Indrejse til Danmark via andet Schengenland

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Dolle

Indrejse til Danmark via andet Schengenland

Indlæg af Dolle » 05.04.2011 04:10:30

I Application for Schengen Visa form, spørges der i Pkt. 23: Member State of first entry.
Hvad skrives der, hvis der på ansøgningstidspunktet endnu ikke er valgt flyselskab/flyrute?
Det bemærkes, der ikke stilles krav om dokumentation for returbillet før visum afhentes/er godkendt.
Hvad hvis valgt flyrute går via et ikke schengenland?
Hvis der på ansøgningstidspunktet ikke kan oplyses: Member state of first entry, kan Visum så ikke udstedes?
Hvad hvis memberstate of first entry bliver et andet land, end det oplyste?
(Det vil jo afhænge af valgt flyselskab/flyrute.)
Venlig hilsen, Dolle

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Indrejse til Danmark via andet Schengenland

Indlæg af mh1 » 05.04.2011 05:19:50

1) Man SKAL skrive det første SCHENGENland, man vil ankomme til. Man må simpelt hen vælge den rute, man har tænkt sig at rejse, før man søger visum.
2) Vælger man at rejse via et ikke-Schengenland, skriver man STADIG det første SCHENGENland, man vil ankomme til.
3) Nej.
4) Det SKAL være det land, man vil rejse til/have mellemlanding i. Har man skrevet Hamburg, Tyskland, vil man formodentlig blive nægtet at komme ombord på et fly til Paris, Frankrig. Og dermed har man spildt pengene til billetten.

Normalt får man billigere billetter jo længere tid før afrejse man booker, så jeg forstår ikke helt dit tilsyneladende ønske om at vente til sidste øjeblik??
mh
Rådgiver for ÆUG

Dolle

Indlæg af Dolle » 05.04.2011 07:05:39

Mange tak for dit svar.
Jeg ville vælge at booke en flybillet indtil jeg ved, om visa udstedes.
Men det kan jeg imidlertid ikke, da første indrejseland skal opgives. Så enten køber/booker jeg en billet og håber, at visa udstedes, eller osse arrangerer jeg en reservation. Det er en dyrere billet, end den billet, der kan købes via internettet.
Venlig hilsen, Dolle

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.04.2011 11:11:44

Hvorfor køber du ikke bare den billigste billet, der ca. passer til ønsket afrejse og betaler de par hundrede kroner ekstra, det i reglen koster at ændre dato, hvis det skulle vise sig nødvendigt? Visum bliver jo nu altid udstedt med en vis margin til begge sider, så man kan rykke lidt med sine 90 dage. Så vil du jo da vide, hvilket andet Schengenland end DK, du evt. skal mellemlande i.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.04.2011 11:52:46

Jeg har nu erfaret personligt, at det ikke er noget problem med en mellemlanding og flyskift i et andet Schengenland, selvom man har skrevet "Danmark" som første ankomstland. Men der skal naturligvis være tale om en samlet flyrejse, der slutter i Danmark og ikke i f.eks. Hamburg.

Hvad angår mellemlanding og flyskift i lande uden for Schengen, så skal man være opmærksom på disse landes regler om lufthavnstransitvisum, som kan kræves for nogle nationaliteter. Det vil formentlig særligt være rejsende fra asyllande, der er nødt til at tage dette aspekt med i deres planlægning.

Man bør være opmærksom på, at Storbritannien ikke er med i Schengen, hvorfor en mellemlanding i London for nogle nationaliteter kræver lufthavnstransitvisum, som der skal søges separat om på en britisk ambassade.

Men jeg er enig med mh i, at i dag, hvor sagsbehandlingstiderne er kommet i faste rammer, så er man i det fleste tilfælde bedst tjent med at købe flybilletten, inden der søges om visum. Som oftest stiger priserne på flybilletter jo også, jo tættere man kommer på afrejsedatoen.

Mht. usikkerhed om, hvorvidt visum overhovedet bliver udstedt, så kan den altså reduceres meget kraftigt ved, at man læser visumpraksisnotatet og selv vurderer, om betingelserne er opfyldt eller ej.

Er det en ægtefælle eller en person, som har været i Schengen før (uden problemer), er det f.eks. så godt som 100% sikkert, at visum bliver udstedt, med mindre ægtefællen er fra Irak eller Somalia.

Er det ens kæreste, der søger visum, kan man også som udgangspunkt regne med, at det bliver udstedt, hvis:

1) man har mødtes personligt inden for de sidste 12 måneder
2) kæresten ikke er fra et asylland og
3) forholdet i øvrigt er seriøst og dokumenteres ordentligt i ansøgningen

Men ved kærester fra immigrationslandene er det en mere konkret vurdering, der skal foretages, nu hvor bankgarantien er afskaffet. Så i de tilfælde må det være en individuel vurdering, om man tør købe billetten i forventning om, at visum bliver udstedt.

Hvis du fortæller lidt om, hvem det er, der søger visum, så tror jeg såmænd godt, at jeg kan give dig et mindst 90% sikkert bud på, om visum bliver udstedt eller ej.

Dolle

Indlæg af Dolle » 05.04.2011 16:09:09

mh skrev:Hvorfor køber du ikke bare den billigste billet, der ca. passer til ønsket afrejse og betaler de par hundrede kroner ekstra, det i reglen koster at ændre dato, hvis det skulle vise sig nødvendigt? Visum bliver jo nu altid udstedt med en vis margin til begge sider, så man kan rykke lidt med sine 90 dage. Så vil du jo da vide, hvilket andet Schengenland end DK, du evt. skal mellemlande i.
Hej mh.
Jeg forstår overhovedet ikke, hvad du mener!!
Hvorfor vil du have, jeg skal købe en billet, hvis det senere viser sig, at visum ikke bevilges?
Jeg er ikke i tvivl om datoer, og jeg forstår ikke hvad du mener med at visum nu altid bliver udstedt med en vis margin til begge sider.
Jeg forsøger bare at "gardere" mig imod. jeg mister de penge, det koster at købe en billet, som jeg senere ikke kan benytte hvis visum ikke bevilges.
Jeg læser nu med interesse, hvad Fundiver fortæller.
Det er ikke helt det samme, som mh meddeler.
Nu er det altså med at holde tungen lige i munden, og prøve på at udrede, hvad der er muligt, og hvad der er krav, der ikke kan fraviges.
Nuvel: Det drejer sig om en pige fra Philippinerne.
Hende møder jeg 12 april, og vil være sammen med hende indtil 12 maj.
Vi skal til den Norske ambassade i Manila 13 april for at søge om Visum til Danmark.
Den Norske Ambassade stiller IKKE krav om dokumentation for returbillet ved ansøgning.
Derfor er det, jeg spørger, hvad der skal skrives i rubrik 23: Member state of first entry.
Hvorfor kræves denne oplysning, når jeg egentlig kan vente med at købe returbillet til jeg ved, om visum er bevilget?
At Funiver ny meddeler, "det ikke er så vigtigt, hvad der skrives", hvis bare flyrejsen er en samlet
rejse, forenkler jo det hele.
Så kan jeg med sindsro skrive : Danmark , selv om det ender med at være for eksempel Holland.
Og jeg kan vente med at købe en billet, indtil jeg ved om visum bevilges eller ej.
Det drejer sig ikke om at købe en billet, hvor datoerne kan ændres.
Det drejer sig om, hvorfor overhovedet købe en billet, hvis visum ikke bevilges.
Venlig hilsen, Dolle

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.04.2011 16:38:33

Egentlig er det ambassade, der burde rådgive om, hvordan man udfylder visumansøgningen korrekt. Hvorfor spørger I ikke der?

Det tager nok 2-3 uger at få svar, så enten venter du med at købe, foretager en reservation uden at betale, eller som en tredje mulighed - køber nu og stoler på, at hun selvfølgelig får sit visum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.04.2011 18:08:45

Min egen forlovede er også fra Filippinerne, så jeg ved positivt, at den norske ambassade i Manila gerne udleverer et visum, hvis din kæreste har skrevet "Danmark" som første ankomstland og herefter møder om med en billet fra f.eks. KLM. Det var der overhovedet ingen spørgsmål eller kommentarer til, da min forlovede fik udleveret sit visum.

I stedet brokkede de sig over, at min 5-årige datter ikke selv havde underskrevet sin ansøgningsblanket :lol:

Men ellers er der jo også flere asiatiske flyselskaber, som flyver direkte fra en lufthavn i Asien og til Danmark. F.eks. Thai eller Singapore Airlines. Så hvis I er bekymrede for dette procedure-halløj med at udfylde ansøgningsskemaet rigtigt, så kan I jo vælge at bruge et af dem.

Det er også alt andet lige rarest for din kæreste at skulle gennem immigrationskontrollen i Danmark, hvor du er lige i nærheden og rejsen er slut, frem for at skulle gennem forløbet i f.eks. Holland. Vi valgte alligevel KLM, men det var alene af prismæssige årsager.

Filippinerne er et land i turistlandegruppen, og derfor er risikoen for afslag aldeles minimal, hvis I opfylder de grundlæggende betingelser, som jeg allerede har skrevet op. Altså at I har set hinanden inden for de sidste 12 måneder, og der i øvrigt ikke er noget ved hele sagen, der giver anledning til mistanke om ugler i mosen.

Det eneste, der kan give afslag, er, hvis din kæreste dummer sig totalt under forløbet, eller hvis hun har en "fortid" i Schengen, som du ikke kender til, eller hvis hun anses for at udgøre en sikkerhedsrisiko, f.eks. fordi hun er i en efterretningstjenestes søgelys.

Når ansøgningen indleveres på et andet schengenlands ambassade, skal du regne med 30 dage sagsbehandlingstid, og jeg ville nok selv vælge at søge mindst 2 måneder før den planlagte afrejsedato, hvis jeg havde købt billetten i forvejen. 60 dage er således den absolut maksimale sagsbehandlingstid, der er tilladt.

Dolle

Indlæg af Dolle » 06.04.2011 03:47:10

skaanebo skrev:Egentlig er det ambassade, der burde rådgive om, hvordan man udfylder visumansøgningen korrekt. Hvorfor spørger I ikke der?

Det tager nok 2-3 uger at få svar, så enten venter du med at købe, foretager en reservation uden at betale, eller som en tredje mulighed - køber nu og stoler på, at hun selvfølgelig får sit visum.
Hej Skaanebo.
Korrekt at spørge ambassaden, hvilket jeg har gjort, og fået dette svar:
You may leave this item blank temporarily if the information is not available at hand. Kindly inform the Visa Officer who will receive the application.
Sådan.
Så er det sat på plads!
Venlig hilsen: Dolle.

Dolle

Indlæg af Dolle » 06.04.2011 03:56:32

Hej Fundiver 199.
Mange tak for din vejledning.
Jeg føler mig sikker på, at visum udstedes til min kæreste, og håber nu på, det klares i løbet at den måned, jeg er på Philippinerne.
I øvrigt vil jeg gerne fremhæve, at Den Norske Ambassade indtil nu har svaret pænt og ordentlig på alle mine mails med spørgsmål om hvordan og hvorledes.
Jeg kan ikke nikke genkendende til de negative udtalelser, jeg har læst at andre har om Den Norske Ambassade. Heldigvis.
Venlig hilsen, Dolle

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.04.2011 04:28:04

Jeg har også indtryk af, at de har forbedret sig. Måske er ambassadøren kommet på antabus :lol:

De min forlovede skulle hente sit visum sidste år, var der dog stadig masser af skrankepavementalitet hos de ansatte, som skulle udlevere det, i "bedste" filippinske stil. Så hun måtte decideret lave en scene for ikke at skulle sidde en hel eftermiddag og vente på, at de ansatte havde travlt med at vise alle, at det var dem, der bestemte. For det er nemlig primært det, det går ud på.

På Filippinerne er det status, som er altafgørende, og er man ansat på en ambassade, så er det vigtigste derved, at man så "er noget", fordi man har magt over andre. Dette er specielt tilfældet i Manila, hvor ansøgninger, som man sender til offentlige kontorer, normalt enten bliver smidt væk eller syltet gennem op til flere år.

Min forlovede har f.eks. brugt mere end 2 år på at forsøge at få retten en stavefejl i sin søns fødselsattest, fordi dette er en forudsætning for, at han kan komme ind under den offentlige sygesikring, som man kan vælge at betale til. Det er ikke lykkedes at få sagen afsluttet endnu.

Da min gode vens kæreste var på ambassaden for et par år siden, blev folk behandlet så dårligt, at flere decideret stod og græd ude i gangen. Og tage en bisidder med ind, det må man ikke - officielt fordi der "ikke er plads".

Så tro mig - det dårlige ry, som den ambassade har, er mere end velbegrundet.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.04.2011 04:51:11

@ Dolle, jeg har overhovedet ingen interesse i, om du køber en billet på forhånd eller ej, det var DIG, der påpegede at en billet købt over internet var billigere end en, du kunne købe ved at lave en reservation. Derfor.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dolle

Indlæg af Dolle » 06.04.2011 05:08:22

mh skrev:@ Dolle, jeg har overhovedet ingen interesse i, om du køber en billet på forhånd eller ej, det var DIG, der påpegede at en billet købt over internet var billigere end en, du kunne købe ved at lave en reservation. Derfor.
Hej mh.
Det synes mig som om din/vores korrespondance her er kørt lidt af sporet.
Imidlertid har jeg fået tingene sat på plads, og det er jo det vigtigste.
Venlig hilsen, Dolle

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.04.2011 08:05:01

Ok - og forresten, så er et visum kun gyldigt til 90 dages ophold, men det udstedes med en 'løbetid' på mere end 90 dage, altså fx vil det kunne blive udstedt med gyldighed fra 12. maj til 19. august, men det betyder altså IKKE at man kan blive lovligt i Schengen fra og med 12. maj til og med 19. august.

Det betyder, at man tidligst kan rejse ind i Schengen den 12. maj, og hvis man gør det senest skal udrejse 9. august. Men man kan også vente med at rejse så man ankommer til Schengen den 22. maj, uden at man 'mister' noget af sine 90 dage.

Der har på forum været spørgsmål fra brugere, der har misforstået 'datomærkningen' af visum, og troet at de havde fået ekstra dage, og derfor kom til at overskride 90-dages grænsen. Man skal tælle meget omhyggeligt, og huske at hvis man lander den 12. maj kl. 23.55 i Schipol, så har man brugt den første dag i Schengen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dolle

Indlæg af Dolle » 06.04.2011 08:16:10

mh skrev:Ok - og forresten, så er et visum kun gyldigt til 90 dages ophold, men det udstedes med en 'løbetid' på mere end 90 dage, altså fx vil det kunne blive udstedt med gyldighed fra 12. maj til 19. august, men det betyder altså IKKE at man kan blive lovligt i Schengen fra og med 12. maj til og med 19. august.

Det betyder, at man tidligst kan rejse ind i Schengen den 12. maj, og hvis man gør det senest skal udrejse 9. august. Men man kan også vente med at rejse så man ankommer til Schengen den 22. maj, uden at man 'mister' noget af sine 90 dage.

Der har på forum været spørgsmål fra brugere, der har misforstået 'datomærkningen' af visum, og troet at de havde fået ekstra dage, og derfor kom til at overskride 90-dages grænsen. Man skal tælle meget omhyggeligt, og huske at hvis man lander den 12. maj kl. 23.55 i Schipol, så har man brugt den første dag i Schengen.
Mh.
Mange tak for din vejledning vedr. visum.
Venlig hilsen, Dolle

Besvar