Godkendt FS, MEEEEN... Problem med pas!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jeanette

Godkendt FS, MEEEEN... Problem med pas!

Indlæg af Jeanette » 27.02.2011 12:08:22

Hej alle.

Så fik vi godkendt vores FS-ansøgning, og min mand har 3 måneder til at bestå danskprøven. Så DET er jo godt.
Problemet er så bare, at han er tyrkisk statsborger. Og hans pas udløber den 8. Oktober her i år. Så hans pas skal jo forlænges, ellers kan han ikke få de 2 års opholdstilladelse.
På den tyrkiske ambassade i København er der 3 måneders (!!!!) ventetid på at få forlænget/nyt pas. Så den tidligste tid vi kan få er den 26. Juni.. og så kan han ikke få opholdstilladelse længere end til den 8. Juli, da hans pas skal være gyldigt i 3 måneder før han forlader landet.
What to do?
På den tyrkiske ambassade mente de at vores bedste chance var at tage til Tyrkiet og få passet ordnet, det vil kun tage nogle dage at få det lavet i Tyrkiet.

Kan det virkelig passe det skal være så bøvlet det hele?!

Og er det overhoved muligt at få LOV at forlade landet, og så komme tilbage igen i de her 3 måneder han har til at bestå prøven????

Håber nogle kan give mig svar.

Venligt hende den frustrerede!!!

fundiver199

Re: Godkendt FS, MEEEEN... Problem med pas!

Indlæg af fundiver199 » 27.02.2011 21:20:34

Ja det med passet burde have været ordnet, før din mand tog hertil. Hvis din mand forlader Danmark, inden han har fået sin opholdstilladelse, skal han have en tilbagerejsetilladelse for at komme ind igen. Det skal I snakke med US om.

Leose

Indlæg af Leose » 28.02.2011 18:30:29

Hvorfor 3 mdr..? Det forstår jeg ikke rigtig.. Den tyrkieske ambassade plejer at være hurtige med de pas.. Er det en ny regel eller hvad?

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 28.02.2011 22:20:10

JA vi har lidt en ligende problem, men min mands pas gælder så til sep 2012, så hvis vores sag går igennem så får vi også kun til et år... derudover har jeg altså ladet mig fortælle at det vil være en god ide at have sine militær papir med på ambasaden ellers kan de nogle gange godt nægte at forlænge passet. samtidlig vil de også gerne have et brev fra US hvor der står det skal forlænges, hvis de kun er her på processuelt ophold. Min mand havdedesvære lidt problemer da hans pas skulle laves, de ville kun lave det til maks 2 år så det måtte vi nøjes med :-) tilgengæld koster det vist ligegodt 1000 for 5 år, så det er jo billiger end i tyrkiet... vi ser det bare som en lille ekstra omkostning plus at vi allerede skal søge om forlængelse til næste år. sådan er spille reglerne i dk det må man bare planlægge efter :-) så det gør vi

Tulle
Geografisk sted: Herlev DK
Kontakt:

Indlæg af Tulle » 31.03.2011 10:55:10

Ja det er rigtigt med de 3 måneders ventetid på ambassaden. Vi sidder lige nu her på ambassaden og der er nok 50 pers før os vi havde tid for 20 min siden. Det er da møg irreterende at de ikke kan kordinere deres tider ordenligt. Jeg ved endnu ikke mht pas og hvor la grid de vil forlænge men der er kommet helt nye pas i Tyrkiet og vi har læst os frem til at de ikke skal forlænges men man skal have nyt. Lige som i dk. Det inder jeg jo så udad lige omlidt.

gulabese
Geografisk sted: Danmark/Tyrkiet

Indlæg af gulabese » 31.03.2011 14:49:07

Da min mand skulle have forlænget sit pas i november sidste år på ambassaden, der kunne han vælge at få forlænget sit gamle tyrkiske pas i 5 år til 1000 dk og så kunne man få det ordnet samme dag, eller han kunne få lavet et af de nye pas som så gælder i 10 år og det kostede også 1000 kr, men det ville så tage 1 uge at få det lavet.
Vi valgte at få lavet et nyt pas, da man efter 2015 ikke længere kan bruge de gamle pas.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 31.03.2011 20:21:12

Tusind tak gulabese

Vi skal have det fornyet her inde april næste år, der skal vi søge om forlængelse, så er det jo rat at vide at der er ventetid samt hvad det koster...

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 02.04.2011 12:55:04

:-) okej er der nogen der lige gider at hjælpe mig med tlf nummeret til den tyrkiske ambassade i kbh når man skal have fornyet pas... lige nu sidder jeg med 3-4 nummere og når jeg ringer tjaaaa så bliver ejg stillede rundt og rundt :-)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.04.2011 22:08:12

@ Durmaz, når du vil finde frem til kontaktoplysninger, skal du google 'Turk konsoloslugu Kopenhag', googler du 'tyrkiske konsulat' eller 'turkish consulate', får du link til en side der ikke virker (det gør jeg i hvert fald, men måske fordi jeg er mac-bruger?).

Her er kontaktinfo: http://copenhagen.emb.mfa.gov.tr/ContactInfo.aspx

Klik på boksen 'e-konsolosluk' og så på pasaport, så får du denne side med info:
http://www.epasaport.gov.tr/

Man skal sikkert lave en tidsbestilling over nettet, og for at kunne det skal din mand melde sig til på 'üylik islemleri' - jeg har ikke selv prøvet, skal det siges, for jeg har jo ikke brug for det, men jeg gætter på at det virker fint nok.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar