Fleksjob er ikke Øresund Direkt's spidskompetence.
Ja, du kan godt bo i Malmö og arbejde i Danmark. Jeg har sat mig ind i reglerne for disse ting, da jeg selv er fleksjobber.
I princippet kan du være ligeglad med hvor tilskuddet kommer fra, da det er en sag mellem kommunen og arbejdsgiveren. Men når du nu spørger, så skal arbejdsgiveren tage kontakt til jobcentret i den danske kommune du boede i umiddelbart før du flyttede til Sverige. Det er nemlig din seneste danske kommune, der skal udbetale tilskuddet.
Har du selv taget kontakt til kommunen forud for flytningen til Sverige? Kommunen kan jo, fordi du har forladt dens geografiske område, nægte at udbetale tilskuddet, hvis ikke de nærmere omstændigheder er aftalt på forhånd. De skal som sådan ikke godkende din flytning, men de skal tage stilling til, om de vil bære udgiften til tilskuddet i den periode du bor udenlands.
Fleksjob er udelukkende et dansk fænomen, og derfor vil du få nej ved enhver forespørgsel til svenske myndigheder.
Det er Det Centrale Handicapråd, der administrerer fleksjob-ordningen. Det er således også dem, der er bedst til at vejlede om rettigheder og pligter i sager som denne.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser