Jeg viste ikke lige hvor jeg skulle ligge det her indlæg, men jeg er meget forvirret og har mange spørgsmål. Jeg har i en måned nu boet i Malmø med min mand og vores fælles datter på 8 mdr. Vi har indgivet ansøgning om opholdskort til min mand d. 7/3 2011 og fik afvide at der var max 6 mdrs behandlingstid og at han ikke må foretage sig noget indtil da. Han vil rigtig gerne i sprogskole eller arbejde hurtigst muligt og vi syntes det virker uoverskueligt at skulle vente måske 5 mdr på at han kan komme til det. Vi vil ligeledes helst hurtigst muligt tilbage til Danmark, så vil også gerne vide om de 3 mdr gælder fra vi har indgivet ansøgning (og boet i malmø), eller om det starter fra han (forhåbentligt) får sit opholdskort? Og så er jeg helt vildt bange for at blive afvist når vi søger tilbage til Danmark så vil gerne vide alt hvad vi kan gøre nu for at fremme vores odds om at blive godkendt? Jeg er i øjeblikket på barsel fra min uddannelse i Danmark indtil september (hvor jeg helst vil være tilbage i Danmark så jeg kan starte op i skolen igen i Århus), så hvad er pointen med at lave en svensk bankkonto hvis den alligevel ikke er aktiv? Jeg var i en svensk bank forleden og de sagde at jeg skulle have et svensk idkort for at få lavet en konto, og det kort koster omkring 500 kr. Det er ikke mange penge vi har at gøre med så vil ikke smide dem ud af vinduet hvis det ikke er nødvændigt? (men gør det selvfølgelig hvis det er). Puuhaa så langt så godt.. Jeg er ked af hvis det er forvirrende..
Og lad os så sige at min mand får sit opholdskort og vi søger tilbage til danmark til sommer når vi har boet der 4-5 mdr, kan man der opholde sig i danmark og have opsagt sin svenske lejlighed osv? Jeg hører såå meget forskelligt over det hele, så syntes det er rigtig svært. Jeg forstår ikke hvordan nogen kan have boet kun 3 mdr i sverige og så være tilbage i Danmark igen...
Og så til sidst så vil jeg gerne vide om der er nogen der kan fortælle mig hvad den her nye retssags halløj har at betyde? Vil det være noget der kan påvirke os eftersom vores datter er dansk statsborger og født og har boet hele sit liv i Danmark (ud over en måned i sverige