Jeg er forlovet med en mand fra Tanzania og vi ønsker selvfølgelig, ligesom alle jer andre, blot at komme til at leve sammen. Jeg er ikke fyldt 24 endnu og derfor vil vi, når vi er blevet gift, forsøge os med Sverige løsningen. Jeg har læst side op og side ned både herinde og på nyidanmark.dk men har dog stadig nogle få spørgsmål.
Jeg bor pt i Danmark mens han stadig befinder sig i Tanzania. Vores plan er som sagt at blive gift og flytte til Sverige. Jeg søger ind på uddannelse i kbh og så må jeg pendle frem og tilbage. Mit spørgsmål går egentlig bare ud på hvilken måde det bedst at søge på. Jeg kan se at mange søger turistvisum og derefter opholdskort til Sverige. Altså er det rigtigt forstået at han gerne må rejse til Sverige selvom han har turistvisum til Danmark? Det ville være rart hvis han kunne komme herop først så han kunne hjælpe med at flytte osv.
Jeg synes også jeg læste et sted at når vi er gift, behøver han ikke bevise han har til hensigt at vende tilbage til Tanzania. Det er ikke så meget returbilletten der er et problem, det er nærmere brevet fra arbejdsgiver som den svenske ambassade i Tanzania kræver, som bevis på at han kan vende tilbage til sit job. Det kan jo være lidt svært at få når hensigten jo ikke er at vende tilbage men at søge om familiesammenføring i Sverige. Men kan det passe at dette ikke er et krav når vi er gift? Sådan som jeg har forstået det gives der kun turistvisum til personer hvor der ikke virker til at være risiko for immigration lige meget om det er kæreste, forlovede eller ægtefælle de skal besøge.
Nå næste skridt efter at have fået turistvisum, (hvis det er muligt!) er så at søge opholdskort i Sverige ikke? Jeg er lidt i tvivl om hvad forskellen på opholdskortet og opholdstilladelse er? Hvis der er nogen der vil forklare det og evt fordele/ulemper vil jeg være meget taknemmelig!
Jeg vil som sagt studere i kbh og kan derfor modtage SU og få SU-lån og vil selvfølgelig også forsøge at få et job ved siden af. Derudover har jeg arvet en del penge som lige nu er investeret. Er det nok at kunne stille mine obligationer som sikkerhed eller skal jeg sælge 100.000 af dem og have dem til at stå på en konto som bevis for at jeg kan forsørge os?
Og endelig, hvis vi er heldige at nå så langt som at få lov til at blive i Sverige. Hvor meget gør myndighederne i Sverige for at min mand kan blive integreret og få job osv? Kan han få gratis svenskundervisning eller skal jeg betale for dette? I så fald er jeg nok mere interesseret i at han lærer dansk da jeg muligvis gerne vil forholdsvis hurtigt tilbage til Danmark. Det kommer lidt an på om han kan finde et job, hvis han kan det er det jo selvfølgelig fantastisk og så har jeg det helt fint med at blive i Sverige! Jeg er selvfølgelig bare meget interesseret i at han skal skabe sig et netværk og have noget at lave så hurtigt som muligt.
Jeg håber nogle af jer kan hjælpe mig lidt