Dansker giftes med en fra USA
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Dansker giftes med en fra USA
Din kæreste kan sandsynligvis uden problemer (andet end jeres økonomi), rejse 'på ferie' mens hendes ansøgning om statsborgerskab bliver behandlet.
Nu har du jo ikke lige nu et særlig positivt forhold til USA, men en ting I også kunne overveje var at bo sammen der - du kan jo tage din pension med til USA.
Du kan læse i bl.a. denne tråd om at blive gift med en amerikaner og flytte til USA:
viewtopic.php?f=20&t=4317&p=40609&hilit ... usa#p40609
Nu har du jo ikke lige nu et særlig positivt forhold til USA, men en ting I også kunne overveje var at bo sammen der - du kan jo tage din pension med til USA.
Du kan læse i bl.a. denne tråd om at blive gift med en amerikaner og flytte til USA:
viewtopic.php?f=20&t=4317&p=40609&hilit ... usa#p40609
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ja det var da en mulighed. Så vidt jeg kan læse mig til er det en vurderingssag for kommunen om jeg kan få den med, men det betyder jo absolut ikke at det er umuligt. Så det vil jeg da absolut begynde at undersøge også. I henhold til den tråd du linkede til, vil der nok være lidt komplikationer nu hvor hun ikke er amerikansk statsborger, men "kun" permanent resident. Det kunne jo også være en grund til at sørge for at hun får sit statsborgerskab hurtigst muligt.
Hvad med hvis vi bliver gift her i Danmark/Sverige, burde det efterfølgende så ikke være nemmere for mig at søge om opholdstilladelse i USA? Evt. når hun engang får sit statsborgerskab.
Jeg har lidt svært ved helt at finde ud af hvilken rækkefølge det er bedst at gøre det hele i. Jeg tror mest det er fordi der hele tiden kommer nye ting op, så jeg er nok bare lidt forvirret. Har du et forslag til hvilken rækkefølge det kunne gøres i? Nok primært under de forudsætninger at hun kommer til Danmark i Juni, og at vi forhentlig kan få sat gang i hendes statsborgerskab's ansøgning i USA før hun tager afsted.
Hvad med hvis vi bliver gift her i Danmark/Sverige, burde det efterfølgende så ikke være nemmere for mig at søge om opholdstilladelse i USA? Evt. når hun engang får sit statsborgerskab.
Jeg har lidt svært ved helt at finde ud af hvilken rækkefølge det er bedst at gøre det hele i. Jeg tror mest det er fordi der hele tiden kommer nye ting op, så jeg er nok bare lidt forvirret. Har du et forslag til hvilken rækkefølge det kunne gøres i? Nok primært under de forudsætninger at hun kommer til Danmark i Juni, og at vi forhentlig kan få sat gang i hendes statsborgerskab's ansøgning i USA før hun tager afsted.
-
mh1
- Kontakt:
Kommunen 'bestemmer' ikke, om du kan få din pension med. De skal udelukkende tjekke om det land, du vil flytte til, står på listen over de lande man kan tage pensionen med til, og USA er på den liste.
I den tråd, jeg satte link til (Amerikansk Spouse Visa (Dansk-Amerikansk Par)), er der link til et forum noget lignende ÆUG (http://www.visajourney.com/), og der får du nok bedre svar på forholdene i USA, og hvilken måde der vil være mest praktisk. At du har en indkomst, du kan tage med, burde vel gøre det enklere at få opholdstilladelse.
I den tråd, jeg satte link til (Amerikansk Spouse Visa (Dansk-Amerikansk Par)), er der link til et forum noget lignende ÆUG (http://www.visajourney.com/), og der får du nok bedre svar på forholdene i USA, og hvilken måde der vil være mest praktisk. At du har en indkomst, du kan tage med, burde vel gøre det enklere at få opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Super. Så skal vi bare have fundet ud af hvilken løsning der er bedst/nemmest... DK eller USA.
Når vi så er blevet gift det ene eller andet sted, så burde det vel være muligt at få opholdstilladelse i det andet land efterfølgende, så vi frit kan rejse mellem dem?
Og ved du hvordan det er med vores sygesystem herhjemme? Det er jo ikke specielt godt i USA, så det kunne være en dejlig bonus hvis hun på sigt kunne benytte sig af læger her i DK.
Når vi så er blevet gift det ene eller andet sted, så burde det vel være muligt at få opholdstilladelse i det andet land efterfølgende, så vi frit kan rejse mellem dem?
Og ved du hvordan det er med vores sygesystem herhjemme? Det er jo ikke specielt godt i USA, så det kunne være en dejlig bonus hvis hun på sigt kunne benytte sig af læger her i DK.
-
mh1
- Kontakt:
Din kæreste vil kun kunne benytte det danske sundhedssystem gratis, hvis hun har opholdstilladelse eller EU-opholdskort. Som turist skal hun betale, typisk ca. 300 kr. for et almindeligt lægebesøg og en større formue, hvis hun fx får behov for en blindtarmsoperation. Så sørg endelig for at tegne en rejseforsikring, som dækker akut behov for lægehjælp i den periode, hun skal være i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay. Det lyder godt. Jeg er begyndt at skrive på VisaJourney.com. Selvom det virker en smule mere logisk at blive gift i USA, så tager det bestemt nok længere tid bare for de mindste ting. Men vi må se.
Hvordan med arbejde? Hvornår og hvordan vil det blive lovligt for hende at arbejde i DK?
-
fundiver199
Det kommer an på, om hun søger opholdstilladelse efter de danske regler, eller om I flytter videre til Danmark efter at have udnyttet retten til fri bevægelighed i et andet EU-land.
I det første tilfælde må hun arbejde, når hun har fået sin opholdstilladelse.
I det andet tilfæle må hun i princippet arbejde, lige så snart I er flyttet til Danmark, men kun hvis I opfylder betingelserne for at have ret til fri bevægelighed. Så det kan alligevel være både svært og noget hasarderet at begynde at arbejde, før hun har fået sit opholdskort.
I det første tilfælde må hun arbejde, når hun har fået sin opholdstilladelse.
I det andet tilfæle må hun i princippet arbejde, lige så snart I er flyttet til Danmark, men kun hvis I opfylder betingelserne for at have ret til fri bevægelighed. Så det kan alligevel være både svært og noget hasarderet at begynde at arbejde, før hun har fået sit opholdskort.
Ja vi vil så afgjort ikke bryde loven. Det er bare ikke risikoen værd. Hvad hvis vi bliver gift i USA, og jeg får ophildstilladelse der. Næste skridt (eller et samtidigt skridt mens jeg er igang med at søge om det i USA) kunne vel være at søge om opholdstilladelse for hende i DK? Og hvordan vil det så være?
-
fundiver199
Hvis du bor i USA, kan I jo ikke udnytte den fri bevægelighed i EU, og så må I jo søge efter de danske nationale regler. Hvor din kone så må arbejde i Danmark, når opholdstilladelsen er udstedt, og I er bosat i Danmark.
Jeg regner med at når vi er blevet gift og jeg har fået en opholdstilladelse i USA, så vil vi tage til Danmark i et års tid eller mere. Men eftersom det sagtens kan tage 6mdr eller langt mere at få opholdstilladelse i USA, tænkte jeg at vi måske i mellemtiden kunne bo et par år i DK. Så jeg går ud fra at når vi er blevet gift i USA, så kan vi tage til Danmark og så kan hun være her så længe hun vil, og imens kan vi søge om opholdstilladelse til hende?
-
fundiver199
Ja I skal bare søge opholdstilladelse, inden der er gået 90 dage, så hun kan få et såkaldt "processuelt ophold", medens sagen behandles. Udlændinge må jo nemlig ellers kun opholde sig i Schengen i 90 dage pr. 6 måneder.
Perfekt. Tusind tak 
Ja så gik der lige et halvt år 
Hun fik afslag på sit Koreanske pas pga. manglende papire i forbindelse med hendes navneskift fra sit koreanske navn og til hendes nuværende amerikanske. Så vi er ved at søge om hendes amerikanske statsborgerskab.
Planen er pt. som følger, og jeg vil meget gerne bede om hjælp til den.
Hun skulle meget gerne få sit amerikanske statsborgerskab omkring marts 2012, og så sit amerikanske pas en måneds tid derefter. Hun kan derefter ansøge om et fiancee visa til mig, men hendes indkomst er ikke stor nok til at leve op til de krav der er for hende om at kunne forsørge mig. Min er stor nok (førtidspension), men det er meget sandsynligt at den ikke tages i betragtning. Så vi var ellers opsat på at bo sammen i USA, men nu prøver jeg så at finde alternativer. Hun kan ansøge om et spouse-visa til mig, for så tages min økonomi i betragtning. For at det kan ske, skal jeg dog tage til USA og blive gift med hende, hvilket ikke er økonomisk muligt lige pt.
Så vi tænker at hun skulle komme til Danmark når hendes amerikanske borgerskab og pas er i hus. Vi vil stadig gerne tilbage til USA hurtigst muligt, men kunne vi eventuelt bo her i et års tid eller lignende? Vi vil meget gerne giftes, så vi kunne vel blive gift når hun kommer til Danmark, og så sætte den amerikanske spouse-visa ansøgning i gang, og så blive her i Danmark indtil den går igennem? Vil det være muligt?
Hun fik afslag på sit Koreanske pas pga. manglende papire i forbindelse med hendes navneskift fra sit koreanske navn og til hendes nuværende amerikanske. Så vi er ved at søge om hendes amerikanske statsborgerskab.
Planen er pt. som følger, og jeg vil meget gerne bede om hjælp til den.
Hun skulle meget gerne få sit amerikanske statsborgerskab omkring marts 2012, og så sit amerikanske pas en måneds tid derefter. Hun kan derefter ansøge om et fiancee visa til mig, men hendes indkomst er ikke stor nok til at leve op til de krav der er for hende om at kunne forsørge mig. Min er stor nok (førtidspension), men det er meget sandsynligt at den ikke tages i betragtning. Så vi var ellers opsat på at bo sammen i USA, men nu prøver jeg så at finde alternativer. Hun kan ansøge om et spouse-visa til mig, for så tages min økonomi i betragtning. For at det kan ske, skal jeg dog tage til USA og blive gift med hende, hvilket ikke er økonomisk muligt lige pt.
Så vi tænker at hun skulle komme til Danmark når hendes amerikanske borgerskab og pas er i hus. Vi vil stadig gerne tilbage til USA hurtigst muligt, men kunne vi eventuelt bo her i et års tid eller lignende? Vi vil meget gerne giftes, så vi kunne vel blive gift når hun kommer til Danmark, og så sætte den amerikanske spouse-visa ansøgning i gang, og så blive her i Danmark indtil den går igennem? Vil det være muligt?
-
fundiver199
Ja det vil det, men kun hvis hun får en opholdstilladelse i Danmark. Eller må hun kun være her i 90 dage pr. 6 måneder. Hvis I bliver gift, kan I jo ganske enkelt søge om FS i Danmark, hvilket er fuldstændig det samme som det, der i USA skaldes spouse visa. Og til den tid skulle den nye regering jo gerne have rullet reglerne tilbage til cirka 2010, så det bliver lidt mere rimeligt, end det er i dag. Der vil så igen være en 24-års regel, et tilknytningskrav, hvis du er under 28 år, du skal stille bankgaranti på 50.000, du må ikke have modtaget kontanthjælp i x antal måneder, du skal have en passende bolig og så videre.
Men opfylder I alt det, så er det jo helt lige du af landevejen at søge om og opnå familiesammenføring. Du kan læse om de nuværende regler under "jeg vil... familiesammenføres", men skal så selvfølgelig bare tage hensyn til de ændringer, som den ny regering har annonceret, at den vil gennemføre. Hvis I efter 12 måneder udvandrer til USA, bortfalder din kones opholdstilladelse i Danmark så bare.
Der er desværre ingen mulighed i dansk lov for at få en opholdstilladelse, der på forhånd er sat udløbsdato på, men hvor kravene til gengæld er mindre strenge. Men ud over familiesammenføring kan man jo også få opholdstilladelse for at arbejde eller studere i Danmark. Så hvis det er nemmere for jer at leve op til de krav, der stilles der, er det jo også en mulighed. Igen bortfalder tilladelsen så bare, når din kone udvandrer og rejser hjem til USA.
Men opfylder I alt det, så er det jo helt lige du af landevejen at søge om og opnå familiesammenføring. Du kan læse om de nuværende regler under "jeg vil... familiesammenføres", men skal så selvfølgelig bare tage hensyn til de ændringer, som den ny regering har annonceret, at den vil gennemføre. Hvis I efter 12 måneder udvandrer til USA, bortfalder din kones opholdstilladelse i Danmark så bare.
Der er desværre ingen mulighed i dansk lov for at få en opholdstilladelse, der på forhånd er sat udløbsdato på, men hvor kravene til gengæld er mindre strenge. Men ud over familiesammenføring kan man jo også få opholdstilladelse for at arbejde eller studere i Danmark. Så hvis det er nemmere for jer at leve op til de krav, der stilles der, er det jo også en mulighed. Igen bortfalder tilladelsen så bare, når din kone udvandrer og rejser hjem til USA.