Hvornår må man begynde at arbejde? +Ansøgning via ambassade?
-
solskinsglad
Hvornår må man begynde at arbejde? +Ansøgning via ambassade?
Jeg læste i en anden tråd om Spanien, at man må begynde at arbejde den dag man indgiver ansøgningen om opholdskort efter EU-loven. Det lyder jo skønt, hvis det er rigtigt, og jeg har naturligvis ingen grund til at mistro folk herinde, men vi er ved at finde ud af, hvordan vi flytter til Spanien (da jeg skal på ERASMUS-udveksling), og den spanske ambassade i København har blankt afvist at hjælpe med noget som helst, endsige besvare vores spørgsmål. Måske har vi bare været uheldige at møde en uvidende skrankepave, det ved jeg ikke.
Min mand ringede til den spanske ambassade for at spørge hvilke dokumenter han skal bruge for at ansøge om opholdskort i Spanien. Han fik det svar, at det havde den spanske ambassade ikke noget med at gøre, han skulle henvende sig på den cubanske ambassade (han er cubaner). Den cubanske ambassade aner ikke, hvad vi snakker om. På den danske ambassade i Spaniens hjemmeside kan jeg læse, at vi skal søge via den lokale politi-/immigrationsmyndighed i Madrid ved personligt fremmøde.
I den anden tråd opfordres trådstarter også til at ansøge via den spanske ambassade i København. Vi har overvejet at tage til Madrid i en af de nærmeste uger for at registrere mig, så min mand kan søge om opholdskort (vi har allerede en adresse til registrering), men det ville da være skønt at slippe for det.
Og passer det, at han må arbejde i Spanien, inden hans ansøgning er behandlet? Og kan jeg registrere mig på vores adresse i Spanien og søge om opholdskort til ham vi den spanske ambassade? (Sorry, at jeg er så mistroisk, det er ikke personligt, det lader blot til, at jeg er blevet ekstremt fejloplyst i denne sag)
Min mand ringede til den spanske ambassade for at spørge hvilke dokumenter han skal bruge for at ansøge om opholdskort i Spanien. Han fik det svar, at det havde den spanske ambassade ikke noget med at gøre, han skulle henvende sig på den cubanske ambassade (han er cubaner). Den cubanske ambassade aner ikke, hvad vi snakker om. På den danske ambassade i Spaniens hjemmeside kan jeg læse, at vi skal søge via den lokale politi-/immigrationsmyndighed i Madrid ved personligt fremmøde.
I den anden tråd opfordres trådstarter også til at ansøge via den spanske ambassade i København. Vi har overvejet at tage til Madrid i en af de nærmeste uger for at registrere mig, så min mand kan søge om opholdskort (vi har allerede en adresse til registrering), men det ville da være skønt at slippe for det.
Og passer det, at han må arbejde i Spanien, inden hans ansøgning er behandlet? Og kan jeg registrere mig på vores adresse i Spanien og søge om opholdskort til ham vi den spanske ambassade? (Sorry, at jeg er så mistroisk, det er ikke personligt, det lader blot til, at jeg er blevet ekstremt fejloplyst i denne sag)
Re: Hvornår må man begynde at arbejde? +Ansøgning via ambass
Ambassader er generelt ikke pålidelige kilder til juridiske spørgsmål om ting, de ikke beskæftiger sig med til daglig. Og opholdskort efter EU-retten hører jo til et lille yderområde af et felt, som ambassaderne ikke har noget større arbejde med, men mest bare agerer postkontor for.
Så I har simpelthen henvendt jer de forkerte steder, og så sker der jo ofte det, når man spørger folk om noget, de ikke ved, at de henviser til nogle andre, som måske heller ikke ved noget. Og sådan kan man jo køre i ring i en uendelighed.
Reglerne står klart nedskrevet i EU's opholdsdirektiv, og når I ankommer til Spanien e det jo bare at henvende sig til det lokale folkeregister og evt. den lokale afdeling af udlændingekontoret og få det ordnet der. Og ja, din mand må begynde at arbejde så snart ansøgningen er indleveret. I praksis kan der dog være nogle problemer med at få skattekort, osv., men det må I jo tage hen ad vejen.
Så I har simpelthen henvendt jer de forkerte steder, og så sker der jo ofte det, når man spørger folk om noget, de ikke ved, at de henviser til nogle andre, som måske heller ikke ved noget. Og sådan kan man jo køre i ring i en uendelighed.
Reglerne står klart nedskrevet i EU's opholdsdirektiv, og når I ankommer til Spanien e det jo bare at henvende sig til det lokale folkeregister og evt. den lokale afdeling af udlændingekontoret og få det ordnet der. Og ja, din mand må begynde at arbejde så snart ansøgningen er indleveret. I praksis kan der dog være nogle problemer med at få skattekort, osv., men det må I jo tage hen ad vejen.
-
fundiver199
Ja din mand har i princippet ret til at arbejde fra det øjeblik, hvor I har sat jeres fod på spansk jord. Men selvfølgelig kan retten være lidt svær at dokumentere, før I har fået èt eller anden form for papir eller stempel fra de spanske myndigheder.
-
solskinsglad
Men som Kim skrev i den anden tråd, at man kan søge via den spanske ambassade, så er det altså ikke en mulighed? Vi skal befinde os i Spanien for at søge, ikke sandt?
-
fundiver199
Søge om hvad? Din mand har to pligter i forhold til Spanien:
1) Ved sin indrejse i Spanien skal han være i besiddelse af et gyldigt visum, med mindre han er visumfri (er cubanere ikke).
2) Senest 3 måneder efter sin ankomst skal han lade sig registrere hos de spanske myndigheder og søge om et opholdskort, hvilket er to sider af den samme sag.
1) Ved sin indrejse i Spanien skal han være i besiddelse af et gyldigt visum, med mindre han er visumfri (er cubanere ikke).
2) Senest 3 måneder efter sin ankomst skal han lade sig registrere hos de spanske myndigheder og søge om et opholdskort, hvilket er to sider af den samme sag.
-
solskinsglad
Vi ville søge om opholdskort her fra Danmark. Han har dansk opholdstilladelse, så han skal ikke have visum. Men du har ret, der er ingen grund til at søge, før vi rejser, når han må arbejde fra ansøgningsdagen.
Tak for hjælpen.
Tak for hjælpen.
-
fundiver199
Det er meget tvivlsomt, om Spanien vil acceptere at begynde at behandle en ansøgning om opholdkort fra din mand, før du selv er bosat i Spanien. For det er jo en grundlæggende betingelse for, at han overhovedet er berettiget til det.