Flytte til Norge.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bestmodel03

Flytte til Norge.

Indlæg af bestmodel03 » 02.05.2011 15:50:38

hej jeg vil gerne flytte til Norge sammen min mand,han hår ophold etter EU regler(opholdskort som gælder i 5 år)
Vi har boet i Sverige i 2 år,han har haft ophold i 1 år nu.
jeg har fundet arbejd i Norge,så vil høre om hvis min mand flytter med mig til Norge om han mister sit opholdsret i Sverige med det samme.jeg har tænkt og arbejde der i 1 år og komme tilbage til Sverige. Når vi søger opholdstilladelse til ham i Norge, mister han så sit svenske ophold efter han har fået norsk opholdstilladelse eller mister han bare ved at søge ind til opholdstilladelse i Norge. Mister han sit ophold bare ved at jeg flytter mit adresse fra Sverige med det sammen eller tager det et par måneder før han mister det.? Kan han begynde og studerer med det sammen eller arbejde eller må han først søge tilladelse.? Skal man kontakte migrationsværket i Sverige inden man flytter fra landet så han (min mand) ikke mister sit ophold i Sverige. Hvis vi finder ud af vi ville tilbage til Sverige efter 1 år mister han så sit opholdskort i Sverige?

Mvh Ali Kara

fundiver199

Re: Flytte til Norge.

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2011 17:08:11

Din mand har opholdsret i det EU-land, hvor du (unionsborgeren) bor, men ikke i andre lande. Så din mand må følge med dig, når du flytter rundt. Og hver gang I flytter til et nyt land, så skal han lade sig registrere hos myndighederne, der så til gengæld skal udstede et opholdskort til ham.

Din mands rettigheder er ikke afhængige af et opholdskort eller noget andet papir, som myndighederne i værtslandet skal udstede, men indtræffer i samme øjeblik du er flyttet til det pågældende land. Og tilsvarende mistes de også i samme øjeblik, du er flyttet ud af landet.

At myndighederne så måske er lidt tid om at opdage, at du er flyttet ud af landet, ændrer intet ved ovenstående.

bestmodel03

Indlæg af bestmodel03 » 02.05.2011 18:02:52

hvis vi flytter til Norge nu. skal vi starte med alt igen ( lønseddeler osv) før han kan få opholdstillades i Norge eller følger han med mig uden problemer fordi han allerede har et opholdskort/tilladelse gældende i 5år.? giver Norge norsk opholdskort med det sammen når jeg flytter min adresse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2011 18:25:34

I skal helt forfra med en ny ansøgning om opholdskort (ikke opholdstilladelse, det er teknisk set noget andet). Og hvis du er norsk statsborger, skal du så især dokumentere, at I har boet sammen i Sverige. Er du dansk statsborger, så skal du bare dokumentere, at I kan klare jer selv økonomisk i Norge. Lige som da I søgte opholdskort i Sverige i sin tid.

bestmodel03

Indlæg af bestmodel03 » 02.05.2011 20:27:31

Tusind tak fundiver199,kan vi kan søge opholdskort til min mand før vi rejser til Norge?altså via norsk ambassade i Stockholm?ligesom man søger til Danmark mens man bor i Sverige og hvis man får afslag så beholder du stadig svensk opholdstilladelse.?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.05.2011 02:34:15

Ja, det kan du godt. Du kan i princippet vælge mellem tre fremgangsmåder:

1) Din ægtefælle søger norsk opholdskort mens I stadig bor i Sverige, og I bliver dér indtil I har modtaget svar på ansøgningen.

2) Din ægtefælle søger norsk opholdskort mens I stadig bor i Sverige, men flytter mens ansøgningen fortsat er under behandling.

3) Flyt først, spørg bagefter.

Det er smag og behag hvilken af de tre man vil gøre brug af. Bruger man mulighed nr. 2, skal man huske at meddele flytning til UDI i Norge, sådan at de kan sende svaret på ansøgningen til den rette adresse.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.05.2011 06:42:16

Norge er mig bekendt ikke forpligtet til at begynde at behandle en ansøgning om opholdskort, før I er flyttet, så det er helt op til de norske myndigheder, om det kan lade sig gøre at søge, før I flytter.

Hvorfor tror du, at I får afslag, og hvilket statsborgerskab har du i øvrigt?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.05.2011 08:06:16

Der er ingen risiko for at få afslag, så længe du ikke er norsk statsborger, og så længe dit nye job giver en løn, som I begge kan leve af.

Hvis du er norsk statsborger, skal der derimod lidt flere beviser på bordet for at bevise, at du har gjort brug af den frie bevægelighed i EU, således at I ikke er omfattet af Norges nationale regler, men det burde jo heller ikke være noget problem.

bestmodel03

Indlæg af bestmodel03 » 03.05.2011 17:11:30

Tak for alle jeres svar .. Jeg er ikke bange for at han for afslag jeg er selv dansk statsborger. Det eneste vi er nervøse for at der ville gå flere måneder før han får opholdstilladelse så han ikke kan arbejde eller ligene. så prøver jeg at søge fra Sverige så han har ophold før vi tager til Norge. hvad skal jeg dokumentere for at søge inden jeg tager af sted: huskontrakt: lønseddelen.? jeg har prøvet at ringe til UDI men det er umuligt og komme igennem til dem (40min ventetid) .

Skal jeg dokumentere jeg har fundet lejelighed og jobtilbud?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.05.2011 17:26:05

Din mands rettigheder til f.eks. at arbejde er ikke betinget af nogen form for papirer, som skal udstedes af de norske myndigheder. Den er alene betinget af, at han er gift med dig, at du bor i Norge, og at du kan forsørge jer begge to.

Opholdskortet tjener ikke andet formål end at gøre det lettere for din mand at dokumentere sine rettigheder. Og når han i forvejen har opholdskort i et EU-land, så burde det altså ikke være så svært at flytte over en landegrænse og få anerkendt sine rettigheder med det samme i et andet EU-land. Det er jo det, der meningen med hele ordningen.

Besvar