Job- og boligsituation i Sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BlackDragon

Job- og boligsituation i Sverige

Indlæg af BlackDragon » 10.04.2011 09:19:25

Hej

Jeg står og skal flytte til Sverige så snart som muligt og har et par spørgsmål.
Jeg er ved at færdiggøre mit speciale og har derfor ikke verdens bedste økonomi, men planen var at finde noget billigt at bo i uden for Malmø centrum så min udenlandske ægtefælle kan få en svensk opholdstilladelse og så finder vi noget andet sammen til den tid.
Jeg er ikke skrevet op på nogen lister, så jeg vil høre om det er let at finde noget uden for Malmø og så lede efter arbejde når jeg er flyttet til Sverige?
Er der i øvrigt nogen, der har nogle gode hjemmesider til boligsøgen i Sverige

Jeg har ingen planer om at flytte tilbage til Danmark

På forhånd tak :)

fundiver199

Re: Job- og boligsituation i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2011 09:53:36

Det er ikke let at finde bolig i Sverige, hvis man ikke kan dokumentere en stabil økonomi. Det lægger både boligselskaber og private (frem)udlejere meget stor vægt på.

Hvis du bor i Danmark, når du bliver færdig, kan du desuden blive medlem af en A-kasse på dimittendvilkår. Det kan du ikke, hvis du bor i Sverige. Så er der kun socialkontoret som mulighed, hvis du ikke finder arbejde med det samme.

Så jeg ville godt nok vælge at blive i Danmark, til jeg havde fundet et job. Om ikke andet et midlertidigt job som rengøringshjælp eller kasseassistent eller whatever.

Besvar