Ret til Sygesikring i Sverige/Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KajYY

Ret til Sygesikring i Sverige/Danmark?

Indlæg af KajYY » 29.03.2011 02:26:33

Hej,

Først vores situation:
Jeg er mand, dansk statsboger (32år), men har været bosat de sidste 9 år i Japan. Her er jeg blevet gift (vi blev gift i Danmark i 2005), og efter længere tids problemmer er min kone også endelig blevet gravid.

Vores plan var at flytte tilbage til Danmark den kommende sommer (jeg ville gerne ind og læse på Uni.), men efter at have kigget nærmere på de danske regler fandt jeg ud af at de ikke er så "flinke" mere! Bl.a. 9000 kr!! Samt Danskprøve :-(

Så vi vil flytte til Sverige først og så benytte os af EU-reglerne.

Planen er at jeg finder noget at bo i (samt forhåbentlig noget arbejde), så så snart vi lander i Sverige kan vi søge om hendes opholds tilladelse.

Mit spørgsmål er så:

Hvad er hendes rettigheder mht. sygevæsnet i Sverige? Vi vil jo gerne kunne tage på hospitalet uden at det kommer til at koste en bondegård! Jeg kan ikke rigtig finde frem til et svar nogen steder?!?
Fra vi aflevere ansøgningen til hun får et svar, den periode, hvad er hendes rettigheder da?

Og det samme når vi så flytter tilbage til Danmark (efter EU-reglerne):
Fra vi aflevere vores ansøgning til vi får svar, hvad er hendes rettigheder til sygevæsnet da?

Jeg håber I herinde kan hjælpe mig med mit spørgsmål da det er lidt vigtigt at min kone kan komme nogenunde smertefrit gennem sin graviditet uden at vi skal stresse en masse ud over at skulle betale enorme gebyr!?

Jeg har prøvet at kigge på nogle rejseforsikringer men har ikke kunne finde nogen der dækker graviditet.

Mvh.

Kasper

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ret til Sygesikring i Sverige/Danmark?

Indlæg af mh1 » 29.03.2011 06:20:37

Du kan prøve at kontakte denne:
http://www.gouda.dk/page2007.aspx

De skriver, at de OGSÅ dækker fødselsudgifter, men om din kone kan tegne en forsikring hos dem, når hun ikke har bopæl i DK er jo noget andet. Men da forsikringsselskaber gerne vil tjene penge, er de i reglen hjælpsomme og kan måske henvise til et andet selskab, hvis ikke de selv kan/vil tegne for din kone.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.03.2011 06:51:33

I princippet er din kone i både Danmark og Sverige omfattet af den offentlige sygesikring fra og med den dag, hvor I bosætter jer i landet. Udstedelse af opholdskort til din kone er en konstaterende administrativ handling og er ikke en forudsætning for, at hun har sine rettigheder.

Men det kan jo være svært at dokumentere sine rettigheder over for f.eks. et hospital, før man står med opholdskortet i hånden. Og ved flytning til Danmark er der også en helt reel risiko for afslag, fordi de danske myndigheder skal tage stilling til, om du nu også virkelig har haft et "faktisk og reelt ophold" i et andet EU-land. Og får hun afslag, ja så har hun ikke været dækket af den danske sygesikring under sit ophold.

Det må derfor anbefales at planlægge sådan, at din kone kommer til at føde på et tidspunkt, hvor hun ikke befinder sig i det juridiske limbo, som det er at have en ansøgning om opholdskort under behandling. Og i praksis vil det sige, at hun enten må blive i Japan, indtil fødslen er overstået, eller flytte til Sverige i så god tid, at hun med overvejende sandsynlighed kan nå at få sit opholdskort. Og en evt. flytning til Danmark bør så absolut udskydes, indtil fødslen er overstået.

Hvis din kone ankommer til Sverige 3 måneder før sin termin, så burde der være gode chancer for, at hun kan nå at få sit opholdskort, hvis I ellers sørger for at præsentere Migrationsverket for en relativt klar sag. Dvs. en sag hvor der f.eks. ikke hersker stor tvivl om, hvorvidt du er i stand til at forsørge din familie eller ej.

Flyselskaberne medtager heller ikke højgravide passagerer, så i princippet giver det måske mere eller mindre sig selv. Men jo før i gradividiteten, I kommer på plads i Sverige, jo mindre stress og jo mere ro i sjælen får I.

KajYY

Indlæg af KajYY » 30.03.2011 00:23:30

Hej.

1000 tak for svarene.

Til "mh" -
Jeg har forsøgt at kontakte Gouda men de vil ikke dække nogen der allerede er blevet gravid; dog har de en speciel forsikring til det, men den koster mere end det ville koste at betale sygehuset selv kontant! Så det er ligesome ude!

Til "fundiver199" -

Så altså, i princippet har hun ret til servicen, men det er ikke nogen "garanti"!?

Hun skal føde til oktober, og vores plan er at flytte til Sverige i løbet af maj. Det burde jo være tid nok til at hun kan få sit opholdskort inden oktober!?
Planen var så at flytte til Danmark i løbet september, men som du siger er det nok bedre at vente med det til efter hun har født. Men jo længere vi har boet i Sverige (og haft et "faktisk og reelt ophold" der), jo bedre står vi vel med vores sag i sidste ende!?

Jeg ved det her forum mere handler om at komme til Danmark, men jeg tænkte jeg lige ville spørge om hvad erfaringerne med Sverige er:

Som jeg kan forstå skal jeg bare værre bosat i Sverige og kunne bevise at kunne forsøge hende for at hun kan søge opholdskort? Mht. forsøgelsen, vil det kræve at jeg har et arbejde også, eller kan en stor sum penge på ens konto også være nok? Selvfølgelig vil jeg forsøge at finde noget arbejde men jeg håber at kunne aflevere ansøgningen så snart vi lander i Sverige - jeg har en mindre rejse hjem til Danmark i april hvor jeg håber at finde en lejlighed i Sverige så vi har noget at bo i så vi sammen kan komme hjem til maj.

Kaspar

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 30.03.2011 10:36:30

Hej Kasper

Jeg ved ikke om et stort kontant beløb vil være nok, men det skulle der være andre på forum der ved.
Med arbejde skulle det ikke være så svært. Du skal her kunne dokumentere at du har 6000 SEK til overs, når du har betalt faste udgifter, det vil sige husleje og transport.

Derimod er din plan om at finde lejlighed i Sverige fra april til maj temmelig optimistisk.
Jeg har selv brugt et halvt år på tilsvarende manøvre, og måtte til sidst tage noget i Landskrona før det lykkedes.
Jeg vil anbefale at du går i gang øjeblikkeligt med at se hvad du kan søge online.

Jeg har læst om nogen der havde held med selv at indrykke en annonce på blocket.se, den metode var måske værd at prøve også.

Held og lykke.

Mvh Henrik

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.03.2011 10:47:17

Hvis du har 100.000+ på bankbogen er der ingen problemer i at få et svensk opholdskort som person med tilstrækkelige midler.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 30.03.2011 11:31:44

Jeg bor lige nu i Sverige med min gravide kone, og hun har fået personnummer, men ikke opholdskort. Hun går til de regelmæssige undersøgelser og besøg hos jordemoder, helt gratis. Lægehjælp kan hun få til almindelig brugerpris, på linje med svenske statsborgere.

Husk når I søger om personnummer, at medbringe en kopi af dit danske sundhedskort(det gule), og solid dokumentation for din økonomi, især hvis du er selvforsørgende. Dvs. bankudskrifter eller ansættelsesbrev+lønsedler og årsopgørelse. Insister på at de tager imod det selvom de skulle sige at de ikke har brug for det. Så får I begge personnummer hurtigt, da Skatteverket foretager sin egen vurdering af om din kone har opholdsret i Sverige, uafhængigt af hvor længe Migrationsverket er om at udstede opholdskortet. Så snart personnummeret er til stede, er der ingen problemer med sundhedsvæsnet.

KajYY

Indlæg af KajYY » 05.04.2011 09:14:47

Tak for alle svarene!!

Jeg er gået i gang med at søge! Jeg håber det er muligt at finde noget.

Men lige en anden ting:

Skal min japanske hustru flytte med mig fra Danmark til Sverige, eller kan hun rejse direkte til mig i Sverige? Når jeg har læst forskellige indlæg her på siden kan jeg ikke helt forstå om reglerne for hendes ophold i Sverige vil ændre sig afhængig af om hun kommer fra Danmark og rejser ind i Sverige, eller om hun rejser direkte fra Japan og ind i Sverige?

Hvis hun først rejser med mig til Danmark og så til Sverige er det så nødvendigt at hun har haft adresse i Danmark, eller er det nok at hun bare har været "turist"?

Mvh
Kasper

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.04.2011 10:12:24

Din kones ret til indrejse og ophold i Sverige er helt uafhængig af alle de ting, som du skriver. Da hun er visumfri i Schengen, skal hun alene observere den generelle schengenregel om 90 dages ophold pr. 6 måne-der. Hvilket jeg vil tolke sådan, at hun bør indrejse i Sverige OG lade sig registrere hos Skatteverket / Migrationsverket, medens hun stadig har mindre end 90 dages ophold i Schengen bag sig.

Besvar