Opholdskort i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Princess

Opholdskort i Sverige

Indlæg af Princess » 04.04.2011 22:03:10

Hej alle sammen!

Det her spørgsmål har sikkert været stillet et utal af gange, MEN er der nogen som kan sende link til de skemaer man skal udfylde for at søge om 5 årigt EU opholdskort i Sverige???? Syns lidt det er en jungle at finde dem i forummet.
Og hvor mange er der egentlig, man skal udfylde?

Jeg har læst herinde, at nogen vælger, at blive i Sverige i 5 år, for at deres ægtefælle kan få svensk pas og slipper for problemer med udlændingestyrelsen...
Ifølge et link, her på ÆUG's hjemmeside, (et link fra en racediskriminationsforening, mener jeg), har ægtefællen ret til at blive i Danmark, (ved skilsmisse), hvis ægteskabet har varet min. 3 år eller hvis man har fælles forældremyndighed?
Det folk fryter, ved at tage tilbage til Danmark, før ægtefællen har fået svensk pas,
-er det for udsendelse efter det 5 års opholdskort fra DK udløber?
-Indvandringsprøven eller???

Nogen der har erfaringer, med at fornye opholdskort i DK??? Er det okay nemt eller er der visse krav før man kan få det forlænget?? Hvis man nu ikke kan leve op til kravene for permanent opholdstilladelse.
(Ved godt at det nok ikke er optimalt bare at ligge hjemme på sofaen i 5 år, og så forvente man kan blive længere, man høre bare i medierne til tider, at folk med høje uddannelser, i arbejde osv, bliver sendt hjem :shock: ).

Hvad er de egentlige krav for at få permanent opholdstilladelse i Danmark?
Har læst en masse om det herinde, og har fået en masse ud af de timer jeg har brugt på hjemmesiden, men synes ikke der står noget konkret.

Håber nogen kan gi mig svar :D Tusind tak på forhånd :mrgreen:

fundiver199

Re: Opholdskort i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 04.04.2011 23:56:00

http://www.migrationsverket.se/info/198.html

Link til ansøgningsblanketten findes til højre på siden. Der er en svensk og en engelsk udgave at vælge mellem.

Der kan være mange grunde til at vælge den "lange" sverigesløsning, hvor ægtefællen bliver svensk statsborger efter 5 år:

* Man har det måske egentlig meget godt i Sverige, så hvorfor skynde sig at flytte?

* Man vil gerne beholde sit oprindelige statsborgerskab samtidig med at man får et svensk. Sverige tillader nemlig dobbelt statsborgerskab, det gør Danmark ikke.

* Der er langt flere krav for at blive dansk statsborger end svensk f.eks. en svær indfødsretsprøve, som omkring 40% dumper til.

* Man gider ikke mere bøvl og diskussion med udlændingemyndighederne f.eks. om dokumentation for "faktisk og reelt ophold". Når det er en svensk statsborger, der flytter, slipper man helt for at skulle søge om noget som helst.

Når man anvender EU-reglerne, får man opholdskort i 5 år. Herefter gøres det tidsubegrænset (permanent), hvis man ellers har opfyldt kravene for at have ret til ophold gennem alle 5 år. Altså også hvis man har ligget på sofaen i 5 år, selvom dette naturligvis af mange andre grunde ikke kan anbefales.

Både indvandringsprøve og pointsystem er noget, der hører til de danske regler, så det er ikke relevant for dem, der har boet i Sverige, da de kan søge under EU-reglerne.

Princess

Indlæg af Princess » 05.04.2011 22:48:40

Tusind tak for hjælpen... :D

Øhm, ja okay.. kan godt forstå det og måske er jeg lidt egoistisk fordi jeg meget gerne vil tilbage til danmark... Så overvejer +/- ved de forskellige muligheder!

MEN er det kun hvis min mand vil ha dansk STATSBORGERSKAB, at han skal til en "indfødsretsprøve" eller er det også ved permanent opholdstilladelse? Og er det meget svært at få sådan en? altså permanent opholdstilladelse?

Og syns personligt ikke han skal have dansk statsborgerskab, for HVIS vi en dag går fra hinanden og han vil tilbage til sit hjemland... så hvis det endelig var, ville det også være i Sverige, hvor det er tilladt for dobbelt borgerskab..

Princess

Princess

Indlæg af Princess » 05.04.2011 22:51:40

Hov! :shock:

Hvad er kravene til permanent opholdstilladelse?

Vi vil prøve at søge efter EU-reglerne for at komme til Danmark, inden for den nærmeste fremtid.. og hvis de siger nej, så må vi tage den derfra... men jeg mener selv vi har et reelt ophold :mrgreen:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.04.2011 04:00:04

Han skal ikke op til nogen prøve for at få permanent ophold efter EU-regler. Han skal bare have boet i 5 år i enten Sverige eller Danmark for at få permanent ophold.

Besvar