Hejsa
Jeg planlægger at søge om visum til min kæreste fra Thailand næste år..
Vi har søgt tidligere efter de gamle regler, men da skulle jeg stille bankgaranti for hendes vium.
Da reglerne nu er ændrede, er jeg usikker på hvilket udfald hendes ansøgning vil få.
Derfor vil jeg gerne høre fra andre som har fået visum efter de nye regler, og som efter de gamle regler skulle betale bankgaranti for visum.
Mvh
Jimmi
Visum efter de nye regler
-
fundiver199
Re: Visum efter de nye regler
Hvis hun tidligere har haft et uproblematisk ophold i Schengen, og I opfylder kravet om at have set hinanden inden for de sidste 12 måneder, så bliver visum udstedt. Man kan læse mere om den nye praksis her:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... ningen.pdf
Jeg læser notatet sådan, at kærester som udgangspunkt stadig altid vil få visum, hvis forholdet vurderes at være seriøst, og der ikke er noget specielt, som taler imod det.
Men er der tale om et meget løst forhold, f.eks. en feriekæreste, som man kun har været sammen med i nogle få uger, så vil svage tilbagevendelsesforudsætninger kunne føre til, at visum afslåes.
US skal således vurdere risikoen for, at visumansøgeren måske har et helt andet formål med rejsen end at besøge den formodede "kæreste", såsom at gå under jorden og bo illegalt i Schengen.
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... ningen.pdf
Jeg læser notatet sådan, at kærester som udgangspunkt stadig altid vil få visum, hvis forholdet vurderes at være seriøst, og der ikke er noget specielt, som taler imod det.
Men er der tale om et meget løst forhold, f.eks. en feriekæreste, som man kun har været sammen med i nogle få uger, så vil svage tilbagevendelsesforudsætninger kunne føre til, at visum afslåes.
US skal således vurdere risikoen for, at visumansøgeren måske har et helt andet formål med rejsen end at besøge den formodede "kæreste", såsom at gå under jorden og bo illegalt i Schengen.
Min kæreste har ikke været i Danmark før, da jeg skulle stille garanti for hendes visum.
Jeg har læst at de som før skulle stille garanti, vil få afslag i stedet for.
Vi har ikke nogle bagtanker med at min kæreste skal besøge mig i Danmark, og hun rejser hjem igen når visumet udløber.
Vi har kendt hinanden i 2 år nu, og jeg har besøgt hende 3 gange i Thailand siden, og rejser igen til august. Vi har masser af billeder hvor vi er sammen, både for os selv og sammen med thai familien -
Jeg håber det vil være "nemmere" at få visum nu, og eftersom betingelserne og ansøgningsskemaerne er blevet reduceret.
Mvh
Jimmi
Jeg har læst at de som før skulle stille garanti, vil få afslag i stedet for.
Vi har ikke nogle bagtanker med at min kæreste skal besøge mig i Danmark, og hun rejser hjem igen når visumet udløber.
Vi har kendt hinanden i 2 år nu, og jeg har besøgt hende 3 gange i Thailand siden, og rejser igen til august. Vi har masser af billeder hvor vi er sammen, både for os selv og sammen med thai familien -
Jeg håber det vil være "nemmere" at få visum nu, og eftersom betingelserne og ansøgningsskemaerne er blevet reduceret.
Mvh
Jimmi
-
fundiver199
Nej det er ikke rigtigt. Nogen af dem, der før ville have fået visum med krav om garanti, vil nu i stedet få afslag. Men andre vil få et visum uden krav om garanti. Den nye praksis er nærmere beskrevet i det praksisnotat, som jeg har givet dig et link til.dim skrev:Jeg har læst at de som før skulle stille garanti, vil få afslag i stedet for.
Men i korthed går det ud på, at man skal vurdere ansøgerens "tilbagevendelsesforudsætninger" og herudover vurdere, hvilken form for langvarigt ophold, ansøgeren kunne tænkes at være interesseret i, hvis tilbagevendelsesforudsætningerne er svage.
* Hvis man vurderer, at din kæreste vil vende hjem til Thailand efter ferien for f.eks. at passe sit arbejde eller sine børn, så får hun visum.
* Hvis man vurderer, at din kæreste måske vil gifte sig med dig og søge om familiesammenføring, så vil hun også få visum.
* Hvis man vurderer, at din kæreste med en vis grad af risiko vil stikke af fra dig og gå under jorden for at leve illegalt i Schengen, så får hun afslag.
Det er derfor, jeg råder til, at man gør en del ud af at dokumentere forholdets seriøsitet og varighed. For jo mere seriøst forholdet er, jo mindre må man vel også antage, at risikoen er for, at en kæreste "stikker af" fra den, der har inviteret ham/hende.