Statsborgerskab?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
charlotte25
Geografisk sted: Malmø/Tyrkiet

Statsborgerskab?

Indlæg af charlotte25 » 08.01.2008 19:57:08

Hvis jeg som dansk statsborger føder mit og min tyrkiske mands barn i danmark, bliver vores barn så automatisk dansk statsborger??

Vi bor i Sverige, og min mand har opholdskort i Sverige.. men jeg vil føde i Danmark..

Er der nogen der kan hjælpe?

polar

Indlæg af polar » 08.01.2008 21:19:19

Ja dit barn bliver dansk statsborger
Det er sådan set lige meget, hvor i verden barnet bliver født, er man gift kan barnet får faderen eller moderens statsborgerskab. Har selv prøvet det i Thailand.
Polar

Ulrik

Indlæg af Ulrik » 11.01.2008 11:05:08

ZB

Indlæg af ZB » 11.01.2008 13:13:48

Hejsa og tillykke med at skulle være forældre!

Det ikke helt fuldstændig ligegyldigt, hvor barnet bliver født, hvis I har tænkt jer senere hen også at skulle bo i udlandet f.eks.
Det helt fint at føde i udlandet hvis I allerede har bestemt, at barnet skal vokse op i DK hele sit liv og gå i institution, skole, gymnasieudd, militærpligt i DK osv....ingen problemer, men skulle I vælge, at bosætte jer i udlandet i nogle år, er det straks mere besværligt for barnet, at det er født i udlandet.

Er mor eller far dansk statsborger, kan det blive dansk uanset hvor det er født, men for at beholde indfødsretten, skal det kunne bevise at have et vist tilhørsforhold til DK inden sit 21.år f.eks. ved at bestå dansk folkeskoleeksamen, gå 1 år på dansk højskole, tage sin militærpligt osv for at opretsholde indfødsretten hvis det ikke vokser op her og I vælger at bo I udlandet og det er født i udlandet.

I kan læse mere om det under Ulriks link.

www.nyidanmark.dk og klik på MEDBORGERSKAB

Ikke for at skræmme jer, men hold i mente, at lovene om indfødsret og statsborgerskab de sidste 40 år, er blevet lavet om og om og om igen ca. hver 10.år og det kun til det skrappere omkring personens tilhørsforhold til DK i form af sprog og uddannelse.

Jeg vil sige, I skal vurdere, hvor I skal bo i fremtiden og sammenholde jeres egne fremtidsplaner op imod indfødsrettens regler og det I tror, der senere hen bliver barnets behov.

Bliver barnet født i DK pt. så slipper barnet for disse krav (sådan som loven er idag) senere hen og kan derfor godt bo i udlandet, læse i udlandet mens de er under 21 år.
Ønsker I dette, er det klart at foretrække at føde i DK så I slipper for at give barnet nogle forhindringer med senere på livets vej....

Vi har valgt at holde så mange muligheder åbne for vores børn og jeg føder vores kommende barn om et par uger i DK .
Ens fremtid er jo altid uvis og til diskussion når man er et dansk-udenlandsk par.
Vælger vi en dag, at flytte til min mands hjemland, ville jeg stadig vælge at tage til DK og føde bare for ikke vi selv er med til at lægge forhindringer ud på vejen for vores børns fremtid.
Jeg synes vores familie er udsat for alle mulige andre forhindringer mht. OT at der vist ingen grund til at lave flere selv!

Held & Lykke med jeres lille :D

David
AUG Board

Indlæg af David » 15.01.2008 18:05:40

Bemærk dog:
"Du risikerer ikke at fortabe din danske indfødsret, hvis du derved bliver statsløs."

Besvar