Dokumentation

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janne

Dokumentation

Indlæg af Janne » 03.05.2011 16:40:01

Hej

Jeg har jo planer om at pendle til Dk fra Sverige. Mit arbejde ligger på Fyn, så jeg skal derfor dokumentere og redegøre for, at jeg opholder mig mere tid i Sverige end DK. Men hvornår er det lige, at jeg skal redegøre for det? Er det allerede inden min mand får visum? Jeg mener kan jeg risikere at ambassaden i Tyrkiet vil se løn sedler og derved dokumentation for tog o.s.v.? Jeg har lige fået lejligheden og har ikke pendlet endnu nemlig.Så skal jeg være OBS på bevis mht. tog-rejser lige nu?? Jeg venter i øvrigt på personbevis..

Lige et andet spørgsmål... Hvis nu ens ansættelseskontrakt kun gælder 3 måneder over sommeren, men den muligvis bliver forlænget derefter, ville det være noget problem mht. forsørgelsen af min mand? Eller er det ok så længe jeg mindst har 6000 sek tilovers?

1000 Tak.

fundiver199

Re: Dokumentation

Indlæg af fundiver199 » 04.05.2011 07:07:57

Hvis din ansættelseskontrakt er tidsbegrænset til 3 måneder og du ikke har anden indtægt eller formue, så vil Migrationsverket naturligvis bede dig dokumentere, hvad I skal leve af, når de 3 måneder er gået.

Det er din fremadrettede forsørgelsesevne, som du skal dokumentere, så selvfølgelig har det meget stor betydning, om en ansættelse er tidsbegrænset og udløber kort tid efter, at din mand kommer til Sverige.

Man undersøger, om du har proformaadresse, når du folkebogfører dig i Sverige, og formentlig også, når din mand søger om opholdskort. Men man undersøger det næppe i forbindelse med en visumansøgning.

Janne

Indlæg af Janne » 04.05.2011 15:44:40

Ok, det lyder rimeligt nok, men ville det ikke være ok, at have en tidsbestemt kontrakt på 3 måneder, og derefter indenfor de 3 måneder finde et andet job? Ville det være for usikkert? Jeg mener, kan vi ikke aflevere ansøgningen til opholdskort og i mellemtiden hvor jeg arbejder det tidsbestemte sted, så finde et nyt job og indberette det til Migrationverket?? Desuden, bliver min eventuelle kontrakt muligvis forlænget..
Du skriver at når jeg folkebogfører mig, tjekker de om det er proforma adresse.. Det er det selvfølgelig ikke, men jeg er ikke flyttet derind endnu!! Så hvordan tjekker de om det er proforma??

God dag!

-Janne :mrgreen:

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 04.05.2011 16:00:25

Janne, folkebogføring i Sverige fungerer altså ligesom folkeregisterflytning i Danmark: Man registrerer sig ikke før man er flyttet? Så det er altså først noget du skal tænke på, når du bor der allerede?

Mht. til dit tidsbegrænsede job, så ville jeg ikke føle mig sikker på at det er godt nok.
Spørgsmålet om selvforsørgelse handler jo netop om, at Sverige ikke risikerer at få dig (og/eller din mand) som socialklient, når de lader dig flytte dertil som EU-borger.

Hvis du kun har en tre-måneders kontrakt, er du nok nødt til at fremvise en fed bankkonto for at blive godkendt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.05.2011 16:06:06

Jo selvfølgelig kan I gøre som beskrevet, men I må være forberedte på, at det kommer til at trække ud med at få udstedt opholdskort til din mand. Det bliver ikke en af de sager, hvor opholdskortet udstedes på 5 dage eller 5 minutter, som andre har fortalt om i forum.

Janne

Indlæg af Janne » 04.05.2011 16:37:52

Henrik :) Jeg ved ikke helt, om det er mig, som ikke forstår dig helt, men jeg fik tilladelse til at flytte ind i min lejlighed d. 28 april. Det jeg mener med, at jeg ikke er flyttet ind endnu er, at jeg vil pendle fra Lund til Fyn, og jeg har ikke haft mulighed for at flytte rigtig ind endnu pga. mit nuværende arbejde. Så jeg kan ikke rigtig se hvad der skulle være i vejen med at søge om personbevis selvom jeg ikke helt er flyttet..? :| Jeg flytter mine ting imorgen, så jeg kan bestemt ikke se, hvad der skulle være i vejen med det..

Besvar