nye EU regler på vej?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ringenesherre

nye EU regler på vej?

Indlæg af ringenesherre » 19.04.2011 06:27:22

Jeg har lige læst noget om nye EU regler:

http://www.b.dk/politiko/europaeisk-opr ... er-paa-vej

Har nogen flere informationer om det?

Hilsen
Sauron

fundiver199

Re: nye EU regler på vej?

Indlæg af fundiver199 » 19.04.2011 06:43:44

Nej det hollandske udspil er helt nyt, og jeg har i hvert fald ikke set det endnu. Men det er velkendt, at den hollandske regering, der jo er lige så fremmedfjendsk og racistisk som den danske, længe har ønsket ændringer i både EU´s opholdsdirektiv og EU´s minimumsdirektiv om familiesammenføring, som Danmark ikke deltager i pga. vores retsforhold.

Det er ikke mindst den danske udlændingepolitik, som er en stor kilde til inspiration for den hollandske regering.

Om det så lykkes for den hollandske regering at overtale de øvrige 26 regeringer og EU-parlamentet til at ændre EU´s opholdsdirektiv, og hvad ændringerne i givet fald måtte gå ud på, det kan kun tiden jo vise.

Men alt andet lige er det naturligvis ildevarslende, at tre store EU-landes regeringer tilsyneladende bakker op om ideen om at begrænse den fri bevægelighed i EU.

Desværre er nationalpopulistiske holdninger jo kraftigt på fremmarch i Europa bla. drevet af den økonomiske krise. Det har vi senest set i Finland, hvor partiet "De sande Finner" blev landets 3. største ved det nyligt afholdte valg med 19% af stemmerne.

Vi lever jo grundlæggende i en tid, der økonomisk svarer til 1930`erne, og man kan kun bede til, at det ikke ender lige så galt, som det gjorde dengang.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 19.04.2011 09:57:47

Jeg deler din opfattelse af 30érne og nationalpopulistiske holdninger som blæser iskoldt over Europa, og vi overvejer da også af og til om vi ikke bare skal opgive projekt DK og flytte til min mands hjemland, men har stadig en yngste særbarns datter, som kun er 14 år....så vi ser lige tiden an...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.04.2011 10:35:48

Mit indlæg skulle naturligvis heller ikke forstås på den måde, at man ligefrem behøver at frygte for sit liv og sin velfærd, hvis man bor i Danmark og er udlænding. Tiden er trods alt en anden i dag, så vi ender vel (forhåbentlig) hverken med at marchere i takt, gå i krig mod hinanden eller bygge koncentrationslejre.

Men ikke desto mindre vil en ny bølge af nationalistisk politik i Europa være en ulykke for alle, om ikke andet fordi det vil forstærke den økonomiske krise. Protektionisme var således en væsentlig ingrediens i den store depression i 1930`erne og var årsag til, at den blev langt mere alvorlig og langvarig, end den havde behøvet blive.

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 21.04.2011 18:22:38

2 spørgsmål:

Tror I, at dette kommer til at begrænse bevægeligheden mht. at bo i andet land end sit eget? Umiddelbart omtales jo her kun muligheden for en dansker at bo i DK med en udenlandsk ægtefælle.

Og hvor længe tager det normalt set i EU, fra et lovforslag bliver fremstillet, til det bliver håndholdt af nationale myndigheder?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2011 06:02:01

I mellemtiden har jeg nu set det hollandske udspil, og det er diskuteret i en tråd i "artikler og links". Det, som hollænderne foreslår, er at rulle retstilstanden tilbage til før Metockdommen i juli 2008 ved at sige, at den første opholdstilladelse til en 3. lands borger skal udstedes efter reglerne i EU´s familiesammenføringsdirektiv og ikke reglerne i opholdsdirektivet.

Det er sådan set et både logisk og rimeligt forslag og vil svare helt til, hvordan det foregår, hvis man gifter sig med en amerikaner og ønsker at bo i USA.

Der er så bare lige det "lille" problem, at familiesammenføringsdirektivet i dag er et minimumsdirektiv (dvs. reglerne er ikke ens i alle landene), og at tre lande (Danmark, Storbritannien og Irland) står helt uden for det.

Så hvis man gennemfører det hollandske forslag uden samtidig at gøre op med begge disse forhold, så vil der igen, ligesom før Metock, opstå en situation, hvor f.eks. svenske statsborgere ikke har de samme rettigheder i Holland, som Hollandske statsborgere har i Sverige.

Og det kan jeg altså ikke forestille mig, at hverken EU-parlamentet eller EU-domstolen nogensinde vil gå med til.

Det hollandske udspil skal givetvis også ses i en indenrigspolitisk sammenhæng. Holland har en politisk situation, der svarer 100% til den danske, idet Gert Wilders Frihedsparti er støtteparti for en borgerlig regering.

Og lige som den danske regering i 2008 måtte love Dansk Folkeparti, at den ville gå ned i EU og kæmpe for at få ændret opholdsdirektivet (som lige var blevet indført), så er noget lignende givetvis også tilfældet for den hollandske regering.

Eller sagt på en anden måde: Den hollandske regering fremlægger nogle forslag, som den godt selv ved er helt urealistiske, af hensyn til sit støtteparti.

Det hollandske udspil handler dog om rigtig mange forskellige ting f.eks. også asylpolitik og skærpede udvisningsregler for unionsborgere, der begår kriminalitet, og dele af det kan jeg sagtens se blive til virkelighed.

Men grundlæggende er den hollandske regering altså sendt i byen for at forsøge at overbevise hele EU-systemet om, at Gert Wilders udlændingepolitik bør være EU´s udlændingepolitik. Og det er der forhåbentlig ingen særlig udsigt til, at den vil få held med.

Besvar