Fra Malmö og tilbage til DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
claraogmark
Geografisk sted: Malmö

Fra Malmö og tilbage til DK

Indlæg af claraogmark » 06.01.2008 22:19:47

Kære allesammen,

Håber at i alle har haft en dejlig weekend!

Jeg hedder Clara og er 23 ( bliver 24 nu i april), og er gift med min dejlige dansk mand, Mark på 33.
Vi har været gift (dansk gift) og boet i Sverige siden 2004, netop på grund af vi ikke kunne bo i Dk sammen.
Bare for at fortælle lidt om os... Vi mødtes i Rio, Brasilien, hvor jeg kommer fra i 2001. Vi har tænkt os at flytte tilbage til Dk igen...Så mit spørgsmål er om vi kan søge FS her fra i Sverige, eller skal vi flytte til DK og søge derfra?
Så vidt jeg har læst på USs´hjemmeside, opfylder vi kravene. Men er ikke sikker på det med tilknytting.. Helt min familie bor i Brasilien, har dog været i Danmark nogle gange på visum indtil vi flyttet til Sverige...men..

Er der nogle der kan fortælle mig hvad vi skal tænke på? Og Om vi skal søge her elelr i DK?

Mange kærelige hilsner fra os og håber i får en dejlig uge!

Clara Og Mark

Akinyi.co.ke
Geografisk sted: Vestamager/Kenya/tidligere Malmø

Indlæg af Akinyi.co.ke » 08.01.2008 12:57:50

Hej Clara og Mark,

I kan sagtens søge familiesammenføring i Danmark, mens i stadig bor i Sverige. Vi har netop selv opnået opholdstilladelse i Danmark til min mand, efter næsten 5 år i Sverige. Min mand afleverede ansøgningen hos Udlændingeservice i Ryesgade, og der gik blot 3 uger til de bad om bankgarantien... :0)

Mht. punktet i ansøgningen ang. boligkrav:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergsm ... landet.htm

Teksten fra ovenstående link vedlagde jeg ansøgningen, da vi naturligvis ikke ville finde en bolig i DK, hvis vi nu ikke ville opnå tilladelsen. (Vi har pt. ganske travlt med at finde en passende bolig i DK...)

Mht. tilknytningskravet:
I har vel været på besøg i Danmark helt vildt tit ?! Vi havde i hvert fald været der i de tilladte 90 dage ud af 180... Det tæller vel også en smule.
(Jeg er ganske vist 28 år, så jeg ved ikke hvilken forskel det ville have gjort...)

Held og lykke med ansøgningen, vi ses på den anden/danske side af sundet!

Mvh Vinnie

claraogmark

Indlæg af claraogmark » 08.01.2008 14:06:45

Hej Akinyi.co.ke!!

Tak for dit svar!

Ja, det er jo meget nemmere at vente på svaret herfra stedet for at flytte uden at vide svaret..Vi har snakket om at flytte tilbage efter jeg har fået svensk statsborgeskab, men vi savner så meget vores venner og familie.. :(
På en anden måde er jeg bange for at få et afslag. Men ved aldrig..Det danske system skræmmer mig lidt..

hvis vi kan få FS så flytter vi til KBH, tror du det er sværet at leje noget til 3 års kontrakt? Hvordan har været jeres erfaring med det indtil videre?

Jeg vil gerne dele det her med i andre også som læser ..I er velkommen!!!!

MVH;
Clara/ Mark.

Akinyi.co.ke
Geografisk sted: Vestamager/Kenya/tidligere Malmø

Indlæg af Akinyi.co.ke » 09.01.2008 08:35:20

Hejsa,

Vi har ikke forsøgt at finde en leje bolig, da vi hellere vil købe hus/rækkehus. Jeg har aldrig boet på Sjælland/KBH, så jeg står på bar bund mht. at flytte derover. Det skal nok blive spændende...

Har lige set et link på en anden side her på forum. Det er til lejligheder:
www.ledige-lejligheder.dk

Mvh Vinnie

Naf9
Geografisk sted: Finland
Kontakt:

Indlæg af Naf9 » 09.01.2008 15:20:48

Det er ganske svært at finde noget privat med 3 årig kontrakt. Igen favorisering af de der kan købe...

Jeg kender heldigvis til mange områder i Kbh. sjælland, og det hjælper. Det er altid svært at flytte til et sted, man ikke kender. Vi skal også flytte ret snart til Købehavns/sjællands-området. Vi vil først leje, skaffe jobs, og så se os om efter noget vi kan købe...

Det er vores plan i alle fald..., men nemt er det jo ik'. :)

claraogmark

Indlæg af claraogmark » 09.01.2008 21:02:13

Hej Naf 9!

Nej det ved jeg godt..det er svært alle steder.. Vi kender også og har nogle områder vi har tænkt os at flytte til..Vi kender også en del som kan hjælpe os med det..
Vi skal først søge om FS nu efter jeg er blevet 24..Faktisk, så tænker jeg ikke så meget på at finde boliger, men på at opfylde de krave de stiller en når man søger...

På et senere tidspunkt tænker vi også på at købe noget selv..Er det rigtigt at boligpriserne er ved at falde i DK?

Clara/ Mark :-)

Naf9
Geografisk sted: Finland
Kontakt:

Indlæg af Naf9 » 10.01.2008 09:13:44

Ja, rigtig meget! Men de har jo også været usandsynlig høje. I hele 2007 er de faldet især omkring Kbh. og der hvor de har været højest. Og så her i januar erklærede "home" udsalg!

De fleste regner med at priserne stadig vil falde, men da der er faldet så meget, vil det nok gå lansommere. Men mange husejere har svært ved at sælge, og efterhånden går det så op for dem at de bliver nødt til at sætte salgsprisen ned. (en anden vigtig ting at huske er at man også kan forhandle den opslåede salgspris ned...)

polar

Indlæg af polar » 10.01.2008 15:32:19

Hej
Du har jo selv givet svaret. Du skriver, at du vil blive svensk statsborger. Hvad er så problemet? I kan så frit flytte til DK, uden at skulle søge om noget, da i begge er nordiske statsborgere.
Polar

claraogmark

Indlæg af claraogmark » 12.01.2008 16:03:08

Hej Polar,

Jeg bliver først svensker om 2 år hvis jeg søger om svenskt statsborgerskab. Grunden til jeg spurgte var at vi tænker på at flytte til Dk iår da jeg bliver 24 i april.

Hej Naf9.

Tror du det er svært at prøve at købe noget når man også skal låne de der 57.000 fra banken? Det er jo mange penge også...det er træls at man skal ligge så mange penge på bordet.

rigtig god weekend!

Besvar