Antal dage ved visum?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Karakus

Antal dage ved visum?

Indlæg af Karakus » 26.04.2011 17:34:50

Hej :)

Min kæreste skal på ambassaden i Ankara i begyndelsen af maj, hvor vi søger om visum i 15 dage.
Hvis visummet udstedes er det så med en gyldighed på 15 dage, eller udsteder de 30 dage? - i givet fald at de f.eks. udsteder 30 dage, må min kæreste så kun opholde sig her i 15 ud af de 30 dage?

Del gerne jeres erfaringer.

Tak på forhånd! :)

fundiver199

Re: Antal dage ved visum?

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2011 18:45:20

Hvis din kæreste søger om 15 dage, så får hun 15 dage, som skal udnyttes inden for en periode på 30 dage. Dermed har din kæreste altså en vis frihed til at bestemme, præcis hvornår hun vil rejse.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.04.2011 07:52:23

Øh, hvorfor søge til kun 15 dage? Det koster lige så meget (knap 200 TL), både pengemæssigt og i tidsforbrug, at søge længere tids visum. Det eneste, der så er lidt dyrere er selve rejseforsikringen, men den er nu heller ikke så dyr endda.

Læs på http://www.denmarkvac-tr.com/

Man kan fx søge multiple entry, så man med det samme visum kan komme til Schengen flere gange indenfor de 180 dage, bare man tilsammen ikke er i Schengen længere end de 90 dage, man har visum til. Men husk, at rejseforsikringen skal dække ved alle rejser.

Husk, at hvis du skriver under på at ville 'sponsere' din kæreste, skal han/hun IKKE fremvise en diger bankbog med 46 €/dag, der søges visum til. Så skal der blot fremvises fx 100-200 € som bevis for at man har råd til fx at købe et måltid undervejs.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2011 09:07:37

Det kan jo være, at kæresten kun kan få ferie fra sit job i 2 uger. Men ellers har mh helt ret.

Karakus

Indlæg af Karakus » 27.04.2011 10:56:22

Min kæreste kan desværre kun få fri i 2 uger! Og fra oktober skal han i militæret.

Du siger at jeg kan skrive at jeg vil forsørge ham MH, men da jeg ringede til ambassaderne i både Ankara og Istanbul sagde de at selvom jeg skriver at jeg vil forsørge ham, da skal han stadig vise de 350 KR. pr. dag ... Så er der ikke ret meget jeg kan gøre, for vi har ikke de penge.

Jeg er studerende og får kun min SU + det jeg nu måtte tjene på mit arbejde. Så jeg ville aldrig nogensinde kunne forsørge ham, som de forlanger ...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.04.2011 11:54:03

Hvis du går ind på det link, jeg satte i mit første indlæg, kan du læse at der IKKE kræves de 46 €/dag, når der er en sponsor = dig:
""Note: Applicants applying for short-term visas (up to 90 days), who do not have private accommodation, should provide proof of a bank credit balance of the equivalent of at least 46 Euro per day of the total number of days they intend to stay in Denmark. If a reference guarantees the applicant’s accommodation as well as financial support during the stay in Denmark, this amount will not be required. However, the applicant must still prove that he/she has financial means to cover basic needs during his/her stay in Denmark. It should be emphasized that filing an application without providing proof of the 46 Euro/day will not automatically result in a refusal of the application."

(ude til højre nederst, når du vælger 'alt om visum')

Din kæreste HAR jo 'private accomodation', når han skal bo hos dig. Der er flere, der har søgt og fået visum uden at skulle vise bankbog på så store beløb. Jeg vil hævde, at hvis man har 200 €, så kan man snildt klare 'basic needs', når man er 'liggende gæst' i 14 dage!

Man skal generelt ikke stole alt for meget på, hvad personalet på ambassader og konsulater oplyser, men rette sig efter de oplysninger man kan få på skrift. Fx er det åbenbart ikke gået op for vores ambassade i Ankara, at Tyrkiets møntfod i efterhånden meget lang tid har heddet TL og ikke YTL :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar