Forhåndsgodkendelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lily

Forhåndsgodkendelse

Indlæg af Lily » 06.04.2011 23:29:40

Nu har vi boet i Malmö i 3 måneder, og selv om vi har 3 måneder til før vores fremleje herovre udløber, overvejer vi nu at søge om forhåndsgodkendelse.

Med i denne overvejelse har jeg 2 spørgsmål, som nogle herinde måske har lidt fornemmelse af.

1) Kan det betale sig for mig at søge allerede nu efter 3 måneder (vi kommer jo til at være herovre i længere tid endnu mens US behandler ansøgningen), når nu jeg stadig arbejder i Danmark, eller skal jeg liiiige vente en måned til?

2) Vores fremleje udløber som sagt om 3 måneder. Hvis nu US ikke når at færdigbehandle vores sag inden da, kan vi så godt flytte tilbage til DK, mens de er i gang? Skal vi søge på ny når først vi er flyttet tilbage? Eller skal vi helt vente til vi kommer tilbage?

Som altid håber jeg blot på gode råd og ikke på ultimative svar. Og som altid, mange tak til jer alle derude der hjælper os.

mvh
Lily

fundiver199

Re: Forhåndsgodkendelse

Indlæg af fundiver199 » 07.04.2011 06:27:44

Ja I kan sagtens søge nu, og ja I kan sagtens flytte, medens ansøgningen er under behandling. Så skal i fortælle US om jeres nye danske adresse, så de ikke sender svar til den gamle svenske adresse. I skal ikke sende en ny ansøgning, bare fordi I har skriftet adresse.

Lily

Indlæg af Lily » 07.04.2011 08:37:39

Super dejligt at høre.

Tak for det hurtige svar.

mvh
Lily

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.04.2011 09:31:40

"Sagtens" i fundivers svar gælder naturligvis kun, hvis I faktisk opfylder betingelserne.

Hvis I får afslag, fordi US mener, I ikke opfylder betingelserne, så er det jo ikke smart at være flyttet til Danmark, mens ansøgningen har været under behandling, da din ægtefælle så får en udrejsefrist stillet i udsigt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.04.2011 10:37:49

Ja man bør selvfølgelig være 110% sikker på, at man kan tilfredsstille US store appetit på dokumentation for "faktisk og reelt ophold", før man rykker teltpælene op og flytter til Danmark. For ellers har det hele jo i værste fald været spildt, og i bedste fald skal man igennem et måske årelangt forløb med klagesag og evt. retssag, før man får ro i sjælen. Eller flytte til Sverige nok engang.

Lily

Indlæg af Lily » 07.04.2011 12:17:16

Altså, selvfølgelig er jeg bekymret for at de ikke vil synes det er nok. Især fordi vi bor i en fremleje. Og min "egen" gamle lejebolig i KBH også blot er blevet fremlejet i perioden.

Men jeg har underskrevet kontrakter på begge.
Jeg har fået ændret min adresse på alt hvad jeg kunne. Dog har jeg kun fået en lønseddel hvor jeg pludselig havde adressen udland. De sidste to gange har den været adresseløs (Gentofte Kommunes lønsystemer kan åbenbart ikke håndtere udenlandske adresser), hvilket rent praktisk for mig ikke gør en forskel, da alle medarbejdere i kommunen kun modtager lønsedler elektronisk. Men US er nok af en anden mening.
Håber at det giver ekstra point at min Årsopgørelse fra Skat har min svenske adresse på.

Vi har gemt alle kvitteringer, og næsten kun købt på kort.

Vi har en svensk bank og en svensk indbosforsikring (ekstra tilmed, fordi vi også er dækket af den indboforsikring som ejeren af den lejlighed vi har fremlejet har tegnet)

Vi har medlemskort (og brugt det) til den lokale videoforretning.

Min mand har fået opholdskort her i Sverige for et par måneder siden.
Vi har begge fået et svensk cpr-nr og en pæn lille seddel hver, hvor der står at vi er registeret på vores adresse af Skatteverket, som værende flyttet hertil den 8. januar.

Jeg har en kvittering fra udlejningsstedet for vores flyttebil. Godt nok er den udlejet i en af mine venners navn, fordi jeg ikke har kørekort, men han skriver gerne under på at han flyttede for os - og så er bilen blevet betalt med mit kort.

Og dertil har jeg mit pendlerkort for min rejse frem og tilbage til mit fuldtidsjob.

Desværre er det ikke lykkedes os at få et svensk telefonnr. Vi søgte om abonnement for 2 måneder siden, fik et brev om at min mands kredit var blevet undersøgt. Og så hørte vi aldrig mere. Jeg bruger 3, fordi jeg jo er i Danmark om dagen. Og jeg ringer næsten dagligt hjem til min mand, som har mit gamle danske nummer, og fortæller ham at jeg hopper på toget nu. Så om ikke andet, burde jeg kunne fremvise en masse roaming på min telefonregning, hvis de spørger.
Skal vi måske købe et taletidskort, bare så vi har et svensk nummer?

Jeg føler virkeligt, at vi har gjort hvad vi kunne. Men det gør vi vel alle herinde.
Så jeg vover chancen og sender ansøgningen afsted i næste uge.
Og lader være med at sende kvitteringerne med, sådan så at jeg har noget mere at sende, hvis nu jeg er en af de 50% der bliver spurgt om mere bevismateriale.

Tak især til jer to, Fundiver og Skaanebo. I har virkeligt skrevet meget herinde der har gjort mig meget klog på US og EU.

hilsen
Lily

ps jeg har også skrevet til min danske bank for at undersøge mulighederne for at få lov til at købe en andelsbolig inden vi flytter tilbage. Håber det at jeg måske ikke flytter tilbage til min gamle lejlighed også kan gøre en forskel.

Besvar