Søger desperat en bolig i Malmö

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
katiagade

Søger desperat en bolig i Malmö

Indlæg af katiagade » 27.04.2011 12:21:17

Hej.

Min mand er i sidste uge taget tilbage til Thailand, for at opholde sig der i 3 måneder. Derefter skal jeg derned og "hente" ham hjem med et nyt visum, men denne gang skal vi igennem sverige.

Jeg har desperat søgt bolig i længere tid i sverige. Men der er ingen som svare.

Min mand er fra Burma, men bor i Thailand pt, hvis jeg ikke finder en lejlighed snarest, bliver han nød til at tage tilbage til Burma. Hvis han skal det, ved jeg ikke hvordan vi kan kontakte hinanden, da de hverken har telefon eller internet derovre..

Jeg er 22 og studerene i København. Jeg arbejder ved siden af, så skal derfor have let mulighed for at pendle til Danmark, er der nogle som har lidt ideer, eller tilfældigvis en bolig til rådighed, ville det være super..

Har mest søgt på http://www.blocket.se

Håber der er nogle som kan hjælpe.

M.V.H
Katia

fundiver199

Re: Søger desperat en bolig i Malmö

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2011 12:36:45

Har du læst indlæggene øverst i forum under "bekendtgørelser"? Der er der en række gode råd og tips til boligsøgning i Sverige.

Det er ikke nemt at finde en lejlighed i Malmø, heller ikke en fremleje. Så skal det gå hurtigt, er man ofte nødt til at acceptere en længere transporttid til Danmark. Eller måske andre ulemper som f.eks. en meget høj husleje.

I en by som Landskrona er ventelisterne i boligselskaberne derimod ofte ganske korte. Det tager så en halv time ekstra med Øresundstoget hver vej, men når du er studerende, rejser du næsten gratis, og tiden i toget kan du bruge til at læse eller løse opgaver mm.

Og I behøver jo ikke at blive hængende i Sverige for evigt. Efter f.eks. 4 eller 5 måneder i en regulær lejebolig kan I flytte videre til Danmark efter EU-reglerne, hvis du bliver træt af den lange transport. Eller I kan skrive jer op til lejligheder i Malmø nogle af de steder, hvor ventelisterne måske er knap så lange og så flytte "internt" i Sverige.

Erfaringerne med fremlejemarkedet i Sverige er ærlig talt meget brogede. Nogle er blevet snydt af deres fremudlejer, andre har oplevet pludselig at stå uden tag over hovedet, fordi fremlejen viste sig at være ulovlig, og under alle omstændigheder udløber fremlejen jo på et tidspunkt, og så står man jo med problemet igen.

En af mine gode venner, som også er studerende, brugte næsten ½ år på forgæves at finde en fremleje i Malmø og skrev i den periode til dusinvis af udlejere, hvoraf de færreste overhovedet ulejligede sig med at svare.

Herefter lod han sig skrive op til lejligheder i Landskrona, og få måneder senere havde han en regulær og billig 2-værelses lejlighed, som han kan blive i, lige så længe han har lyst. Det synes jeg ærlig talt er en bedre og langt mindre stresset løsning.

Der er erfaringsmæssigt også færre diskussioner med US, hvis man ønsker at anvende EU-reglerne i Danmark efter at have boet i en regulær lejlighed, som man har lejet direkte af et boligselskab.

Så alt i alt synes jeg, at den ekstra transporttid er en god investering sammenlignet med den tid og energi, som man kan bruge på forgæves boligsøgning, problemer med fremudlejere og langtrukne diskussioner med US.

maja
Geografisk sted: Danmark-silkeborg

Indlæg af maja » 02.05.2011 22:11:46

hej...

Jeg (min Familie) søger selv efter bolig i malmø/omegn, men så fundiver skrev det er nemmere at få lejlighed i Lanskrona.....hvordan og hvilket boligselskab skal vi lade os skrives op ved?

Fundiver har du nogle kontakt informationer på disse boligselskaber, din kammerat var heldig i?

Er villig til at bruge længere tid på transport eller betale højere leje, så længe det gør vores familie kan få lov at blive sammen....

Mhv Maja

Took

Indlæg af Took » 18.05.2011 14:22:40

Som der også er skrevet i den udemærket "bolig guide" her på siden, så skal man passe på ikke at være for kritisk omkring område og pris.

Hvis man ikke er så kritisk omkring pris, så er det ret nemt at finde en lejlighed i 1.hånd via MKB. Lige nu er der flere af de dyre lejligheder på Vestra Hamnen (dem der ligger omkring 9000-11000 sek /måned), som går i 2. og 3. runde "visning". Det vil sige at de er nemme at få fat på, også selvom man kun lige er blevet skrevet op på boplatssyd.

Ja, det er mange penge og det er ikke rart at bruge så meget på husleje, når man i forvejen er presset både økonomisk og psykisk. Jeg ved at nogen kun planlægger at bo i Sverige i kortere periode (3-6 måneder), så kan kan man overveje om man kan køre med et super stramt budget i de få måneder (måske endda underskud hvis man har en opsparing). En MKB kontrakt i første hånd er tidsubegrænset og bør blive accepteret af US uden problemer.

Men hvis man søger en lejlighed i 1. hånd, 2-3 værelser i Malmø tæt på centralen, max 4000 sek (som jeg ser mange efterlyse), så skal man være ualmindelig heldig.

Et sidste råd, hvis man vover sig ud i noget 2.hånd på blocket.se, så skal du holde hoved iskoldt, og passe på ikke at blive snydt, det kan ikke anbefales med mindre det absolut sidste udvej.

Besvar