Min situation kort.
Jeg er dansker og har boet her hele livet, 46 år. Har dreng på 13 år som bor hos mig.... = Særbarn.. Samt endnu en søn på 18 år.
Min kommende kone er russisk statsborger, 38 år og har en datter på 15 år, som har boet hos hende hele livet.
1. Ringede i dag til US og fik der at vide at selvom jeg har særbarn skal jeg ved en anmodning om FS, indbetale de 2 x 5.950 kr. for min kommende kone samt hendes datter.. Læser bare herinde at flere andre ikke gør dette og blot bemærker at de søger om behandling af sagen efter særbarns mulighederne..
2. Fik også at vide at selvom jeg har særbarn skulle alle betingelser for en FS opfyldes... Synes også her at jeg kan læse andet herinde....
3. Hvad med datteren? Hun er som skrevet 15 år, og jeg læser at US normalt skiller ved mere eller mindre end 15 år... Men hun har altid boet ved moderen og har kun sporadisk kontakt med sin far.. Hun kan derfor ikke klare sig alene derover efter min mening...
4. Hvad med sprogprøver når jeg søger efter særbarnsreglerne???? Ikke at min kommende kone ikke vil lære dansk rigtig hurtigt, men kunne jeg spare gebyret på den prøve er det da værd at tage med.. Skal datteren også til sprogprøve???
5. Min kommende kone kommer herover på turistvisa sammen med datteren.. Når vi er blevet gift og har søgt om FS, gælder den forlængelse som man typisk bliver tildelt også for datteren???
Håber på lidt hjælp af alle jer hjælpsomme...))))
FS med særbarn og barn
-
fundiver199
Re: FS med særbarn og barn
1. Myndighederne vurderer fra sag til sag, om der kan undtages fra kravet om gebyrbetaling. Du og den ansatte må således have talt forbi hinanden. http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/gebyr/om_gebyr/
2. Ja og du kan også læse andet på Nyidanmark. Så den information er åbenlys forkert. Eller også har du misforstået, hvad der blev sagt. Måske har den ansatte prøvet at forklare dig, at dispensation ikke er noget, man automatisk får, men noget der afgøres fra sag til sag. Hvis den ansatte sagde til dig "ja man får dispensation, hvis man har særbarn", så kunne det opfattes som et løfte, og derved ville den ansatte have sagsbehandlet i telefonen, hvilket er ulovligt. Pointen er, at I skal søge for at få at vide, om I kan få dispensation eller ej. Det er ikke noget, man kan oplyse jer om telefonisk.
3. Ja det er et problem, for den danske praksis er meget barsk på dette område. Men I må vel bare prøve at søge og se, hvad der sker. Hvis hun altid har boet hos sin mor, så kan der måske være en chance. Ellers er EU-reglerne en mulighed, da aldersgrænsen her er 21 år.
4. En dispensation gælder for alle krav, også indvandringsprøven.
5. Ja hvis de begge søger om FS, så kan de begge få processuelt ophold.
2. Ja og du kan også læse andet på Nyidanmark. Så den information er åbenlys forkert. Eller også har du misforstået, hvad der blev sagt. Måske har den ansatte prøvet at forklare dig, at dispensation ikke er noget, man automatisk får, men noget der afgøres fra sag til sag. Hvis den ansatte sagde til dig "ja man får dispensation, hvis man har særbarn", så kunne det opfattes som et løfte, og derved ville den ansatte have sagsbehandlet i telefonen, hvilket er ulovligt. Pointen er, at I skal søge for at få at vide, om I kan få dispensation eller ej. Det er ikke noget, man kan oplyse jer om telefonisk.
3. Ja det er et problem, for den danske praksis er meget barsk på dette område. Men I må vel bare prøve at søge og se, hvad der sker. Hvis hun altid har boet hos sin mor, så kan der måske være en chance. Ellers er EU-reglerne en mulighed, da aldersgrænsen her er 21 år.
4. En dispensation gælder for alle krav, også indvandringsprøven.
5. Ja hvis de begge søger om FS, så kan de begge få processuelt ophold.
Re: FS med særbarn og barn
Jeg vil anbefale at man indbetaler de penge.... for hvis de så beslutter at barnet har opnået status som særbarn får i automatisk pengene tilbage. tilgengæld hvis de mener anderledes afviser de hele sagen og så er det jo at starte helt forfra.....
vi indbetalte det belv vi rådet til af us, som også fortalte at hvis vi fik disp fik vi pengene tilbage..., hvilket vi fik
vi indbetalte det belv vi rådet til af us, som også fortalte at hvis vi fik disp fik vi pengene tilbage..., hvilket vi fik