Indvandringsprøven - Hvad Hvis?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
freddieoff

Indvandringsprøven - Hvad Hvis?

Indlæg af freddieoff » 07.04.2011 09:57:04

Hej ÆUG

Jeg har en kone fra Cambodja som skal bestå indvandringsprøven inden d. 10. juni. Hendes skolebaggrund er meget svag, og pga. tidsnød (regel ændringer), så har vi fremskyndet at få hende til Danmark og ansøge om familiesammenføring. Jeg har meldt hende ind på KBH Sprogcenter, men 56 lektioner om måneden á 92 danske kroner stykket er desværre ikke holdbart i længden.

Jeg er bekymret for at hun ikke har tid nok til at opnå en god nok forståelse af sproget som det vil kræve for at forstå spørgsmålene i prøven.

Hvilke muligheder har vi hvis hun ikke består? Kan vi forhindre at hun bliver udvist?

Hvis nogen har erfaringer med prøven og kunne hjælpe os ville det være fedt.

Tak for hjælpen.

Mvh. Freddie

fundiver199

Re: Indvandringsprøven - Hvad Hvis?

Indlæg af fundiver199 » 07.04.2011 10:30:46

Hvis din kone ikke består prøven inden 10. juni, så får I afslag, med mindre I i ansøgningen har anført grunde til, at I skal have dispensation. Din kone får så fastsat en udvisningsfrist. Det kan man normalt få udskudt, hvis man klager over afslaget.

I klagen kan I så fremføre argumenter for, at I bør have dispensation. Et sådant argument kunne f.eks. være at henvise til EU-domstolens kendelse i Zambranosagen og påstå, at du som dansk statsborger ikke kan henvises til at leve dit familieliv i Cambodja, da du derved ikke effektivt kan nyde godt af den rettighed, du som unionsborger er tildelt til at opholde dig på unionens område.

Et andet muligt argument kan være, at det vil være i strid med EMRK artikel 8 at give jer afslag, fordi der er uoverstigelige forhindringer for, at I kan leve jeres familieliv i Cambodja. Det kan f.eks. være, at du aldrig har været i Cambodja og ikke taler det lokale sprog, eller at det pga. Cambodjansk lovgivning ikke er muligt for dig at få en opholdstilladelse, selvom du er gift med en af landets statsborgere (som i Danmark).

Endelig kan I aflevere en ny ansøgning efter EU-reglerne og anføre, at din kone skal have opholdskort efter principperne i Carpenterdommen, fordi du enten er leverandør eller modtager af grænseoverskridende tjenesteydelser i EU. Det kan f.eks. være, at du en gang imellem deltager i et kursus i et andet EU-land. Dette vil man så afslå, hvorefter I kan klage over også dette afslag.

Når Integrationsministeriet har stadfæstet afslaget, kan I så føre sagen videre ved de danske domstole, som efterfølgende sender den til EU-domstolen, der sandsynligvis giver jer medhold, hvis der er blot et minimum af substans i at påstå, at du er leverandør eller modtager af serviceydelser.

Hvis din kone får lov at blive i Danmark under klagens behandling, kan hun evt. forsøge at tage prøven nok engang, hvorefter man så enten må genoptage sagen på det nye grundlag eller lade din kone aflevere en ny ansøgning. Om det sidste kan lade sig gøre uden en tur forbi Cambodja har vi endnu til gode at se. I ÆUG´s rådgivning har vi således endnu ikke kendskab til sager, hvor der er givet afslag pga. indvandringsprøven, så vi har ingen ide om, hvordan sådanne sager kommer til at forløbe.

Endelig er der selvfølgelig den mulighed at udnytte retten til fri bevægelighed i EU, se ”jeg vil… flytte til Sverige/EU-land” og ”jeg vil… flytte tilbage til Danmark”. Det er en velgennemprøvet metode til at slippe uden om både indvandringsprøve og alle de andre krav.

freddieoff

Indlæg af freddieoff » 08.04.2011 07:58:13

Jeg skulle nok have undersøgt mulighederne for dispensation i første omgang. Det fremgik umiddelbart af ansøgningen at dispensation var forbeholdt meget specifikke tilfælde (særbarn, handicap, religiøse forkyndere m.v.).

Ville det være en god idé at henvise til Zambranosagen i første omgang? Integrationsministeriet har indtil videre ikke taget stilling til den, og de kan vel ikke afvise sådanne henvisninger før de har taget et officielt standpunkt?

Jeg har deltog i et træningskursus sidste år i Prag, Tjekkiet. Det ville nok ikke være umuligt at få en udtalelse fra min chef vedr. min deltagelse i fremtidige træningskurser. Så det er også et kort vi har på hånden.

Det er godt at vide der er nogle muligheder. Du skal have tak for hjælpen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2011 10:27:11

Alt det, som jeg nævner, (bortset fra at flytte til Sverige), er noget, der har karakter af at kaste sig ud i en juridisk kamp mod den danske regering. Og dermed ikke noget, som man kan forvente, at en "almindelig" ansøger gør.

Men realistisk set er det den eneste mulighed, så længe Danmark har en regering, der drejer og vrider og mistolker både konventioner og EU-regler. Hvis ingen udfordrer dette, så får det jo lov at fortsætte uhindret, og foreløbig har det altså stået på i snart 10 år.

Der er ingen grund til at henvise til Zambranosagen nu. I har jo allerede søgt, og kan passende bringe argumentet på bane, når/hvis I bliver nødt til at klage. Men indtil da er det nok bedre at koncentrere jer om sprogtræningen.

At din kone lærer noget dansk kan jo aldrig komme jer til skade, så spildt er indsatsen under ingen omstændigheder.

freddieoff

Indlæg af freddieoff » 08.04.2011 11:52:40

Det er ren Plan B som jeg er ved at opbygge. Jeg vil ikke male fanden på væggen, men hendes fremgang med sproget hænger desværre dårligt sammen den tid vi har. Hvis vi kommer til at stå i en dårlig situation, så er det godt at vide hvilke muligheder vi har.

Hun skal selvfølgelig lære dansk da vi har valgt at bo i Danmark. Udbudet af dansk undervisning i Cambodja er rimelig mangelfuld, hvis overhovedet eksisterende. Hun har så deltaget i noget engelsk undervisning, og det gik også roligt fremad, men så syntes Dansk Folkeparti de skulle umuliggøre familieliv mellem danskere og fremmede mennesker, og så står vi nu her.

Vi knokler bare videre. Det er jo ikke den første forhindring som vi er stødt på siden vi gik i gang med at få hende til Danmark. Der dukker som regel nogle løsninger op.

Besvar