtidsjob, enten i Sverige eller i Danmark, opfylder du vel kravene for at kunne bruge EU-reglerne?

Men noget tyder på, at I har søgt efter de svenske, nationale regler og når I bruger dem, så er sagsbehandlingstiden lang og din kone kan ikke komme, før alt er i orden.

Bruger I EU-reglerne, skulle hun derimod kunne få et visum i løbet af nogle få uger, og kan rejse op til dig og vente på at få sit opholdskort mens hun er i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

coolg

Indlæg af coolg » 04.05.2011 19:13:35

Hej og tak for dine svar.

skal jeg evt. ringe eller møde op på migrationsverket og spørge ind til sagen igen, og sige vi søger ophold til min kone efter EU-reglerne?

eller hvordan?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.05.2011 07:48:40

Ja I kan godt vælge at droppe den ansøgning, som I allerede har kørende, og starte en ansøgning efter EU-reglerne op i stedet. Den foregår så i praksis ved, at din kone søger om et schengenvisum og udfylder rubrik 34 og 35 på skemaet.

Du må tale med Migrationsverket om at få trukket ansøgningen tilbage, da det givetvis er en forudsætning for, at man vil udstede visum til din kone.

På den anden side er der jo også fordele ved at bruge de svenske regler, og når I allerede har ventet i 4 måneder, så er der jo "kun" 3-5 måneders ventetid tilbage. Og det vil også tage mindst en måned at få udstedt et visum, og måske mere, hvis jeres ansøgning først skal trækkes tilbage.

Så I skal altså tænke over, hvad I gør. Start nu med at læse hele teksten under "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land" grundigt igennem. Det burde du have gjort allerede inden, din kone søgte om noget som helst, men bedre sent end aldrig :wink:

Besvar